/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fra hvide til gule plader
Fra : luxenburger
Vist : 818 gange
150 point
Dato : 11-03-04 10:40

Jeg er i gang med et renoveringsprojekt af en såkaldt "klassisk bil". Inden længe skal den forhåbentlig synes og have plader på. Nu tænker jeg på om det er muligt at få den synet og indregistreret som gulplade-bil til privat brug?

Hvor stor en ombygning er påkrævet for at man kan dette - er det bare noget med at fjerne bagsæder og lægge en fast bund i + en adskillelse til forsæderne?

Baggrunden er selvfølgelig at spare lidt afgift, eftersom køretøjet normalt koster næsten 5000 kr i vægtafgift om året.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-04 10:43

Hvis den er gammel nok, kan du få den indregistreret som veteranbil - det er billigere.

Jeg ved ikke rigtig om der er noget fidus ved gule plader, idet man har indført en ekstra afgift på tunge gulpladebiler

prøv evt at lure lidt på www.tax.dk , mener at kunne huske der står noget.

Gule plader fordrer at sæderne bagi ryger, med mindre du laver den til bus med plads til over otte personer.
Du skal have et gitter op bag føreren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-04 10:44
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-04 10:50

Hvad for en bil taler vi om? Alder? Vægt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-04 10:52
Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-03-04 11:17

Hvis bilen er >35 år har den veteranstatus og det betyder bl.a. 1/4 vægtafgift (kæmpe fordel især ved diesel) billig forsikring (evt. gennem én veteranklub) samt billig afgift. Hvis de er mellem 25-34 år kan den for det meste betegnes som "klassiker"...det betyder ikke noget på afgifterne men som regel på forsikringen.

MHS (MotorHistorisk Samråd) arbejder pt på EU plan om en generalisering omkring en veteranstatusalder på 30 år.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : geu

Dato : 11-03-04 12:09

Der er kun noget sparet ved og få en bil på gule plader ved køb (ny bil) da det er der afgiften er lavere.

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 11-03-04 13:17

Det er en Ford Granada fra 1976. Jeg er klar over at den ikke er gammel nok til at blive registreret som veteran, men jeg kan da få en billig forsikring til klassiske biler hos www.nordiskveteran.dk.

Bilen vejer 1320 kg og koster derfor en halv arm (4900) i årlig vægtafgift. Så vidt jeg kan se skal jeg kun betale 1810 kr i årlig afgift hvis den er på gule plader (og da bilen er fra før 1998 skal jeg vist ikke betale afgift for privat brug, som normalt er 900 kr).

Men vil det sige at det rent teknisk er nok at fjerne sæderne og sætte et gitter op bag føreren?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 150 point
Dato : 11-03-04 13:29

Ja, men spørg nu lige synshallen, så du ikke får lavet noget galt.

Men hvorfor ikke beholde de sæder, der er sgu da en begrænset udgift set i forhold til hvad sådan en basse sviner i sig af benzin. Man plejer at sige at sådan en ford-vogn går ti kilometer på to liter benzin. Sådan ca.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-04 13:33

Sådan en 2,8 er ellers ikke så ringe endda, eller er det en 2,3'er?

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 11-03-04 13:46

Tak for svaret 3773. Du har ret i det med afgiften, men det ligger i forvejen lige på kanten om jeg har råd til at beholde den. Og den skal ikke køre ret meget, kun som "veteranbil", dvs. i sommerhalvåret. Så benzinforbruget er forhåbentlig ikke det allerværste. Men den normale vægtafgift på 5000 kr om året bliver en ret stor post i regnskabet. Jeg vil hellere bruge de ekstra kroner på at vedligeholde bilen frem for på en afgift. Og den skal alligevel ikke bruges til passagerkørsel. Og endelig så kunne jeg jo smide sæderne i igen når den en gang får veteran-status.

Mht bilen, så er det en 2,3 V6'er. Den tidligere ejer påstod at den kunne køre 10 km på en enkelt liter benzin...hvis man kørte pænt og i slipstrømmen af en lastbil osv. osv.

Men tak for hjælpen indtil videre!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-04 13:56

ja og ned af bakke osv osv. Kendte en der havde en gammel 2,8 'er med automatgear. Han kiggede dagligt under bilen for at se om tanken var utæt. Et eller andet sted måtte benzinen rende hen.

Held og lykke med Ford-vognen.

PS Skal den så males "orange"?

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 11-03-04 15:23

He he, ja selvom der går 62 liter i tanken på den så skal den alligevel fyldes op i tide og utide.

Nu skal jeg lige have lavet en del ting og sager på den - bl.a. er vangerne under forskærmene nærmest ikke-eksisterende, så det skal jeg lige have en til at kigge på. Hvis det bliver for dyrt at lave så vil jeg nok lede efter en anden model.

Det er i øvrigt ikke usandsynligt at den skal males i netop den "farve"...du kender måske en penselsvinger?