/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af kastanje træ
Fra : renekoch
Vist : 3863 gange
100 point
Dato : 08-03-04 12:40

Jeg har et kastanje træ, med 3 tætsiddende stammer. Nu har jeg overvejet at skære 2 af stammerne helt væk, så der kun står 1 tilbage. Det vil give mere lys i haven og vil være bedre for græsplænen. Spørgsmålet er så bare, om det sidste tilbageblevne stamme vil tage skade af, at jeg fjerner de 2 andre stammer. Jeg mener, at der er tale om ét træ, som har fordelt sig med 3 grene fra det var helt lille. Derfor er der nu 3 stammer som står ved siden af hinanden med kun ca. 20 cm. mellemrum.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-03-04 12:52

Jeg har da svaret i det sidste stammer du Hi hi Kastaniestammer

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 08-03-04 12:55

Jeg fik lukket spørgsmålet, men kunne godt tænke mig lidt flere kommentarer. Derfor er det oprettet igen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 13:14

Store træer i en lille have? Nu går jeg ud fra at det er en hestekastanje du har!
Hvis det var min have og mine træer, så ville jeg fjerne alle tre stammer, græsplænen og resten af haven ville blive glad. En hestekastanje er et flot træ, jo-jo, men alt for stort til en lille have! Det var ikke det du spurgte om. jeg kunne bare ikke lade være med at udtrykke min private mening.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 08-03-04 13:23

Hvem sagde lille have? Vi har bl.a. birk, kirsebær, æble, pære mv. Der er plads nok, men tak for dit input.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 08-03-04 13:35

Orh.. Pære..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 15:01

Jamen hvorfor vil du så save i din kastanje? En kastanje skal da have lov til at udvikle sig frit, man ødelægger jo dens karakteristiske grenbygning ved at save.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 08-03-04 15:13

Den er allerede på godt vej ind til naboerne og "3" træer giver meget skygge og forhindrer græsset i at gro. Så nu er det bare spørgsmålet om det kan lade sig gøre uden at skade den stamme som skal blive stående. Hvis ikke, ja så får den lov til at blive stående.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-03-04 16:04

Men den kan altså godt tåle at blive beskåret og det ville da være synd at fælde et så skønt træ du kunne evt styne det på alle tre stammer Måske ? nej Jeg syns du skal gører som jeg skrev tidligere
god arbejdslyst og god dag
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 100 point
Dato : 08-03-04 16:54

Man styner altså ikke kastanjer! Når nu tre stammer har stået så tæt sammen, bliver det så ikke noget underligt noget der er tilbage, der er vel ingen grene i den side hvor de andre har stået? En kastanje vil ikke gendanne en naturlig grenbygning fra bunden, det er en uskreven gylden/grøn regel at kastanjer saver man ikke i. Den der står på stedet , vil selvfølgelig bedst kunne bedømme hvad resultatet bliver.
Valde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-03-04 17:21

Jeg tror ærlig talt osse, at træet vil blive noget underligt uharmonisk og forpjusket noget... Om træet ville kunne overleve, det ville jeg da tro. Når ét træ har rodnet for tre... Men kønt bliver det næppe.
--Fjern det hele, og plant et nyt, som valde osse siger.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-03-04 17:43

Det tager bare sådan en 30 40 år men du har vel tid nok *SS*
Mvh sune

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 19:16

Sunowich - hvad er dog det der tager 30 - 40 år, man kan da hurtigt fælde sådan et træ, vil man have et kastanjetræ igen så tager det tre år inden det blomstrer og er smukt, hundrede gange hellere det end at styne det , i så fald bliver det ikke kønt på hverken 30 eller 40 år.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-03-04 19:42

Nå jeg har da et Hestekastanietræ på 12 år og det er først lige blevet 3 m og en tykkelse af stammen som et voksent mandelår og det jeg har sat har alle gode betingelser for at gro så det forstår jeg ikke helt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 19:56

Du styner det vel ikke, 3 meter er da en pæn størrelse i en have, så har det da også blomstret i mange år!
Valde.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-04 00:24

Har du skåret i træet??

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 22-03-04 20:49

Nej, endnu ikke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-03-04 17:40

Er der ikke osse noget med, at nogle træer ikke kan tåle at blive beskåret på denne årstid? HVIS det er ét træ, altså med fælles rodnet, kan man så ikke risikere, at det "forbløder" hvis man angriber det så kraftigt?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-05-04 12:01

hvordan går det med træet??

Godkendelse af svar
Fra : renekoch

Dato : 25-04-05 10:21

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-05 13:38

selv tak!