/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
aport træning
Fra : tom34
Vist : 456 gange
100 point
Dato : 07-03-04 13:46

Davs
hvordan træner man sin hund til at gå bag om sig når den kommer med aporten for at sette sig på venster side???
jeg har prøvet nogle gange men tror jeg gør et eller andet forkert
H Tom

Accepteret svar
Fra : k.j.k

Modtaget 110 point
Dato : 07-03-04 13:54

Hej !

I indlæringen, holder du en godbid frem, og ligesom trækker, lokker, med godbidden, hunden bag om dig. Du starter med godbidden i højre hånd, og skifter bag ryggen til venstre hånd, løfter hånden opad og tilbage, og i det sekund hunden sidder rigtigt får den godbidden. Såden - det virker ret hurtigt.

Held og lykke med træningen - det er jo lige vejr til det i dag ............

Karin

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 07-03-04 13:56

Start uden apportering. Dæk hunden af, gå baglæns, f.eks. 5 meter væk. Råb HER med lidt appel, samtidig med at du holder din højre hånd med en godbid lidt ud og frem mod hunden. Nå den er henne ved dig, lader du den snuse og forstå at du har noget til den. Før hånden om på ryggen, skift godbidden over til den anden hånd, når hunden er kommet om "på plads", trækker du hånden lidt op og tilbage for at få hunden til at sætte sig. Gør det så mange gange, at den til sidst ved, at når den går bag om dig og sætter sig, får den en godbid.
SÅ kan du begynde med apportpinden.....

Godkendelse af svar
Fra : tom34

Dato : 07-03-04 14:01

Tak for svaret k.j.k.
ja vejret er rigtig godt i dag, det prøver vi så jeg skulle jo gerne skulle kunne bruge zita (hvalpen) til jagt når den tid kommer. Er snart færdig med at tage jagttegn
MANGE hilsen Tom

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 07-03-04 14:05

Til bvh
øv øv øv godkente Karins svar før jeg så dit, men de er rigtig god begge to
I skal have TAK

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 07-03-04 14:07

rigtig gode begge to

Kommentar
Fra : azazaz

Dato : 07-03-04 14:43

når hunden skal lære at gå med pinden skal du først lære den at åbne munden fx for at du ser dens tænder når det accepteres kan du prøve at den skal have noget i munden

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 07-03-04 17:49

he he, det er ikke nødvendigt at åbne munden på hunden først, for at præsentere den for aportering - hvis det er en jagtgolden eller en Labrador med jagtgen.

dorthe

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 07-03-04 21:04

Det nu en flatcoated retriever med de fineste jagtlinier og et dejligt temperemantet.
jo jo
H Tom