/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
DJ udstyr...
Fra : Mekuri
Vist : 2231 gange
170 point
Dato : 29-02-04 19:07

Jeg leder efter en guide, eller bare et tip om hvor man ka' skaffe godt, men samtidig billigt dj udstyr til en begynder :D

Links vil være fede, men kan du give nogle tips etc ville det oxo være ret cool :D

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 29-02-04 19:29

Du kan søge på dette link. Det meste er brugt.
http://www.dba.dk/asp/main/main_logoff.htm?favorit=0¬esblok=0
Søg under Diskoteksudstyr
(27 annoncer matcher søgekriterierne)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-02-04 19:51

Check også www.arteq.dk tlf 98 10 12 66, de har også brugt udstyr.

Hvilke tips tænker du på?

MVH

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 29-02-04 19:51
Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 29-02-04 20:52

Davs.
Ved ikke om det er decideret billigt, men: www.diskonetto.dk - der var også engang et firma, med et navn i stil med dansk disko teknik, eller noget i den stil, som har/havde til huse i Viborg, tror jeg, som var rimelig billige... (men kan ikke lige finde deres hjemmeside igen...)
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : DJ_Puden

Dato : 29-02-04 20:54

Ja, hvilke "tips" søger du?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-03-04 09:58

www.monacor.dk har stort set alt til meget billige penge. Kvaliteten er ok.

Der er bunker at spare ved at købe brugt, men pas på. Meget af det brugte er grusomt hærget.

Hvis du er interesseret, har jeg fire bundkasser - horn - med 15". De kan præstere 106db/w/m. De kan købes særdeles billigt.

Skulle du være interesseret kan jeg også hjælpe dig med at designe et anlæg.

Kommentar
Fra : Mekuri

Dato : 03-03-04 08:35

søger bare sårn gode opstart tips til HVAD man ska' købe, og hvordan man kommer godt igang.. er MEGET grøn på området, men prøver da stille og roligt på at læse mig til mere viden for faget :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-04 09:19

Tjaee. Læs brochurer, artikler mv videre så du lærer de tekniske begreber at kende.

Første investering bør ubetinget være en flight-case - et rack, så du har et sted at fastspænde udstyret ordentligt.

Du kan købe færdige cases og pulte, blandt andet hos monacor. Det ser rimelig lækkert ud og priserne er ikke astronomiske.

Mht forstærkere - glem alt om fars gamle pioneer i trækabinet, der ellers har spillet til mange fester. Køb noget proff/semiproff. med solide stik og blæserkøling, beregnet for 19" rack montering. Et godt forslag kan være:

2 x 500W + 2 x 350W + 2 x 150W forstærkere + 2 vejs elektronisk delefilter med subwooferudgang (kan senere laves om til tre-vejs ved udvidelse).

Byg to subwoofer kabinetter med 18". Enten båndpas, f. eks. med 2 18" i push-pull (ultra compact) eller et alm. reflekskabinet.

Byg to topkasser, f. eks med 15" i refleks + 15" i trykkammer + enten 6 - 8" + bullet, eller extended range horn. Topsystemet vil kunne spille alene uden sub i små lokaler.

Brug en god krydsfiner. Afrund og monter hjørner/håndtag ordentlig stikbrønde.

Brug ordentlige ledninger - helst 2,5mm2 eller mere for højttalere. Lær at pakke ledninger.

Find eller byg en pult der passer dig.

Køb en ordentlig mikrofon. Shure SM57 er ikke meget dyrere end billige møgmikrofoner. Der er ikke noget mere latterlig end overstyret og uforståelige DJ's.

Lys er en helt videnskab for sig. Til et nyopstartet disko dasko, kan du med fordel købe et par lavprisscannere og f. eks lidt byggelamper fra harald nyborg - med stativ. Tryl lidt farvefilm på og de kan bruges til grundlys i en snæver vending (og med lidt god vilje). Køb en bette røgmaskine - den er uundværlig.

Få dig en lille byggestrømstavle og et sæt adaptorer, sådan du kan få strøm. Få en kraftforlænger på 50meter

Køb 400 plader.

Øv dig lidt inden du tager ud første gang.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-04 09:20

Du kan også leje anlægget de første par gange du skal ud!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-03-04 19:04

Jeg kan varmt anbefale Gert fra Dansk Disco Teknik.
Se www.danskdiscoteknik.dk og ring på 86602323.
Jeg har handlet der en del og billigere fås det vist ikke - samtidig er kvaliteten ok.
Sidst købte jeg 4 par 56 lamper (300W lang model) for under 800 kr. - prøv lige at se hvad Arteq tager for det samme !!!
"Prøv det!"

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 03-03-04 19:06

Dem myg henviser til, var også dem jeg mente tidligere, men kan åbenbart ikke hverken stave eller søge på gågle.... - men ja, de er meget, meget billige. Og hvis du kommer derop selv, så kan man også snakke pænt med dem, og få en smule rabat...
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 11:43

Fornuftige priser hos Discoteknik, men vær obs på at priserne er EXCL MOMS.

Hvilke slags jobs påtænker du at tage?

Kommentar
Fra : zebra_dk

Dato : 04-03-04 22:11

prøv også og kaste et blik på www.djz.dk

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 16-03-04 16:34

Du lærer ikke en bjælde om at være DJ ved at læse om det....du skal have noget BILLIGT udstyr hjem og lege med det for først og fremmest at finde ud af om det er noget for dig........når evnerne ligeså langsomt udvikler sig bliver du istand til at tage rundt til musik butikkerne og prøve nyt udstyr, og med dine erhvervede evner i bagagen bliver du istand til at finde det udstyr der passer til dig........Hvad der er godt og dårligt udstyr er jo et spørgsmål om dine talenter og kvalifikationer......alt udstyr er forskelligt og hvad der virker for den ene behøver ikke nødvendigvis at virke for den anden.....verdens bedste kontra bassist(NHØP) spiller f.eks på en bas til 5000 kr mens den næstbedste spiller på en til knap en million!!!!!!!! du skal bare tage det stille og roligt og ikke skyde for mange penge i dit begynder udstyr....det skal alligevel skiftes ud.......prøv evt. Esbjerg Elektronik......de forhandler både DJ udstyr og lys show....De har desværre ikke en hjemmeside men deres tlf. er :7512 7166, og adressen:Torvegade 70 6700 esbjerg......og de har et stort udbud i begynder udstyr i en fornuftig kvalitet til en særdeles fornuftig pris....god jagt....vh Claus

Kommentar
Fra : octopussy

Dato : 18-03-04 12:41

Det er sommetider at du kan købe et bette flashlight og en bette discpkugle til omkring 100 kroner stk. i BR legetøj. Men det er nok ikke helt ment til DJ forbrug.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 07-04-04 22:10

lukker du ikke lige dit spørgsmål tak

mvh Granslam

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-07-04 06:29

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH

Kommentar
Fra : melodymini

Dato : 21-09-04 16:17

gå ind på www.hifiklubben.dk der kan du også finde noget du nok kan bruge. er selv ny begynder som DJ

MVH melodymini

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-04 16:42

Hifi klubbens grej er uanset kvaliteten ikke egnet til DJ brug. Godt nok kan du få et par rimelig potente Cervin Vega Boxes, der kunne være egnede, men amps'ene er ikke blæserkølede og med speak-on bøsninger. Iøvrigt rækker et par selv temmelig store CV'ere ikke i en sportshal. Der ville nærmere 2 x 18" + 2 x 12" + 2" horn + bullit's være sagen. F. eks født med helst tre hærdebrede amps i klassen 2 x 600 + 2 x 350 + 2 x 200. Bruger du horn i bas og nedre mellem, kan du opnå ekstrem gode virkningsgrader og ville kunne reproducere et ikke ueffen lydtryk. En af de bedre højttalerkonstruktører inden for dette felt hedder Jørgen Storm. Han ved en dælens masse. Du kan finde ham her http://www.ktradio.dk/Storm/default.htm

Lige nu og her har Velleman et eller andet slagbud med nogle rimelig kraftig slaver til få penge. Der kan du gøre et fornuftigt køb.

...og den gamle sang igen igen. Lad nu være med at fokusere på Watt, watt og atter skulderWatt.

For højttalernes vedkommende, drejer det sig om store svingspoler. Minimum 3" hellere 4" spole i en 15 eller 18" enhed. Stor magnet, helst meget lav drifteffekt.

Forstærkerne skal være blæserkølede, proffessionelle stik og helst veje af helvede til (er de meget dyre - switsch mode strømforsyninger, må de gerne være meget lette. Bla. Lab forstærkere).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-04 16:45

Iøvrigt har han også udlejningsanlæg.