/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
..lån af offentlig ejendomsværdi eller a~
Fra : babee
Vist : 1288 gange
70 point
Dato : 15-02-04 17:21

hejsa vi sidder og tænker på at købe hus.når man låner i en kredit forening hvad kan man så låne de 82 % af ? er det af den offentlige ejendomsvurdering eller er det af kontantprisen ? nogle der ved det?
på forhånd tak
hilsen babee

jeg ved at man ud fra den offentlige ejendomsvurdering betaler ejendomsskat

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-02-04 17:34

Det kan være kreditforeningens vurdering der ligger til grund for lånets størrelse.
På landet kan det være helt ned til 60%.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 15-02-04 17:37

ja men jeg vælger vel selv kreditforening

jeg er kun intresseret i at vide af hvad man låner de 82 % af. det er jo tit en væsentlig forskel på kontantpris og offentlig ejendomsvudering

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 15-02-04 17:38

Hej Babee,

Ja det er alene kreditforeningensvurdering der afgører hvor meget man kan låne i et hus. (0-82% for Normale paracelhuse og 60% for sommerhuse.

Også er der også det med lånene - I skal for gudskyld ikke vælge de afdragsfrie... det er blot at udskyde betalingen.
Et flexlån er billigt og ikke så risikabelt

Held og lykke med at finde jeres nye hus.

/TC

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 15-02-04 17:48

Hej!
Jeg foreslår at I går hen til en ejendomsmægler og får nogle opstillinger. De har så fået tilbud fra den aktuelle kreditforening om hvad ejendommene kan belånes til. Iøvrigt fremgår det normalt af ejendomsannoncer hvad den månedlige ydelse er.
I kan også få oplyst hos ejendomsmægler eller bank hvor dyrt et hus I kan købe, beregnet ud fra opsparing og indtægter. Så kan man få et Køberbevis. Det kan være en stor fordel, hvis huset pludselig er der og der er flere som vil købe det.
Man kan godt vælge et afdragsfri lån, men kreditforening/bank vil kun bevilge det, hvis man er i stand til at betale et lån med afdrag men i stedet vælger et afdragsfri lån og samtidig bruger det sparede (udskudte) afdrag til at betale af på noget andet.
I må ikke tro at flexlån er risiko fri. Problemet opstår hvis renten er steget når det skal fornys om 1 - 3 år. Risikoen er mindst hvis man vælger et F3 lån (3 år til fornyelse) men ydelsen er også lidt højere.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 15-02-04 18:19

okay er det så en kreditforening der sætter ejendomsvurderingen? jeg troede det var ejendomsmægleren.
det må det jo være det viste jeg ikke

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 15-02-04 18:21

Det beløb man låner i forhold til er handelsværdien.

Jeg har ex. omprioriteret min ejendom og har hjemtaget nye lån. Forinden bliver ejendommen vurderet af en mægler og udfra den pris kan jeg så låne ex. 80 % eller 60 hvis det er landbrugsejendom eller anden udsat ejendom alt efter kreditforeningens vurdering heraf. Det har noget at gøre med gensalg og kreditforeningens mulighed for at få dækning for sit fulde tilgodehavende ved salg.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 15-02-04 18:23

For at skære det ud i pap kan jeg oplyse, at min lejlighed senest er vurderet til 850 tusinde og jeg har lån i for 691 tusinde. Det skulle være 80 % + nogle omkostninger. Jeg har ikke regnet efter, men det ser ud som om det er rigtigt.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 15-02-04 18:25

Ja tredie gang er lykkens gang. Jeg har nykredit lån og da jeg ville omprioritere kontaktede jeg Nykredit og de fik en af deres mæglere ud (nybolig) fordi de selv havde for travlt til at foretaget en vurdering. Men de skulle jo gerne vurdere på samme niveau.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 15-02-04 18:25

Ja tredie gang er lykkens gang. Jeg har nykredit lån og da jeg ville omprioritere kontaktede jeg Nykredit og de fik en af deres mæglere ud (nybolig) fordi de selv havde for travlt til at foretaget en vurdering. Men de skulle jo gerne vurdere på samme niveau.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 15-02-04 18:25

okay det hus vi har kigget på koster 595.000 og ejendomsvuderingen er på 480.000 kr. så det er jo ikke så godt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 18:36

Det vil efter al sandsynlighed blive beregnet af de 595.000 , men hvorfor bekymre sig om det.
Det vil da altsammen fremgå af slutseddet (salgsopstilling). Det beløb I skal betale bliver ikke anderledes af den grund.
Resten bliver jo bare et pantebrev til sælger eller bank.

Accepteret svar
Fra : ibenboel

Modtaget 80 point
Dato : 15-02-04 18:43

Du vil nå opnå 80 % min af 595000 resten skal skaffes ved kontant udbetaling og som refi skriver et pantebrev. Det er helt sædvanlige vilkår og I skal blot have en indtægt på omkring 230 000 for at kunne få lov at købe.

Da jeg i sin tid købte lejlighed kostede den 512000 der skulle jeg bare tjene 216.000 p.a. for at blive godkendt af kreditforeningen og til at have råd til at sidde i lejligheden alene.

Så at ejendomsvurderingen er 480 000 det skal du slet ikke spekulere på. Min ejendomsvurdering er kun 700.000. Det betyder mindre. Betyder faktisk kun noget for hvad du skal betale i skat af boligen

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 15-02-04 19:00

Tak for svaret ibenboel.