/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
mit fjernsyn er underligt.!
Fra : solgaard
Vist : 1885 gange
500 point
Dato : 13-03-04 10:13

Hej alle..

Billedet på mit tv er blevet underligt det ser nogenlunde sådan her ud )_( og så en streg i toppen også. det underlige er at det er kommet uden videre og billedet fejler ikke noget ud over det..

nogen der ved hvad der er galt..!

det er et ældre phillips 25" fra omkring 97' så måske billederøret er røget en tur men bare underligt at der ikk er andet end det..

har snart prøvet alt.! håber nogen kan hjælpe.!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-03-04 10:22

Det er ikke billedrøret men i højspændingen fejlen ligger.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-03-04 10:25

Det kan være du har fået opsamlet en masse støv inde i fjernsynet. Støvet der ikke kan undgå at være strømførende kan således godt ødelægge billedet.

Før du begynder at gøre noget andet, kunne du prøve at tage kabinettet af og forsigtigt fjerne så meget støv du kan, og derefter tage en hårdt opvredet våd klud at tørre efter med.

MEN PAS PÅ, INGEN STRØM PÅ MENS DU GØR DET, OG DER KAN STADIG VÆRE RESTSPÆNDING FRA DIVERSE TING I FJERNSYNET. !!!!!!!!!!

Og tilslut endelig ikke før al fugt er fordampet.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-03-04 10:30

Brug en blød pensel og støvsugeren til at tage støvet med.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-03-04 10:32

Billedrør går yderst sjældent i stykker.
I lang de fleste tilfælde, vil billedet zoome ind til en prik, eller give sort skærm, når højspændingen går itu.
Jeg tror at "kulskiven" (modstandsregulator) til korrigeringen er forbrændt(hvis det er tilfældet kan et klask måske klare det), eller ensretteren/modstanden til den er fuset af.
Hvis du er glad for TVèt, kan det typisk laves for 800kr, men du skal tænke på at et nyt japser på 28", kan fåes for 2500kr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 13-03-04 11:12

Hej Solgaard - prøv at kontakte Dans Tv 32572040 - han har tjek på sadan noget

mvh
krakgt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-03-04 11:13

Og hvad nu hvis solgaard bor 500 km fra dans tv.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 13:12

Der er da også noget med at afmagnatiserer med en dims man kan låne hos en forhandler eller selv gører det med en stor magnet Om det er det ved jeg ikke bare et bud
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 500 point
Dato : 13-03-04 14:11

Hej
Dit problem ligger i afbøjningsstyringen som er en del af Linietransformatoren. PÅ Liniel transfomatoren tager man signaler til at styre hvorlangt strålen i billedrøret når ud til Hjørnerne. Dette grundet i at afstanden ud til hjørnerne er længre end agstanden til mid på skærmen. Fejllen er ikke så dyr i komponenter at rette. Da det jo er billed med normal billedhøjde. I gamle fjensyn var det normalt en meget lille fejl at rette.
Det har intet med afmagnetisering at gøre - og støv giver ikke denne fejl.
Prøv en lilel tv reperatør de vil gerne rette den fejl uden at malke dig for penge.
Mvh Benjamin Hansen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-03-04 14:14

Jeg glemte at skrive at der i din beskrivels ikke er fejl på Billedrør det er helt ok
mvh Benjamin Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-03-04 15:49

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-03-04 18:00

tak for vejledningen men ved godt hvordan man lukker spørgsmål.!

Grunden til at jeg ikke har accepteret noget endnu er at jeg ikke har fået det lavet..

skal nok godkende et svar når tid er

Mvh

Solgaard

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 08-04-04 11:43

Tak for svaret Benjamin.Hansen.