/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Cykling
Fra : Boje1
Vist : 587 gange
70 point
Dato : 12-03-04 20:23

Er der nogen der har nogle gode tips til hvordan man kan lave en springer eller en walker så jeg kan komme ud at cykle forsvarligt med min hund uden at skulle betale kassen for det ?
Springer / walker er en dims til at spænde på cyklen så man har begge hænder på rattet.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 13-03-04 07:26

Hej
(rattet er vel styret?)
Jeg har selv cyklet en del med schæferhunde. Selv om hunden er velafrettet kan man ikke gardere sig mod at den pludselig løber og man risikerer at vælte. Specielt hvis der kommer en hund ud fra en have bagved cyklen. Man kan ikke selv høre trinene (negle på asfalt) men det kan hunden og den kan ikke lide at der kommer en bagfra så den vender lynhurtigt og løber efter den. Jeg har altid gjort det at jeg lægger remmen på håndtaget og holder løst ovenpå det. Så har man begge hænder på styret men slipper snoren hvis hunden løber og vælter ikke.
Det var ikke direkte svar på dit spørgsmål, da jeg ikke kender det pågældende udstyr. Til gengæld er løsningen gratis og det var vel et af formålene.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 13-03-04 11:46

Så husk det er hunden der bestemmer farten, ellers ødelægger du din hund!!! Min forrige hund bestemte farten og kunne løbe uden snor allevegne. Men det er desværre slut nu, men jeg var meget glad for disse ture med hende.

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 13-03-04 13:20

Foremålet med en springer eller walker er at den slipper hunden når hvis der sker noget.Den forminsker trækket i cyklen hvis hunden løber ud til siden. Selvfølgelig er det hunden der bestemmer men ikke helt for så går det alt for hurtigt 25-30 km i timen er jo lige lovlig meget når man har hund med.Jeg ved osse godt at man skal have vand med og at man jævnligt skal kontrolere hundens poter for rifter og at hunden skal løbe på afvekslende underegrund.

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 13-03-04 16:44

Jeg er helt enig med Penelope: Snoren under højre hånd på styret! I må først begynde når hunden er ca. 1 år gammel - skuldre og hofter skal være "stabiliserede" før I starter. Og lad ALTID hunden løbe på indersiden (højre side) - slevom det er modsat "plads". Hunden kan sagtens lære det!
KH Karsten

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 13-03-04 17:00

Nu er det sådan at jeg har en mountinbike så der for VIL jeg ikke cykle med snoren under højre hånd da jeg så ikke vil kunne bremse ordentligt.
Hunden er over 1 år så den er fuldt udviklet og det er da KLART at den skal løbe på HØJRE side.
Det er ikke råd om hvor eller hvornår hunden må begynde ene og alene et spørgsmål om der er nogle der har nogle foreslag til hvordan man cykler med hunden UDEN at have snoren under hånden .
Der plejer da at være mange kreative menesker der kan komme med løsninger på detjeg efterlyser.

Accepteret svar
Fra : helge.t

Modtaget 70 point
Dato : 13-03-04 18:38

Hej Boje1
Jeg har selv brugt Springerstativet en del og synes det er en god løsning. Når man cykler med snoren i hånden eller på styret, er der to muligheder når hunden rykker: 1.hold fast og vælt med cyklen 2. slip linen og hunden bliver måske kørt over. Fordelen ved Springerstativet er, at trækket ligger lavt, at hunden skal virkelig trække meget for at vælte cyklen. Snoren på stativet er desuden så tilpas lang/kort, at hunden ikke har andre muligheder end at løbe på højre side, uden at løbe i hjul eller andet. Jeg har selv en golden, som kan kan finde på at trække vildt til alle sider, men indtil nu er jeg da ikke væltet. Jeg har nogle gode detaljerede tegninger af stativet, som jeg gerne sender til dig hvis du er interesseret.
Jeg tror imidlertid ikke at det vil være billigere at lave/få lavet et stativ der har samme egenskaber. Prøv evt. at kigge i Den Blå Avis, eller andere steder hvor der sælges brugte ting.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 14-03-04 00:00

Hej Helge !
Det lyde godt jeg tror at jeg vil søge på den men er da intereseret i de billeder du har da min cykel er med affjedring så en standart vil ikke kunne monteres (tror jeg)
Men kan du evt fortælle mig hvordan den udløser hunde ved et uheld, og om det er noget der kan sættes sammen igen uden at det går ud over sikkkerheden så jeg ved hvad jeg skal se efter på en brugt en ?
Hvordan kommer vi evt i kontakt med hinanden ?

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 14-03-04 10:47

Hej Boje1
Hvis hunden f.eks. skulle løbe forkert om en lygtestander, vejskilt e.l. udløses der en sikkerhedsring, så hunden slipper fri. Jeg har aldrig haft brug for det, men det er rart at vide at hunden ikke kommer til skade hvis uheldet er ude. Sikkerhedsringene kan købes i løs vægt, men en almindelig springring i en passende dimension (kan købes hos i byggemarkeder m.m.) kan sikkert også bruges.
Du kan sende din E-mail adresse til mig på: hflt@e-mail.dk så sender jeg tegningerne som vedhæftet fil.

Helge

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 14-03-04 17:15

Hej
Ikke for noget, men hvorfor prøver du ikke at forhøre dig hos cykelhandleren om de kan monteres eller ej - ellerom han har nogen forslag.. De plejer nemlig nok at kan komme med nogen...
Bare et forslag

MVH DCH, Mika

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 14-03-04 17:47

Hej Mika !
Har været hos en cykkelhandler og de sendte mig til en dyrehandler som sendte mig til en anden dyrehandler som sendte mig til en anden dyrehandler i en anden by som vist nok havde dem hvor jeg endnu ikke har været eller ringet .
Så ja jeg har været ved cykelhandleren og ja jeg har været ved nogle dyrehandler.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 14-03-04 18:47

Prøv evt. www.springer.no eller www.canis.no Her kan måske findes en henvisning til nærmeste forhandler. Jeg købte mit stativ hos Fri Cykler for en del år siden.

Helge

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 14-03-04 20:24

Hej Helge !
Har været inde på de link du sendte der nogle gode billeder men kan du ud fra det billede her fortælle mig hvilke en del der er springringen http://www.springer.no/dok/downloadNY.php jeg kan ikke se det (det er nok mig der ikke ved nok)

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 14-03-04 20:28

hmm linket virker ikke prøv den vej www.springer.no
se under pictures klik på springer produkts

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 15-03-04 00:04

Hej Boje
Springringen sættes i snoren som igen fæstnes i øjet der sidder i toppen af fjederen. Den sidder altså mellem snor og fjederstang. Springringen er benævnt "p" på tegningen du fik. Jeg ved tegningen ikke er bedste kvalitet, men for at spare på størrelsen sendte jeg den som JPG. Er du interesseret i en bedre tegning sender jeg lige en TIF-fil.

Helge

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 15-03-04 07:14

Hej Helge !
Du skal have tak for dine svar de har været til stor hjælp.
Lige en ting til de 3 ting der er benevnt j k l hvad er de til .
En bedre tegning er ikke nødvendig var bare ikke klar over at det var en spring ring.

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 15-03-04 07:24

Hej Helg har lige fået din tegning og er nu klar over hvad j l k er til

Hilsen Boje

Godkendelse af svar
Fra : Boje1

Dato : 15-03-04 07:26

Tak for svaret helge.t.
Den sidst mail gav svar på de sidste spørgsmål.
Hilsen Boje