/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Skal have mig en lille kat! Hvad gør jeg~
Fra : dscoop80
Vist : 686 gange
200 point
Dato : 10-03-04 11:20

Jeg er en ung fyr som bor alene i lejlighed i Vestsjælland, men arbejder alle hverdage i kbh.
Jeg ville MEGET gerne have mig en hund, men er ikke nok hjemme til at kunne
passe den osv. og kan oxo godt li' katte! Så tænkte jeg ville få mig en lille
kat istedet for! Men nu er det sådan at jeg ikke ved hvordan jeg skal forholde
mig til hvordan man gør med katten?

Lige nogle factz/spørgsmål:

om den kan tåle at jeg ikke er der hele
dagen! jeg går hjemmefra kl. 06:00 og kommer hjem igen mellem 17 og 18 tiden
hver dag! I weeknderne fester jeg, og er normalt ikke hjemme før om aftenen
eller dagen efter engang! og jo det er stort set hver weekend! hehe...

Lejligheden jeg bor i er på ca. 40m2... man kommer ind i en gang, hvor der er 2
døre, en til toilettet og en til selve stuen som oxo har køkkenet med stuen
i ét... i stuen/køkkenet har jeg en tearessedør som fører ud til (min tearesse sjovt nok hehe)
en lille have på ca. 40-50m2 som oxo er min! den er dog ikke lukket,
altså man kan gå ind i haven udefra...

Jeg har ikke gulvtæpper andet end ude i gangen, har det der "glatte" gulv
inde i stuen/køkkenet, lædersofa og dobbeltseng... (og computer )
Hvor skulle man evt. stille kattebakken så det ikke lugter? og hvor tit skal man
skifte grus i sådan en? og er så noget dyrt? og hva' med mad til den?

ville den kunne rende rundt ude i haven (om sommeren sefø'li) når jeg ikke er
hjemme? eller kan den være indenfor uden noget?

Skal lige siges at det er en HELT lille killing jeg vil få fat i...

Som i kan høre er jeg godt lost her! hehe...
Men lige meget hvad, så skal jeg have den kat!

Så fyr nogle go'e svar a' til mig!
Så smider jeg 200 point efter den med det bedste svar!

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-03-04 11:29

Hej med dig ....

jeg synes måske nok du er hjemmefra liiiige længe nok til, at have kat. Måske det kunne gå hvis du så endda var hjemme i weekenderne, men der fester du jo .... katte har osse behov for selskab, så jeg synes det lyder som om du skal vente lidt - indtil du engang falder lidt mere til ro

- kan bare ikke lige forstå du vil have andres ening når du nu skriver "Lige meget hvad så skal jeg have en kat" - så lyder det jo lidt som om du har bestemt dig, ikk....

Hvad med en vandrende pind eller to i et terrarie istedet - og så få den kat når du har lagt de lange festweekender på hylden

Hilsen Karina

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 10-03-04 11:30

Jeg synes du skal skaffe dig en "tøjkat".

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 10-03-04 11:30

*LOL* Hold op et grineflip du lige gav mig. Tak for det
Jeg kan ikke svare dig, men der kommer sikkert et par katteelsker forbi.

Frida...

Accepteret svar
Fra : nullerfras

Modtaget 210 point
Dato : 10-03-04 11:32

hej dscoop80.
jeg har selv haft en kat og startede som du, uden at vide så meget,,,kattebakken ville jeg plasere på toilettet, mht lugt, første gang katten forsørger på dit gulv tager du katten og lader den lugte til sin afføring (næsen ned i møget) og derfra ud i katte bakken, dette gøres nogle gange og katten bliver derefter renlig ,, en kat er enspænder og den vil ikke have noget imod at være alene hjemme bare der er mad og rent katte-grus, som i øvrigt er ok det fra netto,,katte grus skal være rent, ellers vil den forsørge på gulvet, da den vil gemme sit puha,,køb en ske specielt til puha og når katten har lavet smider du den derfra over i toilettet,=ingen lugt
maden: katte der får for billigt mad har tendens til at skabe katar i urinrøret,, køb derfor noget som er ok,
mht til din lille have kan du jo skaffe dig en sele til katten og slå en pløk i græsset.. så skulle den ikke stille af,

god fornøgelse med din kat !!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-03-04 11:33

Med alt du ikke er hjemme skal du have 2 katte så de kan underholde hinanden i dit fravær så længe de er små kan du godt regne med en del ballade så som alting der kan lejes med bliver der lejet med såe gem det af vejen du ikke vil have ødelagt kattebakken stiller du ude på vc og mht til lugt kan man få grus der absoberer det og kattebakker der er halvlukkede Mht til mad skal du lade være med at købe det dyreste fra starten så ender det med den ikke vil have andet den kan sagtens spise hundedåsemad der er meget billigere og så veksler man med forskelligt også kanas feks.fra netto som er billigst ellers har de også store poser i bilke til rimelige priser katte kan sagtens rende frit når de selvfølgelig lige har vænnet sig til det nye sådan en 14 dages tid skal der gå før de skal ud for at de kan finde hjem igen så kan man jo få en kattelem til at monterer feks i fyldningen på teressedøren stil blot yderligere spørgsmål hvis dette ikke er tilstrækkeligt Har haft ca 50 katte indtil nu og pt har jeg 2 Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-03-04 11:38

Og jeg går ikke ind for pløkker til andet end telte eller seler og snore en kat er sin egen og skal ikke styres soe en hund så bliver det som regel en sær en
Mvh sune

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 10-03-04 11:47

ockendon -> Det har jeg i forvejen, så dit svar dur ik' ... ... (Tigerdyret fra plysfilmen hehe)

fridaflip -> Bare iorden hehe... sku' det være en anden gang! ...

nullerfras -> Kanont tip, mange tak!
Sunowich -> Kanont tip, mange tak!

Hmm... har lidt svært ved a' vælge mellem nullerfras & Sunowich...
Kom med et eller andet mere, så det gør det lidt nemmere a' vælge mellem jer 2! ...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 11:48

Hvad vil du egentlig med en kat når du kun er hjemme for at sove næsten.
Du vil med sikkerhed aldrig få en kat der vil være som huskat for dig.
Katten vil jo kende postbudet bedre end dig.
Den vil kun være skræmt og bange når du kommer hjem og opholde sig under sofaen til du går igen.
De få timer du så er hjemme kan du bruge til at ærgre dig over det katten nu har ødelagt mens du var væk.
Næh - Så hellere en skildpadde.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 10-03-04 11:57

refi -> hmmm... nArj... ska' ha' en kat...

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 10-03-04 12:01

Dersom plys-dyret ikke slo an, skulle du måske overveje at holde igen med festene... Hvorfor vil du egentlig have en kat, når du aldrig er hjemme?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 12:03

Stakkels dyr - Hvad ville du selv sige til at blive lukket inde hele dagen - ALENE?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-03-04 12:22

Fnollerpigens forslag, en vandrende pind er da godt, men man kan jo ikke kæle med sådan en , det kan man heller ikke med fisk, de er da sjovere at se på, og de klarer sig fint alene!

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 10-03-04 12:31

ockendon -> Syns bare det ville være sjovt med en kat...
refi -> Der er ingen som siger den ska' lukkes inde!! har jo ligesom en have ik'!...

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 10-03-04 12:33

Hmm... efter videre betænkninger syns jeg, jeg fik mest info ud fra "nullerfras" kommentar!
Så du får de 200 point...

Og mange tak! *smiler*

Godkendelse af svar
Fra : dscoop80

Dato : 10-03-04 12:33

Tak for svaret nullerfras.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 10-03-04 12:37

Tillad et lille pip,
Det er fint nok at lukke sin kat ud i haven, men der gælder de samme regler for katte som for hunde og andre husdyr, de skal holdes inden for egen grund. Jeg er personlig meget irriteret over at der render katte rundt i min have og jager 'mine' vilde fugle væk. Hvis en kat generer så kan den blive indfanget (af en autoriseret kattefanger og måske ende sine dage og det er synd, det fortjener dyret ikke. Så måske du skulle overveje om det ikke var en god ide ikke at holde husdyr, som ikke skal ud i den friske luft.

mvh ole

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 10-03-04 12:58

"Holdes inden for egen grund" ... hmm... det må vist være en skrøne!... blir nok lidt svært a' "bure" den inde i haven...
Når den er ude, fanger den jo oxo mus, fugle osv. ... det jo deres natur! så der oxo det mindre mad som ska' købes! ...

Ej, okay den var lidt hård hehe... (men sand nok ik)...
Vi har mange fugle hos mig, og naboerne har oxo katte, så det med den render
rundt ude i andres haver burde ikke være et problem i min situation!

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 10-03-04 13:06

Det er jo fint nok at man er enig med naboen om deres katte, men faktum er at man har pligt til at holde sine husdyr inden for eget revir, det er vist nok kun katteejere, som ikke er klar over dette, fordi man tror at 'katten er sin egen', det er den også, men det er der altså nogen som dør af, uanset hvad du så måtte tro dscoop80.

Min far har været kommunalt ansat kattefanger og her da fanget/aflivet mange katte som var til gene, dog hvis den havde et halsbånd på så overlevede den

vh ole

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-03-04 13:15

Nu er det jo osse ligemeget om man kan kæle med en vandrende pind eller ej - hvis man aldrig er hjemme alligevel - og om man kan er rent faktisk vel kun et spørgsmål om vilje ikk`

- og har man en vandrende pind er man osse ude over den der med at slå pløkker i jorden og binde en kat til den ( pervers idé iøvrigt ) - man kan bare slippe sin pind ud om morgenen og har naboens hund ikke taget den i løbet af dagen, ja så har man osse lidt at lave i sin fritid - når man leder efter en pind i sin have .... synes nu det ville være det smarteste ....

Karina

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-03-04 13:35

Ole hvad så med de fæle store fugle der tager de mindre skal de så aflives af din far eller en elle anden Tsk tsk man kan sku da ikke holde en kat indespærret deres revir er på flere kvadratkilometer Men her lidt ude på landet såen ca 8 km fra næstved er der da heldigvis en anden holdning til dyrs forskelligheder Mvh Sune

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 10-03-04 14:05

olarsen ->
Hmm... syns lidt det lyder som om du BESTEMT ikke kan lide katte! ...

Fnollerpige ->
Hehe... tror vist du har røget en bønne eller 2 for meget!? *Gg*...

Sunowich ->
HELT klart med på din side!

/Cooper

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-03-04 14:15

Tror du Cooper

Si si har snittet skrællen af MINE vandre-pinde, skåret dem i skiver, ristet over en sagte ild - og røget dem i en bambusbong

Fjollet at spørge om for og imod hvad angår anskaffelse af en kat - du havde jo bestemt dig....

held og lykke til dig og specielt "missetatten"

Karina

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 10-03-04 14:23

Fnollerpige ->
Yep, havde bestemt mig som jeg jo oxo skrev! Men vidste bare ikke hvordan jeg skulle forholde mig til at have katten i min lejlighed, men har da fået nogle fif nu...

Og mange tak hehe...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-03-04 14:25

åårrrhhh Kandu - hvorfor er det nu lige man igenigenigen ikke får mails når der kommer indlæg i en tråd.....!!!!!

Karina

Kommentar
Fra : nullerfras

Dato : 10-03-04 16:01

takker 1000 X for point

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 10:17

nullerfras -> uRwelcome! ...

Kommentar
Fra : linegad

Dato : 01-05-07 15:42

1. det er lovpligtigt at holde katten på egen grund, og hvis den ødelægger noget på andres grund står du til at erstatte det, uanset hvad. Dog er der mange der lader dem løbe ude alligevel, men du bør få den øretatoveret, så andre kan se det ikke er en vildkat, dermed undgår du uønskede aflivninger. chipning er også en mulighed, men øretatoveringer kan ses udenpå.
2. mht kattebakke, du kan få tillukkede kattebakke med lugtfilter og en "kattelem" derved undgår du lugt. derudover bør du overveje hvilket mad du vælger til den, taurin og div. andre ingredienser er vigtige for kattens helbred, du kan finde info mange steder på nettet, desuden bør du tænke på at des bedre maden er, des mindre bruger katten kattebakken og lugten er ofte heller ikke så slem.
3. hvis du virkelig gerne vil have kat, men ikke har nok tid, bør du anskaffe to (som nævnt i en tidligere kommentar), da de er meget sociale. Og så måske droppe et par af festerne til fordel for katten.
4. husk at anskaffe en fra et sted hvor du har tillid til opdrætteren, og hvor du kan fornemme at katten har haft det godt, der er stor forskel på hvordan katte er alt efter hvor de kommer fra, det er i de første måneder de lærer at omgåes andre væsner. og så få den steriliseret eller kastreret.