/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Ny skillevæg i Multi-blokke ?
Fra : baksen
Vist : 1997 gange
50 point
Dato : 07-03-04 15:32

Udvidelse af badeværelse ved flytning (fjernelse) af eksierende væg.
Kan ny væg (hvori der skal monteres dør) "opmures" i multiblokke ? (Tænker på bæreevne og Multiblokkenes porøse materiale)

Hvis JA :

Hvordan befæstes væggen til tilstødende væg ?

På forhånd tak .... også for negative svar *S*

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-04 15:42

1.Ja
2. Jeg har selv bygget vægstykker for at forøge brusekabinen's størrelse jeg borede en række huller lodret hvor den tilstødende væg skulle stå satte ravplug og nogle lange skruer i så de stak ca 8cm ud skar hovederne af og så er det bare lim imellem og så banke den ind med gefyle Mvh Sune

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 07-03-04 16:26

som sunowich skriver så ja det kan du godt.! ingen problemer i det.!

bare sæt den første blok i mørtel og resten limer du sammen med fliseklæb. hvis du murer det hele op i mørtel falder de fra hinanden da de suger temmelig meget.!

skruer er fint men du kan også købe nogle bindere med gevind og ravplugs..

Held og lyke med byggeriet..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 07-03-04 16:30

glemte lige:

grunden til at den første "skal" sættes i mørtel er at så kan du sætte den så den er 100% i lod og vatter det er nemlig ikke til at gøre i lim da underlaget højst sandsynligt er ujævt.. og når den første række så er sat i lod og vatter er det bare at lime resten ovenpå.. det er meget vigtigt at du er omhyggeli med at få den første sat ordentligt da det er svært at rette resten op i lim..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-04 17:03

Og så vil jeg lige supplerer med at grunden til det med at sætte det første i mørtel er også at lim falder sammen og synker så det er helt umuligt at styrer
Mvh Sune

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 07-03-04 17:11

Tak for brugbare svar.

Inden jeg lukker spørgsmålet er der lige et tillægsspørgsmål ....

Er det tilrådeligt på samme måde at "bygge" en kogeø med indbygn.ovn og (relativ) tung granitbordplade ovenpå ??

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 07-03-04 17:14

ja det kan du sagtens.. mange nye huse bliver i dag bygget i multiblokke (indervæggene) så det kan du sagtens.

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 07-03-04 17:32

Solgaard >>
Du ER altså hurtig *G*
Tak for svarene, du skal nok få "mine" point (selvom jeg gerne ville have givet Sune en andel for et ligeledes brugbart svar (har stillet forslag til KanDU om muligheden for at dele point mellem gode svar) ...

Inden jeg lukker spørgsmålet vil jeg lige give dig lejlighed til eventuelt at fortælle hvilke muligheder jeg har for at forstærke "hjørner", som jo er udsatte - og materialet er relativt porøst...

Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 50 point
Dato : 07-03-04 17:52

hmm tror ikk det er noget problem med at det er porøst for så slemt er det ikke men du kan jo pudse den i en blanding af sand cement og mørtel så sker der i hvert fald ikk noget med hjørnerne.

men du kunne også sætte nogle metal skinner på hjørnerne lige som ved gips-plader eller noget.

men med mindre du har små børn der kunne ramme det med ting og sager tror jeg ikk det er noget problem når de først er sat op..

Du må gerne give Sune pointene for min skyld ingen alarm.. man kan jo alligevel ikk bruge dem til noget...

Held og lykke med det .!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-04 18:15

Det vil jeg også sige (nu hvor jeg har spist) Hav en god dag sune

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 07-03-04 23:18

Tak for svar/råd fra såvel Solgaard som Sune .... *S*