/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Renlighed, tisser på avisen
Fra : JimsChatox
Vist : 1388 gange
50 point
Dato : 13-02-04 11:29

Kære Forum,

vores lille franske bulldog Otto, på snart 5 måneder, er blevet så dygtig, at når han skal tisse og han ikke kan holde sig, så gør han det på aviserne vi har smidt foran hoveddøren. Han besørger ikke på aviserne, det gør han kun udenfor....

I og med vi lægger aviserne "inviterer" vi ham jo til at han gerne må gøre det herpå når han er alene hjemme....men vil det være en god ide, at fjerne dem ligepludselig, så han måske får den opfattelse, at han altså skal holde sig og først tisse når han kommer ud????

Han er som sagt "kun" snart 5 måneder...men hvornår vil man kunne forvente, at han kan holde sig???

Han er alene hjemme max.4-5 timer ad gangen!

Kh Jims

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-02-04 11:36

Hunden har sikkert nu forståelsen af, at den skal søge mod døren når den er trængende. Fjern derfor avisen når i er hjemme, og kan se hunden søge mod døren. Når I ikke er hjemme, synes jeg i stadig skal lade "nødbremsen" ligge, til det er helt på plads.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 13-02-04 12:16

En hund "trigger" så at sige på steder hvor den tidligere har besørget. Det vil sige at du skal ændre en gammel vane til en ny vane, udenfor.
Og det er rigtigt som gfha siger, fjern avisen når i kan holde øje med hunden og vær på stikkerne, når den ligner en der skal tisse henne ved døren. Det ville ikke være ret smart hvis den kom til at tisse på gulvet der!
Når den så har fået lært at tisse udenfor, når I er hjemme (og det vil den helst), vil I opdage, at selv om der ligger en avis vil den bede om at komme ud. Det vil sige at I i efter en periode uden avis faktisk kan lægge avisen igen, men denne gang for at lære den, at selv om der ligger en avis kan den komme ud (her skal I også være på stikkerne). (men I vil nok opdage at den er blevet ligeglad med avisen og bare vil ud!) Viola, den har lært at holde sig. Det skal lige bemærkes, at det er først når en hund når en vis alder, at den KAN holde sig. For Jeres er det først ved at ske nu...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-04 14:07

Hej, Jims.
Tillykke med det fine resultat. Det er rigtig fint, at han kun tisser på avisen. Hvis det var min hund, så ville jeg lade det blive ved det, til han var lidt ældre.

Men hunde er jo forskellige, og hvis I oplever, at han sagtens kan holde sig de 4-5 timer når I er hjemme, så kan han sikkert også holde sig når han er alene. Og selvfølgelig starter I med at fjerne aviserne når I er hjemme.

I lyder til at have ret godt check på det der med renlighed og hundeopdragelse, så jeg tror såmænd ikke det varer så længe før I lykkeligt har glemt alt om aviser og indendørs tissetårer.

Held og lykke med ham.

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 14-02-04 22:02

Jeg har haft 2 hunde [begge er død af alderdom]Jeg har aldrig brugt aviser, men altid sat dem udenfor når de skulle tisse.Jeg har altid købt hund i forbendelse med ferie, så kunne jeg være på vagt, hver gang de skulle ud at tisse,og det er hver gang de har spidst og sovet.Hvis man iagterer hunden så kan man se når den skal ud.Nu har jeg 2 chihuahua,den ene kunne vi ikke få renlig, så vi måtte gå den tunge gang,yil dyrlæge og få han kastereret. Det skal så lige siges, det har været alle pengene vær. Han er nu renlig.

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 14-02-04 22:02

Jeg har haft 2 hunde [begge er død af alderdom]Jeg har aldrig brugt aviser, men altid sat dem udenfor når de skulle tisse.Jeg har altid købt hund i forbendelse med ferie, så kunne jeg være på vagt, hver gang de skulle ud at tisse,og det er hver gang de har spidst og sovet.Hvis man iagterer hunden så kan man se når den skal ud.Nu har jeg 2 chihuahua,den ene kunne vi ikke få renlig, så vi måtte gå den tunge gang,yil dyrlæge og få han kastereret. Det skal så lige siges, det har været alle pengene vær. Han er nu renlig.

Kommentar
Fra : 250801

Dato : 28-02-04 11:05

Jeg ville fjerne aviserne, når I var hjemme - holde et godt øje til hunden, når den søger mod hoveddøren. På sin vis, ville jeg ligeledes stoppe med, at ligge aviser. Disse symboliserer, at det er okay, gør det "lovligt" at tisse indendøre. Det er altid godt, at tilbyde hunden, når den har sovet eller har spist, at komme ud - brug altid samme udgang. Ros hunden, over alle grænser, når den har tisset ude.
Good luck
250801