/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Leje af villa
Fra : paparazzi
Vist : 665 gange
150 point
Dato : 16-02-04 21:09

Min kæreste og jeg skal ud at se på en villa som vi vil leje. Huslejen er incl. varme, el og vand. Har i nogle gode råd til hvad vi skal være opmærksomme på når vi skal bese boligen og tale med udlejer? Hvordan er det med løbende velligeholdelse? Hvad med malerarbejde når vi skal flytte ind? Og kan vi max. bo der i 2 år hvis udlejer vil sikre sig at vi ikke bliver for længe?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 16-02-04 21:21

Hvis i skal stå for den indvendige vedligeholdelse, skal huset være gjort i stand ved indflytning. I har så 14 dage til at se om der er mangler i kan komme til at hænge på ved fraflytning. Er der det, skal i have udlejers underskrift på, at det er på hans regning. Få alt på skrift hvad i aftaler. Det kan godt betale sig.
Torben

Kommentar
Fra : karinrb

Dato : 16-02-04 21:33

Hvis udlejeren kun vil leje huset ud i en begrænset periode, er det korrekt, at I kan leje det tidsbegrænset i op til 2 år ellers kan udlejer ikke så nemt "slippe af" med jer igen, hvis det er det han vil.
Karin

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 16-02-04 21:36

Jeg glemte at fortælle at det i skal se godt efter er døre, skabe og skuffer. Er der det mindste, så skriv det ned, og få udlejers underskrift. Jeg taler desværre af erfaring, da mange udlejere gerne vil have andre til at restaurere der hus/lejlighed.
Torben

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-02-04 21:47

Jeg må sige at det lyder utroligt at det kan lejes incl. varme, el og vand - man må håbe at det er på en "ordentlig" kontrakt.
Emesen.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 16-02-04 21:51

Vi ved jo ikke hvad huslejen er. Når vi kender den, kan vi sige om der er billigt eller dyrt.
Torben

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 17-02-04 08:27

hej,
Et lille ord til advarsel..

HVIS i lejer tidsbegrænset, så HUSK at få noteret i lejekontrakten at I kan opsige lejemålet med 3 mdrs varsel. Hvis I IKKE får tilføjet det i §11 (så vidt jeg husker) så hænger I på lejemålet indtil udløb!! Så kan I IKKE sige det op... taler desværre af bitter erfaring

Endvidere er det vist max et år I kan leje det. Altså hvis man tænker på det med at udlejer skal kunne "komme af" med jer igen.. og det nytter så vidt jeg ved ikke "bare" at lave en ny lejekontrakt. Det drejer sig om hvem der bor der, og ikke om hvor gammel lejekontrakten er... mao. hvis en person lejer et hus i to omgange, hhv. 7 mdr og 6 mdr, så svarer det juridisk til at personen har boet der i 13 mdr.

Den et-års tidsgrænse kan være blevet ændret siden JEG undersøgte det, men ring til advokatvagten i din lokale kommune for at få et HELT sikkert svar.

Held og lykke.
Bent

Kommentar
Fra : klink34

Dato : 17-02-04 17:35

man starter ofte med at leje for to år af gangen,men er man glad for boligen og udlejer er tilfreds plejer der ikke at være problemer med en forlængelse af kontrakten på to til fem år.
I skal også huske at undersøge om der er varslet husleje stigning. pøj-pøj med det.
karin

Kommentar
Fra : paparazzi

Dato : 20-02-04 16:24

Hej Allesammen... Vi har nu talt med udlejer og der bliver på en såkaldt "funktionær-status". Dvs. at vi ikke er under lejeloven og har vi har en gensidig opsigelse på 3 måneder i en ubegrænset periode. Har I nogle erfaringer med denne form for kontrakt og hvad skal vi passe på og være opmærksomme på...?
Hilsen Paparazzi

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 20-02-04 21:44

Det lyder mærkeligt. For mig lyder det til, at du bliver taget ved næsen.
Torben

Accepteret svar
Fra : karinrb

Modtaget 150 point
Dato : 20-02-04 22:21

Jeg tror, I skal tale med en advokathjælp eller Lejernes LO i det område, hvor I bor.
Jeg har ledt i lejeloven
www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19980016529-REGL/%22
"funktionær-status" betyder vicevært og så skal du fyres for at han kan opsige jer,
kapitel 13.
Karin

Kommentar
Fra : paparazzi

Dato : 28-02-04 19:04

Så har vi skrevet under - vi har ikke kunne finde noget uldent ved hverken udlejer eller kontrakt. Vi glæder os bare helt vildt til rådyr i baghaven og udsigt over skoven... Paparazzi...

Godkendelse af svar
Fra : paparazzi

Dato : 28-02-04 19:05

Tak for svaret karinrb. Vi fik lige præciseret hvad funktionær-status betyder. Det havde vi ellers aldrig selv fundet! Tak...