/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fugt problem
Fra : 653421
Vist : 4011 gange
100 point
Dato : 08-02-04 22:51

Jeg har et hus med kælder hele huset er lavet af cement sten, fra den tid hvor man laved dem 1 til 1, dvs 1 pose cement til en hestevogn sand, man brugte ikke asfalt pap i bunden, hulmuren går helt ned, jeg har drænet uden for med sort boble plastik som man bruger, men det er lidt svært at mærke på vægen om den tører pudset er faldet af, findes der en måde man kan måle hvormeget fugt der er i vægen.jeg vil grene have glas væv på.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-04 23:22

Jeg mener man kan få et hygrometer med føler på så tænker jeg at man kan bore et hul i væggen og putte føleren derind ??Vh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-04 23:25

Du burde jo nok også have en varmeblæser stående eller en affugter da fugten jo ikke kommer ud sådan lige det tar sin tid

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 09-02-04 10:13

Der findes en fugtmåler, der bare kan sættes mod væggen. Jeg ved ikke om det kun er fagfolk der har sådan en.
Vi har engang fået en væg målt gennem forsikringen.
Mvh Louise

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 10-02-04 06:15

Normalt ville man købe et hygrometer (f.eks. hos en optiker eller IMERCO) og f.eks. hænge den ned fra loftet, midt i rummet, i en snor. Det er ikke nødvendigt at bore et hul i væggen til en føler.

Rosekamp

Kommentar
Fra : sortekat

Dato : 24-02-04 00:37

ja der er mange måder at gøre det på forsikringsfolk har en lille fugtmåler håndmodel som man bare holder på væggen så kan man konstatere det hurtigt. Med hensyn til den våde væg er det vigtigt at du ikke bruger mørtel under jordhøjde da den er fyldt med kalk som elsker vand ,den nærmest suger det til sig brug istedet cementpuds er der store ujævnheder brug da først beton 04 er der direkte vandindsugning afslut da med det ultimative vandex bb75, holder vandtryk op til 7 bar og er stadig diffusionsåben.vandex er fissedyrt men rækker langt og er et overfladeprodukt som er lidt tidskrævende at pudse udføres på følgende feks. med bred spartel påføres på væg ca 2-3 kvadratmeter af gange på en fugtet væg som derefter behandles med lille bræt da det ikke lader sig skubbe så let der må ikke bruges vand til at blødgøre hvis det tørrer for dig gnid bare mere, eller påfør mere så bliver det levende igen ,påfør ca 2-3 mm ialt og der kommer ikke mere vand der afslut med med diffusionsåben maling.brug ikke affugter til at tørre væggen ,fugten kan bruges til atfå vandexen til at tørre langsom det er nødvendigt da det hærder bedst på den måde,hvis du ikke bruger vandex er det bedst at leje en infrarød varme som går i dybden. vandex kræver en rimelig plan væg ellers bliver det for dyrt og vanskliggør pudsearbejdet.miav

Kommentar
Fra : pennerup

Dato : 03-05-04 20:26

Har du også isoleret kældervæggen samtidig med fugtisoleringen og drænet i bunden af opgravningen ? Husk aldrig at grave dybere end fundamentet og længere end højst et par meter af gangen.

Er væggen kold, f.eks. ved kuldebroen fra fundamentet, vil der komme kondens på væggen, det kan undgås med køletørrer især om sommeren, hvor luftfugtigheden er høj sammen med temperaturforskellen. Der skal også være tilstrækkeligt med friskluftsventiler.

Det bedste du kan gøre er at isolere indv. hvis du ikke har isoleret udv. husk ikke at bruge dampspærre under terræn.

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 29-08-04 23:05

Du kan behandle væggene med en speciel epoxy, denne forhindre vand i at trænge igennem.