/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Tidskrævende Disk Fragmentering
Fra : HansT
Vist : 393 gange
50 point
Dato : 12-03-04 16:46

Jeg har en 30GB harddisk, når den skal fragtmenteres tager det altid meget længe.
Er der nogen der har en fidus til hvordan man kan speede processen op ?

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 12-03-04 16:50

Well, grunden til den lange tid, er at Windows kører i baggrunden med andre programmer... Når du defragmentere flytter den filer hele tiden... Samtidig skal den køre programmer og Win...

Der findes programmer der gør det inden Windows er åbnet... Tjek www.download.com ud....

Det har også noget at gøre med, hvor hurtig din Harddisk er..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 17:02

30 GB tager meeeeeeget lang tid at defragmentere.
Særlig hvis det er en dyb defragmentering.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 17:03

Lad den f. eks. stå natten over og passe sig selv.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 12-03-04 17:10

Skal da sige at jeg defragmentere på godt en time med en 120 gb hdd, hvor de 80 gb er i brug... Jeg kører den dog i Windows, men lukker ALT andet ned ..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 17:14

Ja det kommer jo lidt an på hvor hurtig maskinen/harddisken er og hvor dybt man defragmenterer.
Det er jo gudskelov heller ikke noget man behøver ret tit.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 17:32

hvis du defragmentere hver anden eller tredie dag så tager det ingen tid,under 5 minuter,med mine to 120GB HDD'er,jo oftere du defragmentere
jo kortere tid tager en defrag,så simpelt er det.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 17:58

jeg bruger dette program,det gør det en lille smule hurtigere og lettere at defrag ofte,defragmentere i CMD,kræver netframwork og XP,defragmentere
begge drev i rækkefølge eller vis man har flere drev alle drev i række følge,og man kan bruge xp's indbygget planlagte opgaver til at defrag,vis man har log in code på pc'en læs den medfølgende readme DOC ,kan også køre chkdsk og diskoprydning,ikke så meget hurtigere men lettere at gøre det ofte.
http://www.softpedia.com/public/cat/13/8/13-8-39.shtml
Manse9933

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-03-04 18:05

Ja det er jo et gammelkendt problem at feks. Win 98 tager lang tid, specielt når/hvis den genstarter prossesen.
Nu ved jeg ikke hvilken Windows du bruger, men det er altid en god ide at fjerne cookies og filer fra IE i funktioner/internetindstillinger, da det tager en fandens tid at flytte de måske mange tusinde filer.
En anden ting er, at man godt kan få små programmer der defragmenterer hurtigere, men jeg er ikke tilhænger af dem, da Microsoft nok havde lavet et hurtigere værktøj, hvis det var lige så godt.
En kraftig forøgelse får man hvis man kører defragmentering i fejlsikret tilstand, da der så ikke indlæses så meget andet i hukommelsen.
Men efter min mening er nok heller ikke nødvendig at bruge defragmentering så tit som hveranden dag, men det afhænger jo også af hvor meget der flyttes ud og ind.
Hvis man skifter mellem "dyb" (så programmer kører hurtigere i Win98 mm), og ikke dyb, så tager det meget længere tid, da filerne skal flyttes for meget, hvilket ikke burde være nødvendig.
Defragmentering i feks. Win 98 er nok "lidt fasinerende", og jeg har brugt for meget af min tid til at glo på det, så godt at det spændende er væk i Win XP.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 50 point
Dato : 12-03-04 18:12

DtvCare bruger xp's egen defrag program.det køre det bare i CMD og det gør det lidt hurtigere,og vis man ikke vil have netframework kontoen så gå ind
under konti og slet men behold filerne på HDD'en,så skal man ikke vælge
konto når man logger ind

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 18:17

jeg vil hellere bruge under 5 minutter hver anden dag end en time hver måned

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 12-03-04 18:19

5*30=150 mins.. Plus tiden ved computeren, hvor du ellers kan lade den stå natten over...

Skulle lige skrive det.. ;)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 18:22

5 gange 15,og en tisse tur 15 gange om måneden

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 12-03-04 18:23

My bad... Der stod hver anden dag...

Men det giver stadig over en time... :P

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 18:23

15 gange 5

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 18:25

man kan også vælge hver tredie dag o.s.v hvad så du der du

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 18:26

Så i 2.
Hvis man har de 5 min tålmodighed af og til er det da ok.
Ellers kan man bruge natten.
Begge dele virker.

Så vi dømmer "timeout"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 18:27

Spørgeren får jo et chock når han kommer og ser sin postkasse.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 18:28

og ser hvor bekrymret refi er,på hans vegne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 18:29

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 18:29

hvem er vi???????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 18:39

Ja vi er 4 ialt - men ok - kan ikke svare for andre

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 12-03-04 18:56

hehe.. :p

Tja Manse, smags sag... Min smag er bedst.. ;) hehe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 19:01

Ja bortset fra smagen er VI da enige (det tør jeg godt sige)
Selv foretrækker jeg Dansk Bøf m. masser af Løg

Kommentar
Fra : bne

Dato : 12-03-04 19:11

Olle_hansen har ret i at Windows kører en masse programmer 'bagved' - jeg har selv haft samme problem, men da jeg lukkede et program ved navn 'CCAP' (bruges af Symantic antivirus - så det var en god idé at afbryde forbindelsen til internettet først), slog antivirus fra, og afbrød alle 'ikke væsentlige' programmer bl.a. i 'Opgavestyring'.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-04 20:29

Jeg har ikke læst alle de indlæg for har lidt travlt men her er et program der kan defragmenterer medens du arbejder Det ligger lidt nede på siden
Mvh sune
http://www.freefiles.dk/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=83

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-03-04 21:09

Et lille hint er, at starte op i fejlsikret tilstand, så gåt det alt andet hurtigere, da de fleste programmer ikke er startet op.

ellebye

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-03-04 06:43

Sunowich>det var da et genialt lille program du har fundet der,det snupper jeg,jeg gik lige ind på forfatterens HP og fandt DIRM og kørt det(det kan tage et stykke tid)men det flytter alle filerne/data helt frem i starten af disken(hurtigere søgning) og fjerner mellemrum mellem filerne så man får udnyttet sin disk fuldt ud,en god ting at køre programmet før man starter BUZZSAW ,det skal køres fra CMD/comandopromt,fedt mand,så nu skal jeg køre
-/\- et stykke tid, under overvågning for at se hvor effektivt det er,
Sunowich,lav et tip ud af det,jeg tror ski det virker.

BUZZSAW

DIRMS

http://www.dirms.com/dirms/index.html

http://www.dirms.com
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-03-04 06:50

jeg har kørt disse to swits
dirms c -q

dirms c CoMpAcT -q

på begge drev de står alle i bunden af øverste link

nu vil jeg gå igang med mine to andre pc'er

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-04 08:09

Desværre>Dato : 13-03-04 06:43> det sløver og gør systemet ustabilt,så det røg ud igen,så tilbage til Dato : 12-03-04 17:58.
Manse9933

Kommentar
Fra : HansT

Dato : 19-03-04 13:54

Tak for mange udmærkede indlæg og foreslag til løsning på mit problem, jeg valgte Manse9933 's forslag med at tage den nødvendige tid til dybdefragmentering og derefter at vedligeholde defragmenteringen med korte intervaller. Det virker ok og tiden er herefter ikke en væsentlig faktor.

MVH og tak far HansT

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-03-04 14:27

Så gi ham li poentene ik
Hav en god dag Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:20

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : HansT

Dato : 29-05-04 21:11

Tak for svaret Manse9933. jeg har fulgt din anvisninger   mvh hans T