/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stråtag.
Fra : tempraslamse
Vist : 681 gange
29 point
Dato : 14-03-04 14:32

Hejsa...

Jeg vil gerne vide, hvad man evt. behandler stråtag med så det ik rådner op ???

Er det behandlet inden det sættes op ???

Hvor længe holder et stråtag ???

mvh Lamse

Accepteret svar
Fra : erikolin

Modtaget 39 point
Dato : 14-03-04 15:49

1. det behandler man ikke
2. nej
3. 50 år

Godkendelse af svar
Fra : tempraslamse

Dato : 14-03-04 15:57

Tak for svaret erikolin. det må jeg nok sige....

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 14-03-04 18:29

Hej
Jeg synes nu nok det var et lidt hurtigt svar og jeg er ikke helt enig. Der er forskel på kvaliteten. Rør fra saltvand er meget bedre og har længere levetid end rør fra ferskvand. Der er stor forskel på levetiden mod nord og mod syd. Der er også forskel på tykkelsen af stråene, de bedste og tyndeste strå får man fra Ungarn. Jeg tror at 30 år er et bedre bud end 50 år.
Det der ødelægger tagene er mos, som får det til at formulde. Jeg tror at man kan forlænge levetiden ved at sprøjte taget med et mosdræbemiddel ligesom det man bruger til eternittage. Det er ikke ret dyrt mellem 1000 og 2000 kroner og gøres før mosset bider sig fast. Tal med et tagrensningsfirma og hør om det er noget de også gør ved stråtage. Men hvis det er et nyt tag du skal have lagt op, går der jo nogle år før det er relevant.
En anden ting er brandfaren. Her er der forskellige metoder til at reducere faren og det giver dels reduktion i forsikringspræmien dels er det jo mere betryggende at sove under et brandsikret eller brandhæmmende tag -- men det var jo ikke det du spurgte om.