/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp
Fra : bauchmann
Vist : 744 gange
40 point
Dato : 20-02-04 11:41

Jeg har 3 lerpotter der er frostsikre. Problemet er, at de er blevet grønne. Hvorda fjerner jeg det?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-04 12:08

Vand og sæbe og en stiv børste tager mange ting

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-04 12:16

Klorin ligeså. Alternativt algefjerner.

Accepteret svar
Fra : laukjaersgaard

Modtaget 50 point
Dato : 20-02-04 12:54

Jeg vil helst belaste miljøet mindst muligt, så vand, sæbe og en stiv børste fjerner mange ting - jeg har bare erfaret at alger har det med at dukke op igen i løbet af meget kort tid efter den behandling - det er vist noget med at der sidder små sporer tilbage. Klorin er lidt hårdt mod miljøet og jeg mener at have læst at algefjerner er nogenlunde sundt - og det er effektivt.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 20-02-04 14:49

prøv at vaske dem i eddikesyre. Det skulle virke efter en uges tid, så er de lige til at børste af. Det er kun noget jeg har hørt, jeg har ikke prøvet det.

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 20-02-04 15:38

Er eddikesyren ikke kun til at fjerne kalkrende og "sved" fra gødning ?
Det var da værd at prøve - og så er det "pænt" mod naturen fremfor klorin.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-02-04 18:15

Algefjerner har bruger vi på arbejde. Læser man om indholdet på bagsiden og slår de "latinske" ord op så er det faktisk fortyndet klorin tilsat lidt tykgøringsmiddel.
Halvt klorin halvt vand så er du kørende.
Brug nu ikke for meget så du ikke belaster naturen, prøv og tænk på alle dem der bruger vaskemiddel med blegning, der er klorin i.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 20-02-04 18:20

Jeg glemte at oplyse, at svaret skulle være miljøvenligt.
Torben

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 20-02-04 18:45

DDet kan godt være jeg spørger dumt, men hvilken sæbe skal jeg skal jeg bruge.
Torben

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-02-04 20:33

Smør brun sæbe på og lad det sidde et godt stykke tid evt. indpakket i pkastic. Derefter skrubbe og vand.

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 22-02-04 21:10

Tak for svaret laukjaersgaard.