/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
I lejebolig med hund
Fra : zicko
Vist : 1400 gange
200 point
Dato : 11-02-04 13:19

Jeg står overfor et ret stort problem som jeg simpelthen ikke kan finde en løsning på..

Jeg starter på en ny uddannelse til august i Roskilde og skal i den forbindelse flytte ned i nærheden deraf.. Jeg har ledt og ledt efter kollegieværelser, men der er ikke ét eneste sted hvor jeg kan have min dejlige hundehvalp med.. Så kiggede jeg efter små leje-lejligheder, der var da også en del.. men der er minimum 3 års ventetid og så er det jo ligesom næsten ligemeget..

Er der nogen der har været i den her situationen eller har nogle ideer til hvordan jeg finder et sted at bo i Roskilde omegn hvor jeg kan have min hund med, så vil jeg meget gerne høre fra jer!!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 11-02-04 14:02

Hej Zicko

Jeg vil foreslå, at du tager en tur til Roskilde og sætter annoncer op i de forskellige supermarkeder, måske også i de nærliggende byer som Osted, Lejre, Vor Frue, Himmelev osv. Jeg vil tro der er nogle private udlejere som accapteren hund

Men held og lykke med boligsøgningen og din uddannelse

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 11-02-04 14:03

Min staveplade må være gået i stykker

.....udlejere som accepterer en.......... Skulle der stå

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-04 16:39

Hvor bor du nu, Ziko?
Er der ikke mulighed for enten at blive boende, selv om det er mere besværligt, eller at lade hunden blive der i pleje til du er færdig med din uddannelse...
-Hvad er det for en hund?

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 11-02-04 23:39

Jeg bor hos mine forældre ca. 30km fra Roskilde, selvfølgelig kan jeg blive boende her, men jeg trænger til at komme ud for mig selv.. har boet her i snart 22år.. det er rigeligt synes jeg.. selvom jeg egentlig har det ret godt.. Med hensyn til at lade dem passe Lau (min hund) så kan det selvfølgelig lade sig gøre.. men jeg træner med ham dagligt og det vil jeg blive ved med så længe det er nødvendigt, han er kun 7mdr (Labrador) og det er jo min hund så jeg har lidt svært ved at skulle flytte uden ham.. Man knytter sig jo lynhurtigt til så'n nogle som ham.. ;)

Accepteret svar
Fra : Trunteen

Modtaget 200 point
Dato : 12-02-04 08:30

Hejsa
Jeg bor ikke i Roskilde, men i Ishøj - ikke så langt derfra
Den boligforening, som jeg bor i - har ungdomsboliger, hvor det er tilladt at holde 1 (mindre) hund.
Hvor lang ventetiden er på disse boliger, ved jeg faktisk ikke.
Men hvis du er interesseret, så besøg denne side: http://www.va-bolig.dk/
Held og lykke med din boligsøgning.

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 12-02-04 10:08

Så vidt jeg lige kunne se, så tager det længere tid med offentlig transport fra Ishøj til Roskilde end det gør fra hvor jeg bor nu..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-02-04 13:33

Jeg ville synes, at det kunne være en god idé at vente mindst et års tid med at flytte hjemmefra.

Din hund er 7 måneder, og det er jo ret vigtigt i den alder med træning og god kontakt til dig. ---Så kunne man sige, at du selvfølgelig har et behov for at få dit eget og flytte hjemmefra..... Og det er da rigtigt, men sådan var det vel også da du anskaffede hvalpen for under ½ år siden. Du må have gjort dig nogle tanker dengang...

Du kunne jo overveje at anskaffe en bil eller en racercykel eller søge kørelejlighed med andre, det skal til Roskilde hver dag, hvis du synes, at de 30 km er et stort problem.

Men Zicko, hvis du liiige ulejligede dig ind på den hjemmeside som Trunteen anbefaler, så kunne du se, at der også er boliger f. eks. i Albertslund. Men det er nok ikke så ligetil at få en bolig med kort varsel..

Så selvfølgelig: Sørg lige for at blive skrevet op i nogle boligselskaber NU, så du har mulighed for at få en lejlighed om 5-10 år, når du er færdig med din uddannelse... -Selv om det ikke hjælper dig lige nu, så vil du måske være glad for det til den tid.

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 12-02-04 18:30

Jeg er udemærket klar over at det er vigtigt for min hund at træne og have kontakt, og det er også derfor jeg ikke vil flytte uden ham.. Det er ikke fordi det er et stort problem for mig at komme til Roskilde hver dag herhjemmefra.. jeg har allerede en bil så det ta'r kun knap 25 minutter.. men stadigvæk.. det er hovedsageligt fordi jeg godt kunne tænke mig at komme ud at jeg ville flytte.. det er den eneste årsag.. jeg trænger til at være mig selv.. og ikke have mine forældre rendende og pylre hele tiden..

Nå men tak for idéerne, jeg leder videre..

Er der mon en mulighed for at man kan søge dispensation til at holde hund i de respektive boligselskaber?

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 12-02-04 18:32

Eller skulle man lede efter en rigtig ejerlejlighed ? eller bliver det mon for dyrt at sidde i ?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-02-04 21:08

Det er muligt at se problematikken fra din side, men hvad med hunden. Hvorfor er den anskaffet nu, hvor du ikke har en stabil situation. Er det din hund eller familiens hund. Skal den være hjemme hele dagen og måske også om aftenen. Du er 22, og under uddannelse, så sidder man almindeligvis ikke hjemmer hver aften. Fint, at du vil træne den. Det kan du vel også gøre, hvis du flytter på et kollegieværelse, og henter den til træning dagligt. Så har du din frihed, hunden sin tryghed.

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 13-02-04 13:07

Det er min hund, mit ansvar og mine forældre mener det samme. Desuden er der jo heller ikke altid nogen hjemme hos mine forældre om aftenen, Lau har ikke noget problem med at være alene hjemme og det bliver også langt fra hver dag han skal være alene, i langt de fleste situationer hvor jeg skal ud tager jeg ham med.. jeg har heldigvis ikke mange i min omgangskreds der ikke vil have at jeg har ham med..
Da jeg anskaffede ham var situationen en helt anden og noget mere stabil, jeg havde fast arbejde og ingen problemer, nu har jeg stået uden arbejde i nogle mdr. og har ikke kunnet finde nyt arbejde eftersom jeg ikke har nogen egentlig uddannelse, derfor vælger jeg nu at tage den uddannelse og gøre den færdig..
Hvis jeg skulle hente ham fra mine forældre dagligt ville det kræve 1 times transport ekstra om dagen og det ville både blive for besværligt og alt for dyrt i længden så det er selvfølgelig ikke en mulighed..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-04 13:57

Har du kikket på det link, som trunteen gav dig?

En ejerlejlighed er da absolut også en mulighed hvis du har penge til det... Når du fornylig har haft fast arbejde og samtidig været hjemmeboende, så har du jo nok en lille formue, som du kan investere i din bosituation. Og hvis du kunne finde nogen at bo sammen med, så kunne I dele de løbende udgifter..

Eller man hører om forældre, der investerer i en lejlighed og lejer den ud til deres studerende barn. Måske var det en mulighed?

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 13-02-04 14:11

Jeps.. har kigger på det, men de har tilsyneladende ikke nogen ungdomsboliger, og de andre er der laaaang ventetid på..

Har fundet et sted i Vindinge uden for roskilde hvor de har ungdsomsboliger hvor man må ha' en kat.. skal lige ringe på mandag og høre hvorfor man så ikke må ha' en hund i stedet.. det kan vel komme ud på et.. Lau er der i hvert fald ik' nogen problemer med..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-04 14:42

For det meste er det beboerne selv, der har vedtaget reglerne om husdyr. Så hvis de har vedtaget, at man må have én kat, så må man nok ikke have hund, og det kan man jo ikke sådan dispensere fra uden at spørge beboerne.
Men hvis oplysningerne om kat stammer fra skriftligt materiale eller nettet, så kan det være forældet. Så kan hundetilladelse være vedtaget siden da.

Ellers er der den mulighed, at du flytter ind, og bearbejder beboerne til at tillade hund. Det kan du jo gøre ved at have "dine forældres hund" i pleje ret tit så alle bliver gode venner med ham. --Forhåbentlig er han vant til katte?

Kommentar
Fra : Trunteen

Dato : 13-02-04 15:02

Øh... der er altså masser af ungdomsboliger her:
Citat fra hjemmesiden:
"Enkeltværelser/Supplementsrum
Enkeltværelserne i Gadekæret er placeret, så de ud over at dække behovet for separate boliger til unge, på forskellig vis kan indgå som supplement til familieboligerne.
Der findes 3 typer enkeltværelser, som alle er uden køkken.

- Type K er et 1 plans hus med have og pulterrum i tagetagen. Værelset kan sammenlægges med naboboligen, men det kræver en større ombygning.

- Type L er placeret i 2 etages huse rundt omkring i bebyggelsen.Husene er indrettet med 4 værelser, 2 på hver etage. Værelserne har fælles indvendig trappe, fælles have og depot-rum i tagetagen.

- Type J er altid placeret på 2.etage, men har egen indgang via en udvendig trappe."

Mht. transporttid, du havde bil, eller hvordan? Ellers har jeg da for ikke så længe siden været på noget kursus i Roskilde, tog mig lidt over en halv time med bus og tog at komme frem.

Godkendelse af svar
Fra : zicko

Dato : 31-03-04 15:44

Undskyld der er gået så langt tid, jeg havde næsten glemt den her tråd da jeg lige kom til at kigge forbi.. Trunteen, dit svar var nok det der kom nærmest.. Jeg fandt noget i Albetrslund, Albertslund Ungdomsboliger i Morbærhaven, det ser ret interessant ud, og det ligger rigtig godt, lige op ad vestskoven som er hundeskov.. det er nærmest perfekt.. og så må man selvfølgelig have hund i boligerne.. www.aub.dk

Tak for hjælpen :)

Kommentar
Fra : Trunteen

Dato : 31-03-04 15:49

Det er jeg da rigtig glad for at høre, rigtig meget held og lykke med dit boligprojekt.

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 31-03-04 19:42

Tak for det da.. Nu må vi lige se hvordan det går med ventelisten først ;) De siger 6-7mdr i snit, lige nu ligger jeg som nummer 454 i køen.... men det går da nedad.. Desuden skal jeg jo også først starte på uddannelsen til august.. så det går nok..