/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hvad skal Jeg Vælge ?
Fra : holm10
Vist : 2603 gange
120 point
Dato : 22-04-02 18:33

Jeg står som førstegangs køber og skal vælge mellem en suzuki GSX600F fra 95 med 20000 - 30000 km på tælleren og en kawasaki GPX600R fra 95-96 med de samme antal km på tælleren og vil så lige høre om det er noget jeg skal være på vagt over for med de modeller og hvilken der er at fortrække. Jeg er 29 år og vil mene at det er rimligt at starte på en 600 eller er det for voldsomt ? Der findes jo også Kawasaki GPZ 500, men har fået at vide af flere, at de mener det er passende at starte på en 600.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-04-02 18:26

GSXF:
Minus: vær opmærksom på knasterne, kvaliteten på visse modeller er meget
dårlig.

GPX:
Minus er 16 tommer hjul. Begrænser dækudvalget
Plus: Vandkølet, hvilket skulle hjælpe lidt på levetiden på motoren. Og så
er der tankmåler, det mener jeg ikke der er på Suki'en, dog kun en detalje.

Min kæreste kørte GPX i 2 år (ialt 28000km), helt uden probs. Det blev til 2
ture rundt om i Sydeuropa. Hun var meget glad for den. Solgte den kun fordi
hun blev forelsket i en grøn ZX'er.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-04-02 22:54

Hej
Jeg har lige netop selv købt en GPX600R fra -97, havde 25000 og jeg gav
62000, den er utrolig letkørt rimelig kvik og absolut ideel både til småveje
som motorvej og by kørsel, hvordan den kører i forhold til Suzuki´en ved jeg
ikke, men find et par forhandlere der vil lade dig prøve maskinerne, og
bedøm så selv, jeg lånte min i 45 minutter før jeg bestemte mig, og jeg
fortryder absolut ikke.

Dannie

"holm10" <holm10.news@kandu.dk> wrote in message
news:KTWw8.1512$kp3.129023@news010.worldonline.dk...
> Jeg står som førstegangs køber og skal vælge mellem en suzuki GSX600F
> fra 95 med 20000 - 30000 km på tælleren og en kawasaki GPX600R fra 95-96
> med de samme antal km på tælleren og vil så lige høre om det er noget
> jeg skal være på vagt over for med de modeller og hvilken der er at
> fortrække. Jeg er 29 år og vil mene at det er rimligt at starte på en
> 600 eller er det for voldsomt ? Der findes jo også Kawasaki GPZ 500, men
> har fået at vide af flere, at de mener det er passende at starte på en
> 600. ingen lyde.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-04-02 11:32

> Jeg står som førstegangs køber og skal vælge mellem en suzuki GSX600F
> fra 95 med 20000 - 30000 km på tælleren og en kawasaki GPX600R fra 95-96
> med de samme antal km på tælleren.

Jeg vill vælge Kawasakien p.g.a. følgende:

Kawasakien er vandkølet, hviket giver længere holdbarhed.
Suzukien har stilleskruer hvilket giver ventilserviceintervaller på 6000km
ifølge Haynes.
Suzukien har et ry for (måske) at slide vippetøj og knaster

Begge cykler er dog ok. Jeg ville nok anbefale noget lettere, svagere og
billigere som første cykel. En GS 500 E kan du købe brugt til 35000kr køre
15000km på det første år, og så sælge igen med et tab på 2000kr. Jo mere dus
du er med cyklen jo stejlere er din indlæringskurve.

Jeg klipper lige en masse ind jeg har skrevet til andre tidligere:

Her grundreglerne for at få en GS 500 til at holde 100.000km

1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift. Husk dæktryk og
kæde smøring!
2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
udendørstemperatur. I en GS 500's tilfælde vil jeg sige max 5000rpm og halv
gas.
3: Undgå bundtræk. I en GS 500's tilfælde er det over halv gas ved under
3500rpm. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at
spinde.
4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
(motorvej o.l.).
5: En GS'er bruger olie fra fabrikken af. Check oliestanden for hver 1000km.
Oliepinden skal _IKKE_ skrues i, men lægges på gevindet. Brug gerne
Halvsyntetisk olie. Det er rigeligt fint. Mange begyndere kører en GS'er tør
for olie med motorhavari til følge.

Er motoren grundigt gennemvarm og i servicemæssig forsvarlig stand tager den
overhovedet ikke skade af en gang tæv, altså at få fuld hane og blive kørt
ud i gearene.

Jeg har tidligere skrevet nogle tips til en begynder som du lige får med:

Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt ca.
10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på der
ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er GS 500 E og Bandit. Køber man en 10-15 år
gammel cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så
forfærdeligt hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel
kan man let løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort. Idéen
med at købe en let bruge GS 500 E og køre på den et år eller to er meget
fornuftigt og økonomisk forsvarligt da de ikke tabe særligt meget i værdi
når de er under 40.000Kr. Køb en GS 500 E der er to år gammel og har kørt
15.000km til 39.000kr kør yderligere 15.000km og sælg den velholdt for
35.000kr. En GS 500 E er noget nær den perfekte begyndercykel. Hvis du vil
have "racer looket" kan man få en fuldkåbe til eftermontering der giver
cyklen et mere voksent look og 5-10km/t ekstra på toppen p.g.a bedre
aerodynamik.

Udgifter ved motorcykelkørsel:
Dæk koster ca. 1000Kr pr dæk. Fordæk holder 20000Km bagdæk holder 10000Km
Selvfølgelig varierer det meget
Kædekit koster 800Kr og holder over 20000Km ved grundig smøring.
En 4 cl 600cc kører omkring 16Km/L en 2 cl 500cc kører omkring 20Km/L. Her
stikker jeg næsen lidt frem, men min pointe er at en to cyl. 500cc kører
længere på literen end en 4 cyl 600cc.
Hvis du tør lave service selv koster service ca. 600Kr pr 6000Km + 2000Kr
som engangsudgift til værkstedsmanual og specialværktøj. Ved en forhandler
koster det ca. 2300Kr pr 6000Km. Det meste her er arbejdsløn og et MC
service er ikke særlig svært, men tidskrævende de første par gange. Lær det
selv og spar en MASSE penge og vid det er gjort ordentligt.
Vægtafgift er ca. 550Kr årligt uanset størrelse på MC.
Ansvarsforsikring koster ca. 2000Kr pr år. Fuld kasko koster minimum 12000Kr
om året (med minimum 5000Kr selvrisiko) bliver din cykel ikke stjålet kan
det IKKE betale sig med kaskoforsikring. TOTAL låseløsning koster 5000 Så
skal den bæres væk mens den hyler og blinker (250kg). Dette er priser for en
begynder uden anciennitet. Priserne er selvfølgelig ca. priser.
God hjelm 2000Kr. Den skal du have ved din første køretime
Handsker kraftige 300-400Kr evt. vandtætte +100Kr
Jakke og bukser fra brugt læderdragt til 2000Kr til fuld læder heldragt
10000Kr. Komplet cordura-goretex sæt koster ca. 5000Kr.
Forstærkede MC støvler af kraftigt læder 1000Kr. Vandtætte + 800Kr Du skal
beslutte dig om din Mc er et næsten helårs køretøj eller om du kun skal ud
og køre de sjove dage. Kørsel i de værste skybrud rør mig ikke da jeg ikke
bliver det mindste våd, men mit udstyr har også kostet en bondegård.

Og så lige det sidste. Meld dig ind i en klub nu! Her er alt den erfaring og
hjælp du kan drømme om og en masse flinke fyre til at køre ture sammen med.

Omkring køb af brugt cykel:

> > Tag ud og se på nogle cykler med en kammerat.
> Ja, jeg synes bare jeg får følelsen af at tage røven på
> sælgerne, ved blot at tage mig en tur på deres kæreste eje
Tage røven?? Du vil gerne købe en MC ikke? Sælger vil gerne sælge sin Mc
ikke? Hvordan kan det ikke være fint? Det jeg mener er: Lad være med at
ville købe en MC efter du har set den første gang. Se nogle stykker på en
weekend, dan dig et indtryk af standen på de forskellige cykler. Kig på
priser på reservedele og dan dig et indtryk af hvad den kommer til at koste
"på gaden". De fleste cykler fejler et eller andet: gamle dæk, trænger til
service, slidt kæde o.s.v. Kom med et bud på hvad du vil give. Lad være med
at høre for meget på hvad sælger vil have, det står jo i avisen. Den pris
vil du aldrig give på nær hvis du finder en fin CBR900 til 80.000 eller
en flot GPZ900R til 30.000kr. Dan dig et indtryk af hvad du vil have. Jeg
vil have en teknisk perfekt MC med et flot ydre. Min kammerat vil have en
teknisk i orden offroader, men ikke nødvendigvis flot, da den skal trækkes
igennem diverse mudderpøle i sin tid. Kan du leve med ridser? Kan du leve
med buler? Nogle fejl kan ikke betale sig at reparere, da det bliver for
dyrt. Disse fejl skal man enten leve med eller vælge en anden cykel. Hvis du
bor i København kan du komme ud og vurdere min CBR. Så giver jeg dig et par
tips.

> Ja, det er vel rigtigt nok. Jeg tror bare at jeg har lidt svært ved at
sige
> nej til en mc, der virker perfekt... også selvom jeg måske senere finder
en
> der er mere perfekt. Men når det kommer til stykket er forskellene vel
> heller ikke så store, når det kun er en 3 år gammel mc.
Prøv at læg mærke til hvor forskelligt folk holder deres cykler. Nogle i min
klub møder altid op med nyvasket og nypudset cykel. Andre har aldig set en
børste. Der er forskel. Jo ældre cykelen bliver, jo større bliver
forskellen.

> > Skriv en liste over havd du synes bagefter så du kan huske
> > det efter en uge og 8 fremstillinger.
> Det er dælme mange.... og mange km der skal køres. Hvis jeg skal prøve
> mc'er bliver det nok nærmest nødt til at være på weekendbasis
Der er ikke nye MC'ere vi snakker om, derfor skal man se sig for. Jeg har
lige købt en Offroader med en kammerat. Vi så på 6 forskellige før vi fandt
en hvor prisen passede os og sælger. To var et rustne vrag. En havde
motorskade. Flere var alt for dyre. En var meget slidt. Jo de kunne alle
køre, men ikke alle var lige god valg. Se på flere (ikke to) før du køber

Her er mine råd til en begynder der vil have en kraftig racer som sin første
cykel.

> Så fik jeg endelig taget "pappet".
> Tænkte lidt i retning af noget brugt CBR eller lign.
Det minder mig om udtrykket. Jeg har lige lært at flyve. Jeg vil have en
F16.

Jeg vil klart anbefale dig at begynde på en let, mindre kraftig cykel.
Vægten, muligheden for at nå jorden sikkert med begge ben og en motor der
ikke tager magten fra dig er yderst vigtige parameter for, hvor hurtigt man
bliver fortrolig med en cykel som begynder. Du lærer ikke at køre godt ved
at købe en dyr cykel. Du bliver heller ikke en dygtigere chauffør ved at
køre på en dyr cykel. Det giver tusinde gange mere respekt at være en dygtig
chauffør end at eje en dyr cykel. At købe en 100hk model som den første
giver dig igen fordele i indlæringshastigheden, faktisk kan det gøre dig til
en ringere chauffør, da du kommer til at læne dig op ad de mange heste din
cykel har, istedet for at bruge svinghastighed og dygtighed til at køre
stærkt. Køb en rimeligt prissat sportslig model og deltag i banedage,
kørekurser og ture med erfarne kørere ud på de små lege hvor du kan suge
informationer til dig. Jeg er bange for at mange der køber en mange hestes
cykel som den første, ikke finder udfordringerne i svingene og
nedbremsningerne, men bare kører fra biler på striben og kører 250km/t på
motorvejen. Rigtig gode sportscykler på 600cc og større er lækre men de
koster generelt over 80.000. De er ikke så tilgivende som de begyndercykler
jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god sports cykel kan gøre næsten alt
hvad du beder den om. F.eks. giver du for meget gas trækker den bare, der er
ikke så meget "elastik" i gassen (fra du giver gas, til hastigheden opnås).
Det er næsten for nemt at lave hjulspind ved start i kryds på våde dage.

Hvis det skal være noget nyere sportsligt med kåbe i 50.000kr klassen er
udvalget ikke stort. Jeg vil anbefale følgende i 40-60.000 klassen:

Kawasaki GPZ 500 S fra '94 og frem med 17" hjul for og bag. Et godt
sportsligt begynder valg
En nyere 400cc import model. f.eks NC30, CBR 400, ZXR 400, GSXR 400

Husk at gemme penge til god udrustning. Det er der ofte tilbud på i
efteråeret. Skal du til tyskland i sommer så kig ind forbi www.louis.de
http://www.polo-motorrad.de/ eller http://www.hein-gericke.de/ Her kan du
få en god komplet udrustning for 5-6000Kr

Og så lige det sidste. Meld dig ind i en klub nu! Her er alt den erfaring og
hjælp du kan drømme om og en masse flinke fyre til at køre ture sammen med.

Jeg håber du kunne bruge nogle af de ovenstående formaninger til noget
fornuftigt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-04-02 22:11

KAWA <dannie.jensen@mail.dk> skrev i en
news:3cc485d2$0$78786$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har lige netop selv købt en GPX600R fra -97,

GPX'erne er da ikke solgt så sent herhjemme!?
Til sammenligning kom ZX6'eren så tidligt som i '94!!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-04-02 22:45

holm10 <holm10.news@kandu.dk> skrev i en
news:KTWw8.1512$kp3.129023@news010.worldonline.dk...
> Jeg står som førstegangs køber og skal vælge mellem en suzuki GSX600F
> fra 95 med 20000 - 30000 km på tælleren og en kawasaki GPX600R fra
> 95-96 med de samme antal km på tælleren og vil så lige høre om det er
> noget jeg skal være på vagt over for med de modeller og hvilken der er
at
> fortrække.

Hvor jeg laster GSX R/F for at kunne have fejl på/i knasterne, har mange
GPX'ere haft noget med vippearmene

> Der findes jo også Kawasaki GPZ 500, men har fået at vide af flere,
at de
> mener det er passende at starte på en 600.

Det er sært som man ikke kan køre, endsige blot starte på noget med
under 100 Hk længere :-/

GPZ 500'eren har liggodt 60 HK og dét vil være rigeligt for dig de
første par år (hvis ikke i det hele taget :-/ ). Jeg regner GPZ'en for
at være af bedre kvalitet end de to nævnte (á: ingen typefejl!), og
meget mere letkørt.
Så overvej lige den én gang til, og få dig evt. en prøvetur et sted for
selv at få syn for sagn!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-04-02 07:54

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:aa3d79$c5u$1@eising.k-net.dk...
> snippet en masse god hjælp <
>
> Jeg vil klart anbefale dig at begynde på en let, mindre kraftig cykel.
> Vægten, muligheden for at nå jorden sikkert med begge ben og en motor der
> ikke tager magten fra dig er yderst vigtige parameter for, hvor hurtigt
man
> bliver fortrolig med en cykel som begynder. Du lærer ikke at køre godt ved
> at købe en dyr cykel. Du bliver heller ikke en dygtigere chauffør ved at
> køre på en dyr cykel. Det giver tusinde gange mere respekt at være en
dygtig
> chauffør end at eje en dyr cykel. At købe en 100hk model som den første
> giver dig igen fordele i indlæringshastigheden, faktisk kan det gøre dig
til
> en ringere chauffør, da du kommer til at læne dig op ad de mange heste din
> cykel har, istedet for at bruge svinghastighed og dygtighed til at køre
> stærkt. Køb en rimeligt prissat sportslig model og deltag i banedage,
> kørekurser og ture med erfarne kørere ud på de små lege hvor du kan suge
> informationer til dig. Jeg er bange for at mange der køber en mange hestes
> cykel som den første, ikke finder udfordringerne i svingene og
> nedbremsningerne, men bare kører fra biler på striben og kører 250km/t på
> motorvejen. Rigtig gode sportscykler på 600cc og større er lækre men de
> koster generelt over 80.000. De er ikke så tilgivende som de
begyndercykler
> jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god sports cykel kan gøre næsten alt
> hvad du beder den om. F.eks. giver du for meget gas trækker den bare, der
er
> ikke så meget "elastik" i gassen (fra du giver gas, til hastigheden
opnås).
> Det er næsten for nemt at lave hjulspind ved start i kryds på våde dage.
>

Det er så sandt som det er sagt (skrevet) nu startede jeg selv på en
Gixxer600. 100+ hk, 180kg kampklar og et ondt bekendskab hvis den presses.
Der er ingen nåde, jeg har fået flere slappers af den.

Og det paradoksale var at skulle jeg endelig køre "rigtig" svingkørsel i
starten, ja så var jeg faktisk hurtigere på Lau´s bandit. Min forklaring,
den var mere eftergivende (læs: Blød) og mindre føling ja, men tilgengæld
heller ikke så kontant i tilbagemeldingerne som gixxern.
Og derved blev jeg ikke "unødigt" (ikke misforstå, hellere på den sikre
side) bange og f.eks lagde gassen midt i svinget, og gjorde jeg det
endeligt. Så blev jeg ikke udsat for slappers og "på vej til highside" som
på gixxern.

Og denne rolige "gyngen igennem svingene", gav mig tid til at slappe mere af
og udvide grænserne lidt. Desuden er "ræs" noget der starter i hjernen, og
ikke den cykel du kører på.

At jeg så idag, efter 32000km på gixxern har lært dens unoder, samt
potentialet i den (langt over banditten) gør den kun det sjovere. Men så
lige pludselig kom (sammen med ny kæreste) lysten til at pakke cyklen i
week-enderne og køre tur med hende bagpå, og det lærer en gixxer altså
aldrig. Så nu står jeg i den situation hvor jeg overvejer enten at skille
mig af med gixxern og købe en sportstourer som f.eks. VFR750/800, eller
beholde gixxern og købe en billig touringcykel (RF600).

Det ender nok med det sidste, da jeg håber at lokke Maria til at tage pap i
løbet af sæssonen.

Førnævnte Lau på hans Bandit600, har gentagne gange kørt røven ud af
bukserne på dem med nyeste skrig i plastik og matchende læder. Og det er
skideskægt hver gang.

Det starter med man møder dem inde i byen, sidder og snakker lidt, og de
fortæller om deres nye cykel´s svingegenskaber mm. så bliver en tur aktuelt,
og allerede efter 10min er de dybt rystede eftersom Lau (mis)bruger den
bandit på det groveste, hans sidetasker har gentagne gange været kørt i
jorden og hans centerstøttefod er blevet reppet 2gange pga. slidtage

> Hvis det skal være noget nyere sportsligt med kåbe i 50.000kr klassen er
> udvalget ikke stort. Jeg vil anbefale følgende i 40-60.000 klassen:

Tjae, det ikke en sportsmaskine, men en ´96 Bandit S er sku et oplagt valg i
den klasse. Rigeligt kræftig til selv øvede billister, og mange timers sjov,
samt grundlag for en masse fede oplevelser ved MC livet.

En decideret 400cc ræser er da sjov. men skulle lange ture falde personen
ind, bliver det nok ikke hverdagsfornøjelser grundet den hidsige
kørestilling.
Der risikere (har set det med mange jævnaldrende) man efter min mening at gå
glip af noget af det fedeste ved mc-livet, nemlig turene og det at møde
ligesindede.

Med Venlig Hilsen

Morten Dahl

Kommentar
Fra : holm10

Dato : 24-04-02 18:48

Tak for alle de mange gode råd i forbindelse med mit valg af mc. Jeg kan forstå at de fleste vil anbefale en 500 til at starte på og en 600 hvis det er en Suzuki bandit. Men en bandit er da ligeså kraftig hvad vægt og hk angår, set iforhold til GSX600F der har omkring 85hk og vejer ca 190 kg, så den kan da ikke være så meget svære at køre eller hvad?

Jeg overvejer stadigt mit køb, og er da ikke helt afvisende for en GPZ500, men de er jo næsten ligeså dyr som de andre mc jeg har kig på, og ved køb af f.eks en GSX600F vil jeg jo nok ikke skifte mc allerede om et år eller to som jeg jo nok frygter vil ske hvis jeg købte en GPZ 500.

Holm 10

Accepteret svar
Fra : masteraugust0

Modtaget 120 point
Dato : 30-04-02 19:43

Hej Holm

Hvis det var mig der skulle ud at købe , ville jeg med det samme fravælge Suzukien , knastaksler og vippearme går!!
det er ikke blot et rygte.Pris på 2 knaster og 16 vippearme ca. 13.000,- dog incl. moms hertil kommer lidt pakninger og evt. arbejdsløn hvis du ikke kan selv.
Den nye GSX600 F (fra 199 har tilsyneladende ikke det samme problem , på denne model (og på GSX750 F) er effekten også sat ned v/hjælp af bl.a. andre knaster.
Gpz 500s er en meget fin og pålidelig model og den vinder absolut ved nærmere bekendtskab , også effektmæssigt, alle dem jeg har kørt har haft nogle meget "kraftige heste".
Din alder taget i betragtning , tror jeg godt du kan vælge en stor model hvis ellers du har jordforbindelse.
Hvad med en ældre CBR 600 m/lavt km tal eller en Gpx 600 ??? Begge fine maskiner.

Mvh.Masteraugust(Motorcyklist siden 1974 og ansat i MC forretning de sidste 15år)