/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Billeder automatisk ind i Photoshop?
Fra : Tabbert2003
Vist : 284 gange
100 point
Dato : 02-03-04 12:00

Hej Alle!

Håber at der er nogle, som kan hjælpe.
Kan man få Photoshop til at starte automatisk op og overføre billeder, fra kamera til pc'en og i så fald, hvordan gør man det?
Har lige fået mit første Digitalkamera og er vild efter at komme i gang.
Men den software, som fulgte med kameraet er ikke lige så god, som Photoshop.
Hvor kan man få yderligere tips til Photoshop og billedbehandling generelt?

Venlig hilsen
Elisabeth

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-03-04 12:41

Der ligger lidt tips og tidligere spørgsmål her til Photoshop http://www.kandu.dk/dk/emne/30202

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 13:39

Du kan i PS oprette forbindelse til dit kamera og slette det andet program.

Kommentar
Fra : Tabbert2003

Dato : 02-03-04 15:15

Hej Refi!

Er det en procedure, du har lyst til at forklare hvordan man udfører, for jeg har ikke en anelse om, hvad du taler om.
Så hvis du lige gider og fortælle mig, hvordan man gør det, så er du mægtig sød.

Mvh.
Elisabeth

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 15:25

Når dit kamera er tilsluttet komputeren kan du i PS vælge import TWAIN objekt (ligesom du f.eks. vælger scanner)
Så burde den selv finde dit kamera.
Det kræver selvfølgelig at drivere osv. til kameraet er installeret så den kan finde det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 15:28

Kan være PS har en direkte kameraknap i stedet for TWAIN, så bruger du selvfølgelig den.
De burde begge ligge i "filer".
Jeg sidder desværre ikke lige med programmet foran mig her på denne maskine.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 02-03-04 18:04

Så vidt jeg kan se, ligger den TWAIN, som refi snakker om i Filer -> Importer. Dér ligger i hvert fald min scanner.

Simon

Kommentar
Fra : K.1

Dato : 22-03-04 23:39

Jeg ville nok bare for en sikkerheds skyld kopierer billederne over i en mappe på
skrivebordet FØR jeg åbner og redigerer i PS. det gør vi de store steder
Det andet kan og vil før eller siden resulterer i mistede billeder og de "rå"
billeder indeholder ALLE informationer så man senere kan vende tilbage

Kommentar
Fra : xoxs

Dato : 17-05-04 09:49

samme som sion det virker her virker det ikke med scanner, men faktisk med digitalkamera

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 25-09-04 23:07

Jeg er selv lidt entusiastisk med mit digitale camera, et "HP Photosmart model 320", som jeg er blevet meget glad for, især efter jeg har fået orden i styresystemet til pcen.

Photoshop læser helt uden besvær som enhver browser direkte på kameraets hukommelseskort, men om overføring kan ske via PhotoShop aut. ved jeg ikke (endnu) det skal jeg først forsøge mig frem med.

Men hvorfor i alverden da egentlig bruge photoshop til det,? Det program der følger cameraet, kan normalt klare den opgave som en mis, oprette mapper og navne eller datere fortløbent.

Den medfølgende editor til mit camera, var jeg heller ikke helt tilfreds med, men det fungerer faktisk ovenud godt og er let at håndtere den første redigering med. Men HP har en KÆMPE-opdatering på nettet der fylder 136MB - den skulle blot installeres oveni mit købte program, så skete
der ting og sager, husk en opdatering kræver man har første-gangs-installationen i orden, har man ikke det, må man ganske enkelt finde CD-rommen.

Jeg er overbevist om, at konkurrencesituationen er sådan, at alle andre producenter har de samme vilkår og må dermed ha stort set de samme tilbud til folk i een eller anden form.

Når man har producentens billed-redigerings-program og en evt. opdatering, så er der bestemt redigeringsmuligheder der kan stå mål med de store - PaintShopPro - PhotoShop - AcdSee - U name it.

Uanset hvilket program der er tale om så skal de ALLE foreslå at oprette mapper for en bruger. Men brugeren kan jo typisk definere mappenavnene, men hvor man vil gemme alle sine billeder, er en lidt anden sag, CD-rom-brænding er nok det klogeste, når man har placeringen i orden på disken(e).

Er mapperne først oprettet og filerne lagt på plads, hvad-enten de er slettet fra hukommelseskortet eller ej, så kan man jo efterfølgende bruge et hvilket som helst program til at rode med billedfilerne.

Stifinder er jo en aldeles fin browser og Internet Explorer skal jo kunne læse/se filerne. Det er først om man vil redigere tegne eller hvad ved jeg, det spændende kommer.

ACDSEE version 3.1b er følger med HP's camera ved førsteinstallationen og er i grunden et helt utroligt program, at se og vise billeder med og man har samtidig en slags "licens" som bruger af programmet, der betyder, man kan få det opdateret uden problemer.

Jeg bruger ACDSEE mere og mere som browser, til at håndtere "smart" -flyt -filer mellem diske og mapper -via drag and drop, til det formål er acdsee et helt eminent stykke værktøj og programmet kan også konvertere til andre formater etc., rotation af et billede i acdsee foregår langt nemmere end i HP's system, men det er jo noget man som bruger selv skal forholde sig til og hvad der er rarest for én at bruge, kan være meget forskelligt.

Der er så uendelig mange muligheder på markedet (helt og aldeles free-ware), så man er ikke begrænset på nogen måde, f.eks. er ”xnview” efter min mening et helt fantastisk værktøj til at gennemse mapper med, med lynets hast kan man finde det billede man vil ha. Det tager kun sekunder at rulle samtlige billeder igennem en mappe med musehjulet.

Det med at placere billederne på skrivebordet først,- det lyder som een der sidder i en virksomhed der ikke spekulerer i processorkraft, fordi jo mere lort der skal ligge på skrivebordet, jo langsommere bliver styresystemet og hvordan "han" -kan holde orden i filerne på den måde er mig lidt af en gåde, for - hvordan skal folk kunne håndtere måske 50000 forskellige billeder, som det let
bliver til efter nogle år, uden at ha en helt anden orden og struktur i skidtet, f.eks. en partition på samme drev, eller kort og godt et ekstra drev. Et externt usb-drev tror mere på fremover for mange, så kan man blot tage boxen med i bagagen ud til familie og plugge den ind i et usb-stik, som alle og enhever jo har efterhånden og så blot overføre billeder på den måde i stedet.

Mit helt personlige råd til (Tabbert2003 Elisabeth) er følgende:
Sæt dig grundigt ind i den software du har fået udleveret med cameraet - hent straks evt. opdateringer, lad dig ikke forskrække af, at det fylder ad pommern til.

Kører du et styresystem som Windows XP, så har dette system sin helt egen forståelse af drivere til alle mulige forskellige enheder og systemet skal måske "tvinges" til at æde den rette driver og det er næsten komplet umuligt at vejlede i, uden at sidde med skidtet selv i hænderne, før det lykkes at få tingene korrekt installeret, tingene kan godt drille, fordi installationsrækkefølger er ikke helt ligegyldige, selv i w-xp.

Men pludseligt vil man opdage, at systemet ved een eller anden genstart kommer i tanker om, at der nu skal hentes een eller anden form for driver, der så bliver lagt på plads og skidtet kører så som det skal.

Når den første grundinstallation er på plads, så kan du gå i krig med de muligheder der er i f.eks. PhotoShop, PSP, eller andre og så bliver det virkelig en fornøjelse når man først har styr på det.

Helt personligt mener jeg langtfra det handler om, hvad PhotoShop kan eller ikke kan i forhold til et camera, for mig handler det om, hvad programmerne reelt kan håndtere på den måde der er bedst for én selv, men det er noget man skal eksperimentere sig frem til.

I dag ved jeg en hel del mere om, hvad de forskellige programmer kan gi og jeg bruger i dag flere forskellige programmer på skift og sige hvad der er bedst er næsten umuligt, fordi der er så mange muligheder til rådighed i dag.

Redigerer man med andre programmer end det der oprindeligt fulgte med et camera, så kan man jo f.eks. blot tilføje filnavnene eller deres numre, en ekstra endelse, (ps for photoshop eller psp for PaintShopPro eller et simpelt lille a, for acdsee), så kan man bedre overskue alle disse filnavne i mapperne, "hvilke filer du har redigeret med,-med hvilke programmer", når du cykler rundt på harddisken med de store billededitorer, der er jo måske mange tusinde billeder at skulle overskue, så det handler om at kunne skille alle dem fra man har redigeret i første gang man fik dem ned på pcen, efter ½ år er de jo ikke aktuelle mere, kun udvalgte og det er dem man ”let og ubesværet” skal kunne finde.

mvh arcken