/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Salg af hdd
Fra : palle22
Vist : 481 gange
15 point
Dato : 09-03-04 08:52

Jeg har solgt min harddisk, og skal sende den til ham med posten idag. Kan jeg på nogen måde være sikker på at få pengene?? Han skal vel have varen før han betaler?

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 09-03-04 08:54

Du kan sende den pr. efterkrav. Så får han den ikke før han betaler posten.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 08:57

Ellers kan du jo give ham dit banknummer og først sende den når du kan se pengene er gået ind Men nu er det så ham der skal stole på dig *SS* mvh Sune Ps det er billigere end pr efterkrav

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-03-04 09:00

Men kan jeg kræve det af ham? Med hvilken begrundelse? At det er nemmere at trække penge tilbage?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 09-03-04 09:29

Hej Palle22

Det hele kommer an på hvad I har aftalt. Har I aftalt, at du skal sende disken til ham, hvorefter han betaler, har du ikke andre muligheder end at gøre sådan. Du har end ikke mulighed for at sende pr. efterkrav, da dette vil være dyrere for køber. Samtidig har han ikke mulighed for at besigtige det købte inden han betaler (hvilket jo er muligt med den oprindelige aftale).

Har I intet aftalt, skal begge jeres ydelser stilles til rådighed samtidig (købelovens § 15). Ved forsendelseskøb (hvilket jo er tilfældet her), hvor samtidighed er fysisk umuligt, skal sælger sende salgsgenstanden uden at have modtaget betaling, men han kan dog hindre, at genstanden overgives til køber (købelovens § 16), hvilket jo kan opnås ved forsendelse pr. efterkrav.

Det var en kort beskrivelse, men det er lidt svært at komme en løsning nærmere når vi ikke kende det konkrete aftalegrundlag.

Mv
Jensen

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-03-04 09:40

Okay, så jeg skal bare sende den, og håbe på det bedste? Vi har aftalt at jeg skal sende den idag, og jeg skulle have pengene idag, men de er ikke gået ind endnu. Må vel bare stole på ham.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 09-03-04 09:56

Er der belæg for at fortolke aftalen således, at disken netop skulle sendes i dag, fordi du netop i dag har haft mulighed for at konstatere betalingen? I givet fald kan du så meddele køber, at disken mod forventning ikke vil blive afsendt i dag, da du ikke har kunne konstatere, at der er sket betaling. Kan han så dokumentere at pengene er overført, men bare ikke indgået på din konto, kan du jo roligt sende disken.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 10:09

Palle Vent med at sende den til pengene er gået ind som jeg kan forstå at der er aftalte altså en bankoverførsel når du ser dem så send så enkelt kan det siges
Det var alt herfra Hav en god dag Mvh sune

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-03-04 17:07

Har sendt den, nåede ikke at se de sidste indlæg. Vil da håbe han sætter pengene over, ellers er der vel ikke meget jeg kan gøre??

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 09-03-04 17:25

Desværre ikke. Du har selvfølgelig altid mulighed for at fordringen til inkasso, og om nødvendigt sagsøge køber. Men medmindre der er tale om en særlig dyr disk, er denne løsning hverken prismæssigt eller tidsmæssigt særlig god.

Mvh
Jensen

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 15 point
Dato : 13-03-04 00:11

Hejsa Har du så fået dine penge eller hvad
Mvh sune

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 13-03-04 17:09

Tak for svaret Sunowich. Har ikke pengene endnu, men han arbejder på det. Han lød okay da jeg ringede til ham