/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
LYS
Fra : food_life
Vist : 333 gange
200 point
Dato : 25-02-04 16:24

Jeg fotograferer en del mad med elektronisk kamera. Jeg har meget svært ved at styre lys. Er her nogen som har nogle gode forslag til lyssætning - lamper, blitz og styring?

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-02-04 17:17

Du mener vel digitalkamera, og jeg ved jo ikke hvilket, men i alle tilfælde kan man ikke give råd herinde, da der er så mange faktorer: er det protræt/landskab/uden-inden dørs, modlys, tele osv.
Du er nødt til at købe/låne en bog om emnet, og så ellers forsøge.
Der er også en del nye månedsblade om digital foto.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 25-02-04 17:22

ja, jeg mener digitalt og det er madfoto, som skrevet.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 25-02-04 17:24

Forslag.
I byggemarkedet kan du købe arbejdslamper med jodkvartslys på ca 150 Watt.
Sæt lys fra begge sider og sørg for at lyset ikke skinner igen eller direkte ind i camera.
(Tænk på et billardbord hvor kuglen kommer tilbage med samme vinkel som den er sendt afsted.)
Hvis du kan bruge ekstern blitz så send lyset mod et hvidt loft eller lagen.
Direkte blitz er svær at styre og giver som regel uberegnelige skygger.
Emesen.

Kommentar
Fra : haeggelin

Dato : 25-02-04 20:06

Hvis dit kamera viser hvordan det 'ville' tage billed så sæt tid ned og blende op og brug stativ hvis du ikke er sikker på din hånd. Blits kan du forhåbenlig ændre på, hvor den kaster lys, tag så flere foto og ændre på blits'et lyskast du så kan du bagefter sammensætte de foto du har taget og rette den til i photoshop.

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 06-04-04 10:44

Tak for svaret emesen.