/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
cylinder
Fra : jespereh
Vist : 406 gange
50 point
Dato : 26-02-04 17:50

kan man køre uden sgtempelringe

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 60 point
Dato : 26-02-04 17:52

NEJ

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 26-02-04 17:54

JO JO det kan man sagtens,den bruger bare lidt mere olie!!
Hilsen 2takt mekanikeren

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-02-04 17:55

Ingen stempelringe=ingen kompression=ingen tænding=ingen køring

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 26-02-04 18:14

Z Z

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-04 19:09

Nej Jesper det kan man ikke da de er dem der sørger for at Benzinblandingen bliver oven på stempler og driver stemplet nedad ved antænding af tændrørsgnisten uden stempelringe ville blandingen blot fise forbi mellem stemplets side og cylindervæg
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-02-04 20:08

Man kan ikke køre uden, så skulle stempel/cylinderpasningen, være lavet på 1000 dele mm`s nøjagtighed, og stempelet ville ret hurtig sætte sig fast i cylinderen, på grund af for stor friktion.
Stempelringene skraber op og ned i cylinderen, for at skabe undertryk i krumtaphuset og overtryk ovenover stempelet. Et helt nyt stempel giver ikke maximal over/undertryk, da stempelringene (og også stempelet) ikke er slidt til. Det er bl.a. det man mener med at køre motoren til.
Ved skrabningen skabes der extra friktion, der giver varme, derfor er det vigtigt at 2-taktsolien er en god kvalitet der nedsætter friktionen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jespereh

Dato : 26-02-04 21:36

Hvordan helvede får man så stemplet ind i cylindren på en BIG, får jeg synes at det er skide svært !!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-04 21:59

Palle Kan du ikke lige skærer det ud i pap

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-02-04 22:47

Ja det er altid noget man skal gøre forsigtigt.
Det letteste er nogen gange, at have stempelet af plejlstangen, og så gøre det på hovedet (på et bord), når så stempelringene er indenfor, monterer man krydspind, og låsering (den ene har man ikke haft af), men vær 100% sikker på at låseringen sidder i sporet.
Men ellers, giv ringene lidt smøreolie (specielt ovenfor stempelringene), og kør stempelet i top, og så forsigtig lirke, dog skal man altid sikre sig at ringene vender rigtig, ved den lille not i stempelet, og åbningen selvfølgelig er ud for den.
Mekanikere bruger et blikværktøj til at kompremere ringene, når cylinderen føres nedover stempelet.
Du har vel husket at pilen ovenpå stempelet peger mod udstødningskanalen, da ringåbningerne ellers kan være ud for skyllekanaler, og meget let brækker (senere måske) og ikke giver max kompression.
Tip: Hvis man sætter nye ringe i gl. stempel, eller ikke gider køre dem til forsigtigt de første mange km. så filer man 1 mm af enden/enderne, for at de ikke skal klemme, ved varme.
Men man skal normalt altid sætte sine løse ringe ind i stempelet, for at kontrollere deres spillerum/tolerance med et søgerblad, for på den måde kan man se hvor godt tilpasset de er, spillerummet er ca 0.5-1 mm men forskelligt på forskellige mærker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-03-04 06:29

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 14 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 01:03

Hallo husk at lukke spørgsmålet
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:02

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 08:04

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-04 14:53

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : jespereh

Dato : 05-08-05 17:08

Tak for svaret dabj.