/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvilken scooter skal jeg købe?
Fra : moderjord
Vist : 1355 gange
50 point
Dato : 12-02-04 00:08

Jeg har fået lyst til at købe mig en scooter/knallert.
Men jeg har overhovedet ikke forstand på dem, så jeg har lige nogle spørgesmål.

1. Hvornår er det at det kræver kørekort til mortorcykel??? Jeg tænker her på både kubik og fart. Jeg husker det som 45 kubik, og 30 km/t??????

2. Jeg HAR motorcykel kørekort, men vil bare købe noget der ligner en scooter, uden gear, der ikke kan køre så hurtigt, og der ikke koster så meget fra ny af.
Hvilken en vil i anbefale???

3. Eller skal jeg købe brugt? Eller er det for risikabelt???

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-04 00:12

Du kan saktens købe en brugt det har jeg da gjort og den er jeg godt tilfreds med det er en Pgo Hot der har kørt 5000 jeg fik den for 4000 og en maxi Og den kører upåklageligt Mvh Sune Ps.Prøv at kigge i dba der er massere til salg

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-04 00:13

Det er en 45 jeg har med plader på og der henvises til at den må køre 45 i timen men det holder jo ikke min kører 70-80 uden at der er pillet spor ved den

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 12-02-04 00:58

Sunowich, der findes ingen lovlig 45 knallert der kører en dag over 50 km/t, så vil den aldrig blive typegodkendt i Danmark, hvis du ser godt efter, så har den mindst fået en ulovlig udstødning på, og derfor mangler typegodkendelsesmærket på udstødningen, og et blindrør på udstødning.. Endvidere har den nok også fået en anden variator: http://pgo.dondata.dk/Guides/Afmontering_Af_Variator.html
http://www.moped.dk/
Spørg en hver knallertmekaniker.
Nå til spørgsmålet: knallerter og 30 scootere, må kun køre 30 km/t, og kræver ikke kørekort hvis man er over 18 år. (mellem 16-18 skal man have et knallertbevis )
45 knallert (også kaldet 45 scooter), er en EU standard og som navnet siger må de ikke køre mere end 45 km/t. De kører med små nummerplader og kræver motorcykel eller bil førebevis. Hvis man kører uden førebevis eller uden nummerplade(der er så altid forsikring på en med nummerplade), på en 45 knallert koster det 5000kr i bøde. En 30 knallert skal også have ansvarsforsikring.
Ingen af dem skal til syn (undtagen du bliver taget med en ulovlig)
Fra ny, koster de næsten det samme, normalt 13000kr og op til 20000kr for de meget store.
Brugte koster de nær det samme, og ligger i prisklassen 7000kr for modeller der er ca 3 år gl.
Næsten alle brugte 30 scootere er gjort ulovlige, der er også mange 45 der er ændret lidt.
Men du kan være sikker på at en 45 der kører over 50km/t er ændret.
Der må ikke ændres ved konstruktionen ved nogen af dem.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-04 01:13

Palle det ka godt være at du ved meget om det men den jeg har har jeg købt af en ældre mand og han har købt den for ny af og har aldrig lavet nogle konstruktionsændringer på den og det har jeg altså heller ikke og min kører ca75 km mvh sune

Godkendelse af svar
Fra : moderjord

Dato : 12-02-04 01:20

Så det er bedre at købe en ny Palle?

Tak for det grundige svar...

Tak til dig også suno

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-02-04 01:29

>> pallebhansen
Er der ikke kommet en ny lov med at det nu hedder 25 knallert? De må vist kun køre 25km/t.

>>moderjord
Hvor meget vil du ofre på en scooter 45?
Hvis du vil ofre en små 20.000kr., vil jeg varmt anbefale dig en Yamaha Aerox. Det er efter min mening en af de pæneste scooter 45 man kan få. Som brugt kan de fås for ca. 7.500-12.000kr.
Man kan sagtens finde en brugt scooter der er i ok. stand.

Når du køber en brugt scooter skal du huske følgende: (Jeg har fundet det på http://www.scooter-planet.dk/Koeb.htm )

Få altid instruktionsbogen og servicehæftet med. Så kan du præcist se hvornår scooteren er købt og hvornår den skal til service. Hvis det mangler trækker det ned i pris.

Hvor hurtigt scooteren kører, hvilket tun er der monteret? Hvis skiverne er fjernet, så få dem altid med.

Hvor langt den har kørt.

Tjek om alt el virker, startmotor, blinklys, horn, kort og langlys.

Se på dækkende. Er der meget eller lidt dæk mønster? Og om det stemmer over ens med hvor langt scooteren har kørt.

Tjek kickstarter boksen for eventuelle huler.

Tjek alle skjolde igennem for riser grundigt. Gør det gerne to gange.

Kig på fælgene om malingen er ved at falde af eller om der er rust på.

Om der er slør i forgaflen. Hold forbremsen inde og pres scooter fremad - den må ikke være løs.

Tag altid en prøvetur! Lig mærke til om scooteren har svært ved at starte og om den går regelmæssig i tomgang. Start med at køre roligt, sådan at scooteren kan blive rigtig varm. Giv dig god tid til at prøve køre den. Det kunne jo blive din kommende scooter. Er motoren frisk eller er den sløv i optrækket? Afprøv om begge bremser virker og se om forgaflen er skæv (se om styret sidder som det skal når du kører lige ud).

Vurder selv om den er prisen værd. Prøv at forhandle prisen ned ved ved eventuelle mangler. Husk også at den første scooter du kigger på behøver at være den du køber!

Mvh,
Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-02-04 01:32

Det er helt sikker bedre at købe en ny scooter, da der er garanti på den. Så ved du også at det hele er nyt, og der ikke er pillet noget ved den, og at delene er originale og nye.
Men det koster jo også ca. 8-10.000kr. mere.
Så hvis du vil give over 14.000kr fo scooteren, så køb en ny.

Mvh,
Mordex.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-02-04 01:57

Ja jeg har købt en ny Gilera Stalker 30 til 13000kr, det er en pæn model som rigtig mange unge kører på, den var på tilbud, og 45èn kostede vist nok det samme. Så kommer der klargøring/levering til 500kr det fik jeg så med i prisen.

Mordex, det er rigtigt at man skal se sig godt for. Og på den side, var der et rimeligt tilbud, hvis den da ikke er solgt.
Gilera Stalker, 45 scooter, fra '00, blå, skiven fjernet, kører godt! Pris: 5000 kr. Tlf. 25704965, Randers

Sunowich: Jeg vil æde min gamle hat, hvis den ikke er ulovlig, men som sagt ring til en hvilken som helst knallertforhandler, og se om du kan bilde ham det ind, du kan da nok forstå, at når politiet kører bagefter dig, er du sikker på at skulle betale for transport, adskillelse på synshallen mm. Jeg kender mange eksempler på det, med den gamle mand. (De vil også have en hurtig maskine)

moderjord: Jaa, ved en ny ved man hvad man får, fordi en der har kørt tunet, kan jo være slidt op i lejer mm.
Men hvis vi skal stole på ham med "kun ringene taget", så er det billigt, og ringene er dem der, når de er fjernet får den til at geare mere op ved topfart, og det får den til at køre omkring 55kmt, og da der ikke er ændret ved motoren, tager den overhovedet ikke skade af det. Og hvis du er lidt ældre, slipper du somregel med en advarsel, hvis du også fortæller at du ikke vidste det, og den er købt af en ældre mand.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-02-04 02:19

>>pallebhansen Du har ret med at ingen dansk importeret scooter kører over de tilladte 45km/t, men sune kan have ret. Hvad nu hvis den gamle mand har købt den i udlandet?
Eller skal scootere købt i udlandet tjekkes og plomberes når den indregistreres i DK? For så har han ikke ret.

Mvh,
Mordex

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-02-04 09:30

Jeg mener Mordex, at en EU scooter kun må køre 45 km/t i hele EU (som den er lavet til), men jeg er ikke 100% sikker, at den så kan bruges i indukina, uden begrænsninger er en anden sag. Men teoretisk kunne den være "smuglet" ind fra et sådant land.(Jeg kan se vi ikke får passet hvores seng)

moderjord: Der er forresten en anden vigtig ting: Alle 45 skal opføre sig som motorcykler på vejen, og aldrig på cykelsti, hvorimod 30 skal på cykelsti, hvis det ikke er angivet andet.
VH Palle Hansen