/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatere harddisk ?
Fra : Nordania
Vist : 659 gange
20 point
Dato : 14-02-04 11:14

Min datter´s harddisk skal tømmes, hvordan gør jeg det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-04 11:16

Du skal i dos promt og skrive format mellemrum C:/Q Mvh Sune

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-02-04 11:19

format c slættet alt også windows
er det en stor harddisk??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-02-04 11:23

Hvorfor skal hd tømmes?
Er det nødvendigt?

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 14-02-04 11:23

Jeg er ikke nogen computer geni, så jeg spørger måske dumt - MEN
skal jeg starte maskinen og gå i dos promt og skrive det du siger, men hvad hvis man har sin harddisk delt.
Og ligeledes hvordan gør jeg når maskinen er tom, og jeg skal ha´ lagt noget ind igen, kan man da bare lægge cd´en i og så starter den.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-04 11:24

Hvilket styresystem

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 14-02-04 11:26

Jeg tror harddisken er 20 eller 30 gb.
Det er en brugt maskine hun har fået, og den driller meget så vi vil lige prøve det.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 14-02-04 11:26

win 2000

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-04 11:45

Hvis den er delt hedder diskens partitioner feks c d og e så skal man selvfølgelig kun formatterer det men vil have fjernet så er det ikke styresystem man vil fjerne og det ligger på c skal du selvfølgelig ikke slette det men eks d eller e Mvh Sune

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 14-02-04 11:57

læg cd'en med win2k i maskinen, og boot fra den. Vælg så i menuen at formattere harddisken. Det er den nemmeste måde, hvis du alligevel skal have win2k på igen.
vh palle

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-04 12:13

Køre du win 2000 så har du også 4 stk start/boot disketter ellers må du lige lave dem inden du sletter noget.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-02-04 13:27

skal den tømmes totalt og så kun 1 hardisk ( 1 partition ) ???

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 14-02-04 14:38

Forestil jer at i ikke ved hvordan man formatt en HD,og så får 6 forskellige svar.Så Nordania!!!!
Hold dig til eén ,ellers bliver det uoverskueligt.Sunowics,når man spørger på den måde er der ikke noget der er selvfølgeligt!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-04 15:29

Ofa så må man jo bare skrive ikke forstået så skal jeg da nok forklare videre Men hvoffor forklarer du så ikke fyldestgørende selv`??? Mvh sune

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-02-04 15:57
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-04 16:04

Ofa har ret.....................
Nordania - jeg forstår godt, at du vil tømme harddisken på en brugt comp, det gør jeg altid selv når jeg overtager en andens comp eller HD.
Der er flere måder at gøre det på. Et lille problem med tømning af HD kan være, at lægge drivere ind igen til det grej som er indstalleret på comp, men win 2000 har de fleste drivere indbygget og plejer at finde det selv. Hvis du har 4 disketter som hører til din Win 2000, kan vi guide dig til en indstallation. Har du ikke disketter kan du lave dem med din w 2000 CD-rom og det kan vi guide dig til.
Selve sletningen foregår under indstallationen af w 2000 og D drevet forbliver intakt.
Vi har brug for at vide:
kan din comp boote (starte) fra en diskette (det kan afprøves med en 95/98 diskette)
Er det en Compaq ell. Fujitsu/Siemens
Har du 4 stk disketter til win 2000
Emesen.
Hvis du vil indstallere mens du er online på din egen comp kan du spørge løbende og få svar med det samme.

Kommentar
Fra : mondello

Dato : 17-02-04 11:29

hej sunowich
jeg har prøvet som du beskrev tildliger at formatter fra prompt
men den nægter at slette c drev den siger system partition må ikke slettes
hvad gøre jeg
franco

Accepteret svar
Fra : dscoop80

Modtaget 20 point
Dato : 01-03-04 14:15

Hej Nordania...

Dette er den korrekte løsning:

1. Få fat i en floppy diskette! (1,44mb - 3,5")
2. Sæt diskette i drevet, gå ind i "Denne Computer", højreklik på "A:\", vælg formater og vælg at lægge systemfiler med på disketten.
3. Genstart Computer med disketten i drevet...
4. Når du ser markøren blinke skriver du:

"A:" og "CD\" og så "format c:"

PS: Uden gåsetegnene!

Nu blir ALT slettet på din computer!

Mvh. Cooper

Godkendelse af svar
Fra : Nordania

Dato : 01-03-04 16:39

Tak for svaret dscoop80.