/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Knapper og tastature
Fra : souidr
Vist : 316 gange
50 point
Dato : 01-03-04 13:41

Hvordan definer jeg at et bestemt knap i en form aktiveres ved at tryk på f.eks. F10 eller andet tast

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 01-03-04 13:57

Hej Souidr.

Du skal først sætte KeyPreview=true for din Form.

Dernæst kan du bruge Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)

/Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : souidr

Dato : 01-03-04 14:08

Nu er jeg ikke VB freak, langtfra.... . Har du ikke et lille form, eller et konkret eks. som jeg kan aflure. Bestem selv antal point (sådan ca.)

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 01-03-04 14:57

OK

1. Når du har markeret din Form, finder du på property listen Feltet: KeyPreview. Sæt denne til True.
2. Dernæst skriver du i koden:
Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
stop
End Sub

3. Kør programmet og tryk på den tast der skal være hotkey, og debuggeren vil nu stoppe ved "stop"
4. Still cursoren over KeyCode, og nu har du værdien for den tast du har trykket. (Eks: 121 = F10)
5. Erstat "Stop" med din kode.
If KeyCode=121 then
MsgBox "Du har trykket på F10 - Her kommer din kode"
Endif
Mvh
www.cadmageren.dk
Michael Christoffersen

Annuller spørgsmålet
Fra : souidr

Dato : 26-04-06 15:48

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål