/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Radeon 9600, for vildt??
Fra : tsissa
Vist : 418 gange
20 point
Dato : 15-02-04 16:00

Hej allesammen
Jeg kan ikke installere mit nye grafikkort,Radeon 9600 128MB.

Når driveren er læst ind ,fryser computeren totalt under genstart.(jeg kan så starte den i fejlsikret tilstand)

Mit bundkort er fra 1999 (Intel) og det gamle graffikkort er et Gforce2.
Processeren er en pentium3 800mhz.
jeg har opdateret BIOS og AGP-driveren.
Der er installeret XP og Servicepakke 1.
grafikkortet ER testet i en anden computer.
Er mit bundkort for gammelt?og hvilket kort skal jeg så købe?

Please hjælp

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-02-04 16:18

Har du afinstalleret de gamle drivere ellers gør det og installer så dit grafikkort igen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 15-02-04 16:23

Hej bentjuul
Jeg har formateret harddisken, så den er helt clean

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-02-04 16:24

Prøv at læs i manualen til dit grafikkort hvilken minimums hardware kortet kræver.
Det kan selvfølgelig være begrænsninger i dit hardware der giver problemerne, men det ved jeg ikke nok om.

//bentjuul

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 15-02-04 16:29

minimumskravene er.Pentium2
128Mb ram
Jeg har 512 MB ram

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-02-04 16:39

Hmm, jeg har ingen gode ideer til dig pt, men afvent så kommer der måske en der kender Radeon 9600 bedre end jeg gør.

//bentjuul

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 15-02-04 17:14

Har du prøvet at opdatere din DirektX den skal helst være højre end 9,0
Hvad er det for en ATI software version du forsøger at installere, den øjeblikkelige hedder Catalyst 4.2 og kan hentes ned fra Http//www.ATI.com.
Jeg tror ikke at Radeon 9600 vil akceptere en AGP lavere end x4 men jeg er ikke sikker
Mvh OW

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 15-02-04 17:34

Hej OW
jeg har prøvet med diverse drivere fra producentens og ATI`s sider(de er ens)
Der er direcktx9.0 på cd-rommen
BIOSen siger 4 X AGP

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 15-02-04 17:43

Det er under alle omstændigheder ATI der står for driverne så du behøver ikke at kigge andre steder. Jeg anvender selv ATI produkterne og kører med flere af kortene.
ATI har også et par service utilitys til sikker afinstallering af gammle drivere.
Har du prøver cat 4.2? den kan jeg stå inde for.
Hvis du vil finde ud af hvor du komme op at hænge så tryk på F8 når du booter og lad XP installere step for step, her skulle du kunne fastslå havor det går galt
Mvh Ow

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 15-02-04 17:49

hej OW
jeg kan se på ATIs side ,at man skal downloade directx og så genstarte.Derefter downloade driver og genstarte endnu en gang.
Måske det er for stor en mundfuld ,at installere det hele på en gang??

Jeg ved ikke hvad versionen ,som jeg har prøvet med hidtil hedder.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-02-04 17:55

Nu er det jo et agp X 8 kort. Tror ikke du kan køre med det kort, hvis din bios ikke understøtter mindst 4 gange agp! Har du prøvet at sætte bios til default eller factory settings forøvrigt? Eller du skal måske hente en bios update?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-02-04 17:58

Ok du har opdateret din bios kan jeg se nu (sorry) Men jeg er rimelig sikker på at svaret ligger i dine bios settings!

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 15-02-04 18:05

Hej tedd
Graffikkortet er kompatibelt med 4X hastighed
Den nyeste BIOSversion er fra juni 2001(som er installeret)
Desuden synes jeg ikke der er særligt mange muligheder i BIOSen(MHT. grafik)

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 20 point
Dato : 15-02-04 18:05

direktx behøver du kun at upgrade eller installere en gang det skal helst ske før du installere ATi driveren
Ati driveren cat 4.2 er enten en pakke High Speed (Cable / DSL)
eller 3 low Speed(Dial-up)

Dertil har du CATALYST - ATI Maintenance Utilities som er 2
Filename: cat-uninstaller.exe og Filename: smartgart-uninstall.exe
Jeg bruger selv Smartgart først uden genstart efterfulgt af Cat uninst og genstarter så

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-02-04 18:13

Ok det lyder jo rigtigt. Prøv drivercleaner for at fjerne alt nvidia og ati på din pc og prøv så at geninstaller ati driveren efter en genstart
http://www.driverheaven.net/cleaner/

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-02-04 18:13

I din Bios under Advanced Chipset Features skal du kunne sætte din AGP til 4x. Det kan selvfølgelig hedde noget andet i din Bios. Men enig med tedd at det må være her løsningen skal findes.

//bentjuul

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 15-02-04 18:31

hej i 3
Jeg vil på opfordring endnu engang kigge i BIOSen.
I mener ikke at mit bundkort er forældet??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-02-04 18:35

næh hvis det kan køre med 4Xagp er det ikke. Prøv den drivercleaner jeg sendte et link på

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-02-04 18:36

Har hørt om problemer før, når man skifter mellem nvidia og ati chips!

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 16-02-04 19:33

hej Ow
jeg tror at det er dit forslag fra kl.18.05 ,der har gjort at lortet
nu VIRKER YES!!!!
Godt gået

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 16-02-04 19:38

Det er forøvrigt et rigtigt godt kort.Den scorede 15000 i Benchmark

Godkendelse af svar
Fra : tsissa

Dato : 16-02-04 19:54

Tak for svaret oldwiking.
Godt gået OW
Hele humlen ligger nok i Smartgart og Cat-filerne og måske
også at installere directx FØR driveren.
Tak for det.Nu virker det ihvertfald(15000 Benchmark yes)

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 16-02-04 20:52

det var dejligt at høre, tak for feed backen
OW