/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Optræk på Cpi Hussar
Fra : SoerenSkyggebjerg
Vist : 1329 gange
100 point
Dato : 24-02-04 14:17

Er der nogen der ved hvordan jeg får min Cpi Hussar model 2003 til at trække godt, med det samme jeg giver gas. Lige nu har jeg Gianelli Smile udstødning og Malossi MultiVar variator med 4,6 grams ruller. Jeg kører stadig med den originale koblingsfjeder. Skal jeg evt. sætte strammere eller løsere fjeder i?? Håber i kan hjælpe mig!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-02-04 14:20

Har du ændret noget i forhold til da den blev købt ? Mvh Sune

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 24-02-04 14:20

Du kan evt. købe en større karburator med bedre gasrespons.
Polini evo. vario, og større remskive, også fra polini, er ikke noget der tager fejl. Det gir´ et kanon optræk.

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 24-02-04 14:21

Og fjederen skal selvfølgelig være strammere.

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 24-02-04 15:03

Jeg har jo skiftet til en Gianelli udstødning og sat ny variator på den. Der sad 5 grams ruller i den originale variator. Det er først ved ca. 10 km/t timen den begynder at tage mange omdrejninger, og det bliver sq rimligt træls i længden!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-02-04 16:37

SoerenSkyggebjerg: Du har jo haft samme spørgsmål en gang, og lukkede spørgsmålet, da Sunowich skrev: Citat:
(Jeg vil sætte 4 - 5 grams ruller i ! prøv at købe et sæt ruller af 4 og 5 grams ! det vil helt klart give resultat !!! Det kan jeg garantere!)
Øøø så er der vel ingen grund til at spørge igen, når du har fået en garanti !

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 24-02-04 23:44

Pallebhansen: Det var altså Kandu4thomas der gav det svar og dette spørgsmål har altså ikke noget med mit gamle spørgsmål at gøre. Nu har jeg sat den originale koblingsfjeder i igen og enda 4,6 grams ruller....men den er stadig "død" indtil de 10 km/t. Så nu spørger jeg hvad grunden kan være??

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 25-02-04 00:03

Smør rullerne i varioen med noget rullefedt, som jeg ikke kan huske hvad hedder.
Men kan da prøve at finde ud af det

Mordex.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-02-04 00:39

OK,men Mordex, jeg har godt nok aldrig hørt de ruller skulle/måtte få fedt, tværdigmod så kan de jo ikke bevæge sig som de skal, jeg tror du forveksler, det med remfedt til kileremmen, som giver den mere friksion. Man brugte det meget i gamle dage til store kileremme.
Derimod er du måske inde på noget med en størrer karburator, men det afhænger også af om der er tuncylinder og udstødning der passer at gøre.
Men SoerenSkyggebjerg, den nemmeste måde at kontrollere det hele på, er: Sæt den op på støttefod, og se om den reagerer på pludselig bundgas. (selvfølgelig reagerer den noget hurtigere end på vejen, men det giver et fingerpeg om fejlen ligger i kobling/ruller)
Jeg tror nemlig at den stadig reagerer for langtsomt, og så kan du glemme alt om kobling og ruller, men skal lede andet sted, feks. i membranen, utætheder/falsk luft eller et udstødningsrør der ikke rigtig passer til cylinder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 25-02-04 02:29

>>Palle
Jeg vidste heller ikke at rullerne skulle smøres, men det fandt jeg ud af da min Aerox var ved mekanikeren, for at få skiftet lejerne. Han er en dygtig mand der ved hvad han snakker om, og hvad han laver. Han sagde at rullerne skal smøres ca. hver 1000-1200km. Jeg ved ikke hvorfor, men det skal de. Jeg kan prøve at finde ud af hvad det der smørestads hedder.
Det kan godt være jeg tager fuldstændig fejl, og at det er remmen jeg forveksler det med, det skal jeg ikke udelukke.
Jeg vil finde ud af det.
Men jeg er rimelig sikker på at det var rullerne han snakkede om.

Jeg finder ud af det til i morgen.

Mordex.

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 27-02-04 10:00

En prøve....

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 27-02-04 10:08

Nu har jeg prøvet at give pludselig bundgas, og den trækker rimeligt hurtigt. Men det første sekund drukner den lidt. Jeg har forresten skiftet den originale #47,5 dyse ud med en #60 dyse. Karburatoren er standard på 17mm, så den burde jo være stor nok! Jeg har også prøvet at sætte den originale katalysator udstødning på igen og den er stadig meget sløv i starten. Jeg har ikke sat andre tundele på knallerten end dem jeg allerede har nævnt. Vil det evt. hjælpe at sætte et powerfilter på, så den får nogle flere omdrejninger i starten??

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 27-02-04 15:09

Hvordan er det når du kører med en eller anden hastighed, slipper gassen, og gir gas igen? Tager den ordentlig fat med det samme, eller tøver den lige i et sekund før den tager fat?

Når du nu nævner dysen, så kan det være du skal gå et par nummre ned.
Jeg startede med en 105, og først da jeg kom ned på 86, tog den rigtigt fat i optrækket. Og det er en 21mm karbu, og en stor tuncylleinder jeg har.

Mordex.

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 27-02-04 19:09

Den tager fat med det samme. Men tror ikke at det har noget med dysen at gøre....det eneste jeg kan komme i tanke om at det kan være er koblingsfjederen og måske rullerne der er for tunge!! Hvad tror i der kan være galt?? Vil gerne have en kommentar fra Palle Hansen....

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 27-02-04 19:12

Så skal jeg nok holde mig og mine foreslag væk.

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 27-02-04 19:17

Det var ikk ment på den måde....tror bare ikke at dysen er problemet!!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 27-02-04 19:22

Men hvis jeg kommer i tanke om andre muligheder, skriver jeg lige.

Mordex.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-04 20:07

Mordex: Citat: Men jeg er rimelig sikker på at det var rullerne han snakkede om. Jeg finder ud af det til i morgen. ??? Og ...
SoerenSkyggebjerg, det er jo ikke noget ukendt begreb, at maskiner er døde, når de får bundgas.
De små motorer vi her taler om, er jo maskiner der først yder deres bedste meget langt oppe i omdrejningerne.
Der er flere faktorer der kan indvirke på dette forhold, og jeg er ikke sikker på at det kan løses uden at det mindsker topfarten lidt, så måske skulle du lære at leve med det.
Den bliver død i optrækket når:
Tænder for tidligt (Men det bestemmes af CDIèn)
Karburatoren er for stor (Og det kan man jo ikke sige i dette tilfælde)
1.Karburatornålen er for langt nede. Det kan forsøges at hæve nålen i klokken/spjældet et hak opad.
2.Strålespidsen er for lille.
3.Luftskruen i karburatoren skal skrues 1/2 omg. længere ud, ikke røre tomgangsskruen.
Indsugningsmembranen ikke fungerer optimalt, men er lidt utæt.
Indsugnings-siden mellem karburator og cylinderen ikke er tæt. Eller utæt ved cylinderbundpakning eller simmerringe i krumtap.
Ruller for tunge. Men så skulle den kunne tage "hurtig-gassen", når scooteren havde baghjulet fri på støttefod, og sådan opfatter jeg ikke problemet, men opfatter det mere som en karburator-responstid der er for lang.
Udstødningsrøret er ikke velegnet til cylinder/motor/karburator, da det afhænger meget af dets udformning. Og det understøtter bedre mange omdr.
Der er også flere muligheder, men jeg ville prøve 1 og 2, og 3. og fik jeg købt en strålespids der var for stor, ville jeg bare sætte powerluftfilter på, så ville den passe igen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-02-04 20:10

Altså: prøv denne rækkefølge:
3.Luftskruen i karburatoren skal skrues 1/2 omg. længere ud, ikke røre tomgangsskruen
1.Karburatornålen er for langt nede. Det kan forsøges at hæve nålen i klokken/spjældet et hak opad.
2.Strålespidsen er for lille.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 28-02-04 00:12

Ok mange tak.....vil prøve det imorgen. Hvad er forresten en strålespids??

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 28-02-04 00:13

>>Palle
Jeg har ikke lige haft tid (og hukommelse) til at ringe til ham, men Palle, jeg skal nok informere dig om det, når jeg finder ud af det. Senest i midten af næste uge.

Mordex.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-02-04 10:57

Strålespidsen/dysen er en lille skrue hvor der er boret et hul på under 1 mm igennem på langs. De forskellige karburatorer kører med deres nummersystem feks. kan delorto karburatorer have #56 - #60 - #64 osv. Man kan ikke ud af numrene se præsis hvor stort hullet er, men må gætte sig til, eller prøve den størrelse dyse man tror vil passe.
Den er placeret i bunden af strålerøret (stigrør) nede i svømmerhuset, og bestemmer hvor meget benzin der maximal kan suges op fra svømmeren (svømmerhuset)
Når knallerten ikke er i gang, står benzinen næsten op til strålerørets top (strålerøret stikker lidt op i karburatoren, og gasspjældets nål stikker ned i den, og begrænser i tomgang, hvor meget benzin der kan flyde ud i karburatoren)
Når motoren er i gang, vil suget/vaccumet prøve at trække benzinen op, og ved fuld bundgas er nålen løftet næsten helt op, så det kun er strålespidsen nede i bunden af strålerøret der begrænser mængden af benzin, der hverken må være for meget eller for lidt.
NB. Benzindråberne fordamper til gas i motoren, og ved den fordampningsproces kræves varmeenergi. Derfor vil motoren blive for varm hvis der ikke er benzin"dråber" nok, og motoren kan brænde sammen. (stempelet smelter eller udvider sig, så det sætter sig)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 01-03-04 10:09

Jeg har nu prøvet de tre ting du nævnte, men intet hjælper på optrækket. Men jeg tror altså heller ikke på at det har noget med karburatoren at gøre! Den tager altså "hurtig-gassen" på støttefoden som du ikke opfattede det som. Når man giver gas fra stilstand, tager den nærmest ingen omdrejninger før ved de 15 km/t. Så det må altså være noget med variatoren. Tror jeg prøver at købe et powerfilter og lærer at leve med det....!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-03-04 17:19

Jeg får mere og mere den anelse at der er en stilleskrue på karburatoren( Luftskruen) der skal drejes 1/4 omgang, eller der er en fejl i karburatoren eller forstoppelse der. Det er ikke den sorte finger-tomgangsskrue jeg taler om.
Men læg nu godt mærke til hvor skruen står, så du ikke sætter den så ikke motoren dør og drukner hver gang du forsøger.
Det er et spørgsmål om at den skal kunne tag gassen med det samme, men også at den kommer ned hurtigt fra de omdr. når man slipper gassen. Og hvis den ikke vil begge dele, ligger fejlen i karburatoren, måske el-chookeren.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 02-03-04 23:43

Jamen jeg har prøvet at skrue den rigtige luftskrue ud af. Men der er ingen forskel på optrækket. Faktisk kan man slet ikke mærke eller høre forskel! Karburatoren er jo helt ny (ca. 1 år gammel), så det er da meget usandsynligt at den er i stykker. Grunden til at jeg skriver det med et powerfilter, er at jeg har prøvet at tage luftfiltret helt af. Derefter trak den meget godt fra stilstand. Men den kunne selvfølgelig ikke få fuld gas, da dysen er alt for lille.

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 02-03-04 23:46

Jeg mener at karburatoren og scooteren er helt ny!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:00

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 29-05-04 17:28

Ja det har du ret i....ville da oxo gerne give point til det rigtige svar!! Men der er ingen af svarene der har hjulpet...! Tror det er et meget specielt problem. Måske noget med udvekslingen mellem forreste og bagerste "remskiver". Har hørt at andre også har problemet efter de har skiftet variatoren ud til en racing. Men det er dog ikke så voldsomt som på min!! Men skal da nok give pointene ud!

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 29-05-04 17:28

Ja det har du ret i....ville da oxo gerne give point til det rigtige svar!! Men der er ingen af svarene der har hjulpet...! Tror det er et meget specielt problem. Måske noget med udvekslingen mellem forreste og bagerste "remskiver". Har hørt at andre også har problemet efter de har skiftet variatoren ud til en racing. Men det er dog ikke så voldsomt som på min!! Men skal da nok give pointene ud!

Godkendelse af svar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 29-05-04 17:34

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : bandi

Dato : 25-09-04 19:01

Hej....
Nu er det sådan at cpi ikke trækker særlig godt i forhold til andre scooterer og det har de forrresten aldrig gjort, så der ikke så meget at gøre. Jeg har samme problem selv.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-09-04 21:31

Det har meget med variatoren at gøre, feks følger der 2 bagplader med Polinis variator, så man kan vælge hvor man vil have rykket henne, i den meget lave fart, eller lift højere, men vil man have hurtig acceleration, så må man jo have meget lette ruller, for så får man mange omdrejninger lige med det samme, men det kan jo også blive så vildt at motoren tager skade, i alle tilfælde er det hårdt for rem, vario, kobling, og gearkassen/baghjulets aksel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : brinth

Dato : 30-10-04 12:50

Hey,,

jeg har en Cpi hussar og har samme problem som du har / havde..

har du fået noget optræk??

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 30-10-04 14:40

Hey brinth!

Jeg har faktisk lige for nylig fundet problemet.. Min Hussar har for ikke så lang tid siden været i synshallen, da jeg blev stoopet! De tog min lovlige kobling, og da det er alt for bøvlet at prøve at få den tilbage, købte jeg en komplet original kobling til hussar model 2002 altså den helt gamle model ved thansen. Og nu har min hussar et helt normal optræk helt fra stilstand!! Ret utroligt da den aldrig nogensinde har haft det mens den var tunet selvom jeg havde udskiftet det yderste af kobling (svingkoblingen) til racer. Så hvis du har den originale koblingsskål, så kunne du købe den gamle model af koblingen og sætte euro2 skålen på... det giver et godt optræk!