/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mening om mercedes
Fra : parchetnic
Vist : 466 gange
50 point
Dato : 24-02-04 11:49

Jeg er igang med en opgave. Men mit udgangspunkt i den er, hvad der gør en mercedes speciel, hvorfor det er blevet sådan en luksusbil. Så hvis nogle har en mening, ville jeg blive meget glad. På forhånd tak

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 24-02-04 12:01

Hvis du nogensinde har siddet i en Mercdedes vil du vide hvorfor.

Lige fra de tidlige modeller har Mercedes været kendetegnet ved deres høje komfortniveau, deres stabilitet, og deres høje produktionsstandard.

Jeg kører selv i en Mercedes 123 fra 1981, og finder i den en komfort og køreglæde som jeg ikke har oplevet i andre biler, man sidder behageligt, bilen er støjsvag, ligger kort på vejen, er nem at håndtere, en motor som yder optimalt ved såvel bykørsel som ved høje hastigheder.

Og så er den ikke til at slide op, det er ikke sjældent at en mercedes kører 800.000 km før motoren trænger til renovering, og så skal det jo samtidig nævnes, at reservedelspriserne hører til blandt de absolut billigste på markedet, og altid kan skaffes indenfor et døgn

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-04 12:07

Når man ser bort fra det bøvl Mercedes har i øjeblikket med dårlige bremser, har Mercedes været særdeles solide og noget nær uopslidelige biler. Samlekvaliteten har været rigtig god og tingene har været dimensioneret ordentlig. Lyt f. eks. til en Mercedes dør der lukker kontra en billgere bil. Du er ikke i tvivl. Samtidig har Mercedes forstået at promovere sig selv og har leveret limousiner til statsfolk og den slags. Sjovt nok ser man mest vores egen dronning i Bentley og Rolls - igen to temmelig dyre biler.

I dagens danmark er der vel ingen der lader sig imponere af en Mercer. Japserne er helt med fremme med luxus udgaver af Lexus, der nemt siger sparto til en Mercedes.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 24-02-04 12:09

Der er sgu stadig noget fantastisk ved at sidde bag rattet og se stjernen foran sig når man kører

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-02-04 12:24

Enig med 3773.. medmindre man bor i vollsmose eller gellerup, så er en mercedes stadig i høj kurs!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 12:34

....og noget af denne kvalitet/komfort kommer af, at man ikke skal sælge en økonomisk bil hvor vægten skal reduceres overalt. Der gåes ikke på kompromis (vi ser bort fra de uheldige små modeller) med kvaliteten og alle dele er velkonstruerede og med meget fine tolerancer.
Simpelthen kvalitet og tysk grundighed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-04 12:43

Netop derfor er det skammeligt at en eller anden mercedes konstruktør har lavet lorte-bremser på de nye modeller.

Se nu bare de gamle. Der kører et hav af frikørte ex-taxaer rundt med > 500000 km på klokken. Imponerende at skidtet bliver ved med at køre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-04 12:45

Iøvrigt skægt at det er prestige at køre amerikaner-bil i danmark/europa og prestige at køre mercedes/bmw i united bluff.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-04 12:46

Mon ikke også Mercedes positive resultater i racerløb har haft positiv indvirkning

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 24-02-04 13:35

Jeg læste engang om en Mercedes, der kørte som Taxa på bornholm.
Det var en forlænget udgave, med 6 døre!
Den havde rundet 1.000.000 (altså en million) kilometer et par gange!!
Over listen af udskiftede sliddele, var en vandpumpe, ikke fordi lejerne var gået, men simpelthen fordi vandet til sidst, havde slidt hul i pumpehuset!!
En anden udskiftet del, var et nyt rat, da alle knopperne, på bagsiden af rattet, var slidt af!!!

Gert

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-04 13:35

Jeg har kørt i Mercer i 15 år. i den samme frikørte 200D 123 fra 1982. Jeg købte den i 1986 og solgte den i 2000, for 28.000 kr. Da havde jeg kørt 648.000 km i den privat og erhverv. Ting blir' slit. Den eneste ting der nogen sinde gik direkte i stykker, var termostaten der stod af i åben tilstand. Jeg har kørt meget med campingvogn i DK og udland, men aldrig skifter kobling!
Hvad gør en Mercer anderledes end andre biler? Tidligere kørte jeg i Opel Record. Kik i bunden under måtterne, så lå ledningerne fra for til agter direkte på metalpladen med med kondens og rust til følge. En Mercer ligger alle ledningerne fra for til agter i kabelkasser. Tænk, at Mercedes i 1982 brugte lyslederkabler til at give lys i kontakterne. Alt virker, starter, kører og kører og kører.
Nu er mit kørselsbehov lig nul hvorfor jeg har købet en praktisk Suzuki Wagon R - hvor jeg efterfølgende har erfaret, at R står for rust, Den hedder forresten Wagon R+, hvor + står for ekstra rust!

[hør]

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 13:52

Alka>> Du har købt en billig bil hvor du har fået meget for pengene, at du så også får ekstra rust skyldes jo nok, at kvalitet koster penge. Meget apropos Mecedes Benz, som jo koster kassen og derfor kun kan købes nye af velhavere og erhvervsfolk der kan afskrive.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-04 14:04

BjarneD du har ikke helt uret!
Se min (forh) Mercer på: http://www.hardys.dk/DreamHC/Side12.html

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 14:09

alka>> Smuk, jeg ville ønske at jeg kunne vise billeder af min ungdoms Mercedes, der var gammel da min far lod mig "arve" den. 220 S årg. 1957. 6 cyl. og en motorgang så en mønt kunne stå på højkant. Massivt træ instrumentbord osv.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-04 14:12

ja, vi kan leve et godt stykke tid på vores drømme - dem kan skattefar da ikke beskatte - endnu!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 14:16

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-04 14:19

Flot skøjte alka!

PS Grusom overgang, sådan fra Mercedes til Wagon R.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-04 14:26

3773 - Ja og Nej = Radikal! Nej jeg vil ikke kalde det en grusom overgang. Det dårligste er, at Suzukien har en stiv bagaksel.
Ellers har den mange goder. Aircon, sædevarme fartpilot og meget mere - og så sætter man sig jo bare lige ind.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-04 14:32

Jo jo Alka. Men sådan en Suz er eddermame GRIM sammenlignet med en Mercer.

Nårh spøg til side. Der kan jo, iflg annoncerne, være en frygtelig masse i sådan en Suzuki. Kører den ellers OK? km/l ?

PS ALt det der krims/krams kunne du jo også få til merceren!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-04 14:44

3773 ALt det der krims/krams var på Merceren. Vi er helt enige om, at køn er den ikke men praktisk, kan jeg love dig. Jeg skulle en dag hente nogle produkter - på palle. Pallen blev lige løftet ind - SÅDAN!
På årsbasis kører den pr. ltr: 2000= 15,77. 2001= 15,54. 2002= 16,22. 2003= 15,92 svarende til et gennemsnit på de fire år på 15,86 km/ltr. fra sep. til april er det alene småture på 4-20 km om dagen. I sommerperioden til og fra camping og med trailer en halv snes gange. Jeg har fundet ud af, hvad det var der lå og raslede om bag i!
Ca. 300.000 kr. i diff. fra en Mercer til et Wagon.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-04 14:54

Okay Alka, det er jo tal der er til at fatte.

Synd for Palle at han altid ryger ud og ind af en vogn når man skal demonstrere hvor meget plads der er i den.

PS Kører også selv mini-bil nu. Havde en Croma før. Der er også en helvedes forskel.