/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mos mellem fliser
Fra : m1968m
Vist : 3204 gange
50 point
Dato : 09-02-04 10:42

Hej,

Er der ikken nogen der kender en genial måde at slippe af med den mos der vokser mellem belægningssten (Indkørsel, terresse osv.) Det ser ikke særlig pænt ud.
Du skal ikke foreslå at jeg skal skrabe det af med en kniv eller med et skuffejern. Der tager alt for lang tid. Vi har ca. 150m2 herregårssten. Findes der en eller anden form for vidundermiddel som kan få det til at gå ud, så man evt. kan feje det væk??

Gode råd modtages gerne.
Mvh.
Michael

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-04 10:45

Du kan svitse det med en brænder eller vande med saltvand det kan det ikke lide Mvh Sune

Kommentar
Fra : Bluevovse

Dato : 09-02-04 10:45

Prøv med kogende vand tilsat en smule citronsyre

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 09-02-04 10:48

Der er også nogen der bruger eddike eller fortyndet eddikesyre.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-02-04 10:49

Round up..........

Kommentar
Fra : erikpr

Dato : 09-02-04 10:54

Vand med kogende vand, tilsat kautisk soda. Mos og aljer visner efter nogle dage, og kan simpelthen fejes væk.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 09-02-04 11:27

Hej m1968

En opløsning af ferrosulfat ( jernsulfat - et grønt salt ) ødelægger mos. Men inden du sprøjter det
ud så undersøg først om det misfarver dine sten.
Ellers prøve med et algemiddel - men husk lige, at det skal bruges som et rengøringsmiddel -
det er ikke godkendt til at bekæmpe alger eller mos!
Du får ingen varig beskyttelse - mosset kommer igen.
Hvis det er et stort problem kan du overveje at anskaffe en maskine med en
børste, der kan skure på fliserne. Brug ikke højtryksrenser - den gør ondt værre i det lange løb.

Mvh

2603ph

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-04 12:23

På denne side er der mange gode råd http://www.byggeri.dk/tip/index.asp
Gennemse evt. denne søgning (der er meget andet, men scroll nedover og gennemse)
http://www.byggeri.dk/debat/forum_search.asp

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 11-02-04 12:34

prøv at købe Rodalon ( til udendørs brug ) det har vi med held brugt sidste år . Men ganske almindelig kartoffelvand ( som du alligevel smider væk ) er også velegnet ( og miljøvenlig ) mvh karin.
)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-03-04 23:22

Man kan købe et lille apparat der, ved hjælp af damp, er bergnet til at rense mellem sten, for mos og andet ukrudt ,det kan købes i ethvert havecenter og vist de fleste byggemarkeder. Der er jo også ukrudtsbrændere, men de kan måske skade stenene. Jernsulfat vil farve fliserne brune!

mvh. Valde.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 30-03-04 10:56

fyld husholdningseddike i en tom sulfoflaske og sprøjt i alle fugerne,det tar tid men det virker

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-05-04 12:08

fik du løst dit problem??