/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
hjæælp jeg kan ikke formatere min hd
Fra : mdk1
Vist : 400 gange
150 point
Dato : 23-02-04 22:22

jeg har installeret mandrake linux 9,2 men nu vil jeg formatere disken så jeg kan bruge den til noget andet, men jeg kan ikke formatere den. windows kunne ikke formatere den. så installerede jeg linux igen (det virkede ikke ordentligt) så prøvede jeg at formatere disken i linux, men det kunne jeg ikk finde ud af. er der ikk nogen der vil forklare mig hvad jeg skal gøre.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-04 22:26

Har du en win 98 diskette.
Har du en XP CD-rom
kan du boote fra A: / CD-rom.
Emesen.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 23-02-04 22:29

Hej mdk1.

Prøv at starte op på din Windoes cd igen. Når den kommer til at du skal vælge hvilket drev du vil installere windows på så prøv at slette den/alle partioner(ne) og så derefter at oprette den/dem igen - derefter vil den formatere det drev du skal have windows til at ligge på før den kan installere vidre.

Venligst Me67

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 23-02-04 22:29

prøv at tage en startdiskette til win98 brug fdisk til slette de partioner der ligger på hd og oprette nogen nye
hvis du altså vil have windows system på din puter du kan også bruge det til at lave ny install af mdk 9,2 da vil mandrake foreslå dig at partionere så det passer til linux under installationen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-04 22:34

Og lige....
Start med win 98 diskette
Skriv ved A:\>fdisk /mbr og tryk enter (husk afstand mellem k og /)
Emesen.

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 24-02-04 00:19

Hej

Jeg har også på et tidspunkt haft Linux og derved problemer, linux går en laver en hel del om på partioneringen af en disk.

Den der /mbr er vist til at genoprette den anden kopi af master boot record.

men prø at læse noget fra diise sider.
http://www.fdisk.com/home/
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/q255/8/67.asp&NoWebContent=1

2243 // claus

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 13-03-04 09:57

Hej Mdk1, vil du ikke skrive om du har fundet ud af det?

Kommentar
Fra : Grabow

Dato : 10-07-04 20:39

Med et program som disk druid eller powerquest partition magic vil du kunne finde din linux partition slette den og oprette en ny med hvilket filsystem du vil kunne have lyst til.

Bruger du win xp installation kan du også gøre det under partitioneringen af harddiske - det samme gælder debians installations cd

venlig hilsen Grabow