/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
paraplyplante
Fra : delfinen11
Vist : 5302 gange
20 point
Dato : 06-03-04 20:31

jeg har en paraplyplante (tror jeg nok) og har haft den i mange år og den er blevet stor, meget stor og jeg vil gerne klippe den ned. Den står i min stue og får aldrig direkte sollys. Er der nogen der kan give et godt råd om hvordan jeg griber sagen an. den er blevet beskåret før men jeg er ikke tilfreds da der bliver flere og flére meget tykke grene.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 30 point
Dato : 06-03-04 20:57

Hvis nu det er en parasolplante du har, så kan du klare problemet, ved at klippe ca hveranden "gren" ned nu og resten når de nye kan ovrtage, så får du jo en plante med dobbelt så mange grene! Af de afklippede grene kan du tage selve rosetten, og lægge i vand nogle dage, så slår den rod, og du kan på den måde få en større samling af parasolplanter, som du jo bare kan give væk til nenner og bekendte. Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-03-04 07:14

kan jeg få en
frieda

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-04 10:37

En parasolplante har et antal grene eller stammer, der alle ender i en roset, der minder om en paraply eller parasol. Disse rosetter er meget villige til at gro, så hvis du synes den er blevet for stor, så lav en ny!
Mvh. Valde.

Godkendelse af svar
Fra : delfinen11

Dato : 07-03-04 10:43

Tak for svaret valde..
         Det vil jeg da prøve, men jeg blev ikke helt klar over hvor langt nede man kan eller skal klippe eller beskære, er det helt nede ved jorden?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-04 10:47

jeg ville klippe/skære ca. 4 cm. over jordenmvh. Valde.