/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hjælp mig - jeg er NY !!!
Fra : Ghost
Vist : 1548 gange
200 point
Dato : 12-05-01 15:34

Hey alle sammen

Jeg er helt ny i "faget" motorcykler. Jeg bliver 18 her om 2 uger, og jeg regner med at starte (bil)-kørekort undervisning efter sommerferien, dvs. i august engang. Jeg har tjekket lidt rundt på nettet, for at se priser og tilbud på både bil- og MC-kørekort, og har fundet TipTop Trafik mest reel! (www.tiptoptrafik.dk) For jeg ville nemlig også gerne tage MC-kort, evt. samtidig !

Så er mine spørgsmål så:

Kan det betale sig at tage dem samtidig (både økonomisk og tidsmæssigt) ?
Er der nogle særlige forhold, jeg som ny skal være opmærksom på (som fx extra udgifter, forsikring el.lig.) ?

Jeg har fundet frem til en super fed racer (i hvert fald efter min mening , nemlig en Aprilia RS 125 (evt. Replica udgaven!) (Kan GODT bruge lille MC-kort) Den står til en ca. gadepris på (ny) 57.000,- og (brugt) på ca. 30.000,-(gennemsnittet af hvad jeg har fundet på den blå avis og officielle brugt MC-forhandlere)

Er det en kværn, som jeg burde lægge mig ud med ?
Og hvad kan anbefales, brugt eller ny (mht. pris, at jeg er nybegynder og forsikring)

Håber I kan hjælpe mig - THANKS -

Ghost

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 12-05-01 20:55

Her er nok noget du kan bruge omkring forsikring: http://www.topdanmark.dk/familie/motorcykel.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-05-01 21:44

Hej

Jeg er næsten lige så ny i MC faget som du, så du må tage svaret med et gran
salt.

Hvad angår køreskole tror jeg, at du har valgt rigtigt. Tip Top (som jeg
selv tager MC kort hos) virker professionelle, fleksible og billige (1500
til 2000 kr. mindre end, hvad jeg ellers har kunne finde)

Jeg er næsten sikker på, at det kan betale sig (økonomisk), at tage begge
kort samtidig. Så vidt jeg ved er der dog krav om, at man skal deltage i et
bestemt antal teori- og kørelektioner, men hvis du allerede har hørt det
hele til bilkørekort kan du jo bar læne dig tilbage og tænke på noget andet

Hvad angår forsikringer så ser det for mig ud som om, at det er så stor en
del af Mc budgettet, at man nok skal finde ud af prisen på policen før man
køber Mc. Jeg har f.eks. fået et tilbud hos Codan (hvor jeg eller har samlet
alle mine andre forsikringer) på 20.000 kr. (ja tyvetusinde kroner)
helårligt for en ny VZ800, hvorimod TopDK "kun" vil have 7200 kr.

Hvad angår Mc modellen melder jeg pas.

Held og lykke med kortet

Hans Christian

> Hey alle sammen
>
> Jeg er helt ny i "faget" motorcykler. Jeg bliver 18 her om 2 uger, og jeg
regner med at starte (bil)-kørekort undervisning efter sommerferien, dvs. i
august engang. Jeg har tjekket lidt rundt på nettet, for at se priser og
tilbud på både bil- og MC-kørekort, og har fundet TipTop Trafik mest reel!
(www.tiptoptrafik.dk) For jeg ville nemlig også gerne tage MC-kort, evt.
samtidig !
>
> Så er mine spørgsmål så:
>
> Kan det betale sig at tage dem samtidig (både økonomisk og tidsmæssigt) ?
> Er der nogle særlige forhold, jeg som ny skal være opmærksom på (som fx
extra udgifter, forsikring el.lig.) ?
>
> Jeg har fundet frem til en super fed racer (i hvert fald efter min mening
, nemlig en Aprilia RS 125 (evt. Replica udgaven!) (Kan GODT bruge lille
MC-kort) Den står til en ca. gadepris på (ny) 57.000,- og (brugt) på ca.
30.000,-(gennemsnittet af hvad jeg har fundet på den blå avis og officielle
brugt MC-forhandlere)
>
> Er det en kværn, som jeg burde lægge mig ud med ?
> Og hvad kan anbefales, brugt eller ny (mht. pris, at jeg er nybegynder og
forsikring)
>
> Håber I kan hjælpe mig - THANKS -
>
> Ghost
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-05-01 22:41

>Jeg har fundet frem til en super fed racer (i hvert fald efter min mening
, nemlig en Aprilia RS 125 (evt. Replica udgaven!) (Kan GODT bruge lille
MC-kort)

Hvis jeg ikke husker helt forkert, kan RS125 ikke køres på lille kort, da
forholdet mellem vægt og ydelse er for stort.

mvh - Michael Kristensen (sv650s)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-05-01 23:09

Yup..

RS125 har et vægt/ydelses forhold på 3.45 kg/hk

Det lille kort må maks køre med 34 HK og mindst 5kg/hk

Jeg mener heller ikke at man drosler RS125 - men derimod RS250 drosles. Så
måske skulle du tage ud og kigge på sådan en (hammerfed kværn)

MVH
Nikolaj
Der kørte gennem KBH klokken 23 - alt dødt !!

Michael Kristensen <mbk@daimi.au.dk> skrev i en
news:s5iL6.2601$h4.905808@news101.telia.com...
>
> >Jeg har fundet frem til en super fed racer (i hvert fald efter min mening
> , nemlig en Aprilia RS 125 (evt. Replica udgaven!) (Kan GODT bruge
lille
> MC-kort)
>
> Hvis jeg ikke husker helt forkert, kan RS125 ikke køres på lille kort, da
> forholdet mellem vægt og ydelse er for stort.
>
> mvh - Michael Kristensen (sv650s)
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-01 01:53

Ghost <Ghost.news@kandu.dk> skrev i en
news:JZaL6.4133$zv2.719605@news010.worldonline.dk...
>
> Jeg er helt ny i "faget" motorcykler. Jeg bliver 18 her om 2 uger, og
> jeg regner med at starte (bil)-kørekort undervisning efter
sommerferien,
> dvs. i august engang. Jeg har tjekket lidt rundt på nettet, for at se
> priser og tilbud på både bil- og MC-kørekort, og har fundet TipTop
> Trafik mest reel!
> Så er mine spørgsmål så:
> Kan det betale sig at tage dem samtidig (både økonomisk og
> tidsmæssigt) ?
> Er der nogle særlige forhold, jeg som ny skal være opmærksom på
> (som fx extra udgifter, forsikring el.lig.) ?

Prøv at hente en større stak af meddeleser ned og sortér dem efter
navne!
Find derefter alle "Lone"s indlæg og læs dig igennem til hendes nylige
udtalelser netop omkring fornuften i at tage begge samtidig og endvidere
"være lidt foran" med bil-kortet!

--
Armand.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 200 point
Dato : 13-05-01 09:11

> Kan det betale sig at tage dem samtidig (både økonomisk og tidsmæssigt) ?
> Er der nogle særlige forhold, jeg som ny skal være opmærksom på (som fx
extra udgifter, forsikring el.lig.) ?

Du sparer som regel prisen for MC-teori ved at tage begge kort samtidigt. Du
skal dog op til to prøver, men da de kommer i forlængelse af hinanden, er
stoffet i frisk erindring.
Jeg ville købe min egen hjelm og handsker til køreundervisningen da det er
meget vigtigt for sikkerheden at hjelmen passer perfekt. Prisen for en
lægeattest er sjældent beregnet med i tilbuddene.

> Jeg har fundet frem til en super fed racer, nemlig en Aprilia RS 125. Kan
GODT bruge lille MC-kort.
> Er det en kværn, som jeg burde lægge mig ud med ?
> Og hvad kan anbefales, brugt eller ny (mht. pris, at jeg er nybegynder og
forsikring)

Hvis man følger lille/stort kørekort reglerne må du ikke køre en RS 125, men
bliver dog i praksis set gennem fingre med hk/kg forholdet og Aprilila
importøren (TMP) sælger den som værende til "lille" kørekort.

Der er flere ting du skal være opmærksom med en RS 125. Det er en totakter,
og derfor er den meget anderledes i motoren end almindelige 4-taktere. Jeg
remser lige nogel af fordelene og ulemperne op.

Man kan få ca. dobbelt så mange heste ud af en 2-takter end en 4-takter med
samme motorstørrelse. Derfor er de aller mindste motore næsten altid 2
taktere.

2-taktere bruger mere benzin end 4-taktere. En RS 125 går vel 14-16km/L
(dette er et gæt) samt de yder en langt større belastning på miliøet end
4-taktere.

2-taktere har et smallere kraftområde end 4-taktere og virker mere hidsige.
d.v.s. 2-taktere kører bedst og sundest med hanen i bund ved mange
omdrejninger.

2-taktere skal have skiftet stempler og stempelringe hver 15.000-30.000km.
Det koster mellem 1500 og 3000Kr (et gæt). Til gengæld skal de ikke have
stillet ventiler.

2-taktere bruger olie i benzinen. Det forøger km udgiften og
miliøbelastningen (man er vel biolog ).

2-totaktere skal være varm før den kører jævnt. Derfor skal den stå og varme
op 5 minutter før du kører. En 4 takter kan køre lige efter du tager
starteren som en bil.

Summeret, så giver det at en 2-takter som weekend-fornøjelses-køretøj er
gående mod optimal, sålænge det samlede kilometertal forbliver lavt.
Hverdagsdueligheden er begrænset p.g.a. den højere kilometerpris og motorens
begrænsninger (opvarmning, kørestil).

For at holde os til en RS 125 så er den køn, ræset, har fremragende
køreegenskaber og er meget let. Jeg kan godt anbefale den som begyndercykel
da vægten er en yderst vigtig parameter for hvor hurtigt man bliver
fortrolig med en cykel. Jeg ved ikke hvor stor du er, men at være en lille
purk er et klart plus ved en RS125. Du skal prøve den før du køber og se om
du kan være på den. Jeg vil se grundig på kørselsbehovet for jeg pungede ud
til en så ensidig racercykel som RS 125.

Jeg har tidligere skrevet nogle tips til en begynder som du lige får med:

Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt ca.
10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på der
ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er GS 500 E og Bandit. Køber man en 10-15 år
gammel cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så
forfærdeligt hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel
kan man let løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort. Idéen
med at købe en let bruge GS 500 E og køre på den et år eller to er meget
fornuftigt og økonomisk forsvarligt da de ikke tabe særligt meget i værdi
når de er under 40.000Kr. Køb en GS 500 E der er to år gammel og har kørt
15.000km til 39.000kr kør yderligere 15.000km og sælg den velholdt for
35.000kr. En GS 500 E er noget nær den perfekte begyndercykel. Hvis du vil
have "racer looket" kan man få en fuldkåbe til eftermontering der giver
cyklen et mere voksent look og 5-10km/t ekstra på toppen p.g.a bedre
aerodynamik.

Udgifter ved motorcykelkørsel:
Dæk koster ca. 1000Kr pr dæk. Fordæk holder 20000Km bagdæk holder 10000Km
Selvfølgelig varierer det meget
Kædekit koster 800Kr og holder over 20000Km ved grundig smøring.
En 4 cl 600cc kører omkring 16Km/L en 2 cl 500cc kører omkring 20Km/L. Her
stikker jeg næsen lidt frem, men min pointe er at en to cyl. 500cc kører
længere på literen end en 4 cyl 600cc.
Hvis du tør lave service selv koster service ca. 600Kr pr 6000Km + 2000Kr
som engangsudgift til værkstedsmanual og specialværktøj. Ved en forhandler
koster det ca. 2300Kr pr 6000Km. Det meste her er arbejdsløn og et MC
service er ikke særlig svært, men tidskrævende de første par gange. Lær det
selv og spar en MASSE penge og vid det er gjort ordentligt.
Vægtafgift er ca. 550Kr årligt uanset størrelse på MC.
Ansvarsforsikring koster ca. 2000Kr pr år. Fuld kasko koster minimum 12000Kr
om året (med minimum 5000Kr selvrisiko) bliver din cykel ikke stjålet kan
det IKKE betale sig med kaskoforsikring. TOTAL låseløsning koster 5000 Så
skal den bæres væk mens den hyler og blinker (250kg). Dette er priser for en
begynder uden anciennitet. Priserne er selvfølgelig ca. priser.
God hjelm 2000Kr. Den skal du have ved din første køretime
Handsker kraftige 300-400Kr evt. vandtætte +100Kr
Jakke og bukser fra brugt læderdragt til 2000Kr til fuld læder heldragt
10000Kr. Komplet cordura-goretex sæt koster ca. 5000Kr.
Forstærkede MC støvler af kraftigt læder 1000Kr. Vandtætte + 800Kr Du skal
beslutte dig om din Mc er et næsten helårs køretøj eller om du kun skal ud
og køre de sjove dage. Kørsel i de værste skybrud rør mig ikke da jeg ikke
bliver det mindste våd, men mit udstyr har også kostet en bondegård.

Hvilken type MC er du vild med? Offroad, ræser, basiscykel uden kåbe. Jeg
vil lige her indskyde at kåbedele er afsindigt dyre hvis man laver en
parkeringsskade eller lign. Rigtige sportscykler på 600cc og større er lækre
men de koster generelt over 100.000. De er ikke så tilgivende som de cykler
jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god sports cykel kan gøre næsten alt
hvad du beder den om. F.eks. giver du for meget gas trækker den bare, der er
ikke så meget "elastik" i gassen (fra du giver gas til hastigheden opnås).
Det er næsten for nemt at lave hjulspind ved start i kryds på våde dage. Da
jeg tænkte på at købe cykel ville jeg være sikker på den havde kræfter nok
og ville ikke have en GS 500 E da den "kun" havde 45 HK. Jeg vil lige slå
fast med det samme 45 HK er MEGET for en begynder.

Og så lige det sidste. Meld dig ind i en klub nu! Her er alt den erfaring og
hjælp du kan drømme om og en masse flinke fyre til at køre ture sammen med.

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-01 10:15

On Sun, 13 May 2001 10:10:55 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@vkr.dk> wrote:

Fint indlæg Jens,lige et par detaljer.

>Man kan få ca. dobbelt så mange heste ud af en 2-takter end en 4-takter med
>samme motorstørrelse.

I teorien ja,i praksis ligger det nok nærmere på 60-70% mere.

>2-taktere bruger mere benzin end 4-taktere. En RS 125 går vel 14-16km/L
>(dette er et gæt) samt de yder en langt større belastning på miliøet end
>4-taktere.

Indstillet rigtigt går de faktisk pænt langt,jeg husker en TZR250 der
gik længere end min VF500 på en 600 km tur,bruger man dem fuldt ud,er
bensinøkonomien elendig,men det gælder også for en del 4-taktere.

>2-taktere skal have skiftet stempler og stempelringe hver 15.000-30.000km.
>Det koster mellem 1500 og 3000Kr (et gæt). Til gengæld skal de ikke have
>stillet ventiler.

En RS125 er jo så 1-cylindret,hvilket gør den rimelig simpel at
arbejde med,et komplet stempelkit (stempel+ringe+krydspind+låsering)
er set hos

http://www.centromotori.de

til ca. 700,-,så et stempel/ringe-skift koster ikke alverden,hvis man
selv kan gøre det,men kan begyndere det ?? (Det er nu ikke så svært og
man kan vel altid få nogle til at hjælpe)

(iøvrigt koster det ca. 1200 for 2 stempler+2 sæt ringe til
storesøster RS250)

>2-taktere bruger olie i benzinen. Det forøger km udgiften og
>miliøbelastningen (man er vel biolog ).

Helt rigtigt,økonomisk skal man regne med at literprisen på den
forbrugte bensin stiger med ca. 1-2 kr,når man inkluderer olien,og som
Jens rigtigt siger, de sviner utroligt,da olien ofte ikke vil
forbrændes særlig godt og det hælder man lige ud i naturen.

>Summeret, så giver det at en 2-takter som weekend-fornøjelses-køretøj er
>gående mod optimal, sålænge det samlede kilometertal forbliver lavt.

Jeps,de fleste RS'ere kører ikke så vanvittigt meget.

> Du skal prøve den før du køber og se om
>du kan være på den.

Ja,jeg ved ikke lige hvordan kørestillingen er på 125'eren,men på
250'eren er det rimelig ekstrem racerposition med _meget_ vægt på
håndleddene,fint til ræs - uegnet til længere ture på gaden.

> Jeg vil se grundig på kørselsbehovet for jeg pungede ud
>til en så ensidig racercykel som RS 125.

Ja,helt generelt vil jeg sige at 2-taktere gider jeg ikke som
gadecykler og til begyndere vil jeg slet ikke anbefale det,det er lidt
nogle andre ting end den cykel kan,som begyndere har brug for,men okay
det _er_ jo temmelig nemt at stirre sig blind på det (indrømmet)
flotte udseende,men når dagligdagen melder sig efter den 1.
fascination har lagt sig,så er man bedre tjent med noget andet som
begynder IMHO.De er også alt for dyre i forhold til hvad man får.

-M

Godkendelse af svar
Fra : Ghost

Dato : 13-05-01 13:37

Hej Jens

Tak for svaret - der har været en masse fine og ikke mindst informative besvarelser, men da jeg skulle vælge én, ja, så valgte jeg altså din.

Jeg har lært meget, af hvad du har skrevet. Især udgifterne !! Det plejer at være det, der som nybegynder overrasker en mest.
Jeg snakkede i går med en gut, som også ved en masse om biler og motorcykler, og han sagde en del af det samme som du. Jeg fik at vide, at netop en motorcykel Aprilia'en med 2-takter, lyder lidt som en scooter og det er jo IKKE fedt ! Skal man have en kværn, skal den sku også sige som en kværn.

Men som sagt var der mange rigtig fine kommentare og jeg er i hvert fald blevet klogere på den led.

Tak for det! ;-D

Ghost

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-05-01 18:30

Hej Ghost

Det eneste jeg vil sige er inden du køber en mc så chek lige forsikringen.
Ja det er kun en 125'er men den ligner en raser (Dyr forsikring) og så er du
"kun" 18 (dyr forsikring). Så vidt jeg ved er den eneste fordel ud over
tiden ved at tagen mc og bil sammen i dag, at man ved hvad man skal give for
kortet i dag og ikke hvad det koster i morgen. Se bare prisstigningen fra
3500 til 10000 på 4 år. Ja det er en inflation der vil noget.

MVH
Morten Dahl
FZS 600 'S
Ghost <Ghost.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:JZaL6.4133$zv2.719605@news010.worldonline.dk...
> Hey alle sammen
>
> Jeg er helt ny i "faget" motorcykler. Jeg bliver 18 her om 2 uger, og jeg
regner med at starte (bil)-kørekort undervisning efter sommerferien, dvs. i
august engang. Jeg har tjekket lidt rundt på nettet, for at se priser og
tilbud på både bil- og MC-kørekort, og har fundet TipTop Trafik mest reel!
(www.tiptoptrafik.dk) For jeg ville nemlig også gerne tage MC-kort, evt.
samtidig !
>
> Så er mine spørgsmål så:
>
> Kan det betale sig at tage dem samtidig (både økonomisk og tidsmæssigt) ?
> Er der nogle særlige forhold, jeg som ny skal være opmærksom på (som fx
extra udgifter, forsikring el.lig.) ?
>
> Jeg har fundet frem til en super fed racer (i hvert fald efter min mening
, nemlig en Aprilia RS 125 (evt. Replica udgaven!) (Kan GODT bruge lille
MC-kort) Den står til en ca. gadepris på (ny) 57.000,- og (brugt) på ca.
30.000,-(gennemsnittet af hvad jeg har fundet på den blå avis og officielle
brugt MC-forhandlere)
>
> Er det en kværn, som jeg burde lægge mig ud med ?
> Og hvad kan anbefales, brugt eller ny (mht. pris, at jeg er nybegynder og
forsikring)
>
> Håber I kan hjælpe mig - THANKS -
>
> Ghost
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>