/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Smagsforskel på store og små rejer...
Fra : fridaflip
Vist : 601 gange
350 point
Dato : 08-02-04 21:34

Da jeg lige har indtaget en gigantisk rejemad - kom jeg til at tænke på, hvorfor der mon er så stor forskel på smagsoplevelsen af denne spise?
Har det noget med størrelsen på rejen at gøre?? - eller er det geografien der har betydning for smagen? Grønland - Island - Østre/Vestre Strand osv....
Irriterende at sidde og fundere over....Så derfor HJÆLP!!!

Frida...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-04 21:41

Du tænker for meget nyd dem nu bare *SS* Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-04 21:43

Det har nok noget at gøre med hvor meget belægning du har på tungen ( sådan som du går og stikker den frem ) *Fnis*Hi hi Mvh Sune

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 08-02-04 21:43

Skal jeg virkelig ind og søge på Google...hva' Sune

Frida...

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 360 point
Dato : 08-02-04 21:45

Frida.

HA ha - så var der noget du ikke vidste - Ok... Rejer smager i sig selv ikke af ret meget, men de kraftigst smagende får vi fra de koldeste have. Årsagen ligger i tilvæksten, som er meget langsom gr. det kolde vand, hvorfor der accumuleres meget smag i dem.

I varmere have er tilvæksten meget hurtigere, og smagen bliver derfor noget svagere. Når disse så "høstes" og smides på frost, har man et fyldprodukt der smager lidt af bølgepap, og kun er tjenelig i tarvelige discountsalaler.

Der kan osse være tale om racebetingede smagsforskelle - Danske fjordrejer smager af noget, men er jo ravende dyre.

Så køb de dyrere "Koldtvandsrejer".

Ram

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-04 21:46
Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 08-02-04 21:49

Jeg bor ved en fjord...en kold een
altså skal jeg bare ned selv og fange dem...fedt

Frida...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 08-02-04 21:50

Sune for hel....
det er belægninger i beton du har fundet...ikke tungebelægninger

Frida...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-02-04 21:51

Jeg tror at små rejer har mere smag end store rejer. Jeg fik en ellers pragtfuld skaldyrslpaelea nede på Gran canaria med store rejer til, men efter mine smagsløg var de ikke så kraftfuld som små rejer.

Der var selvfølgelig det gode, at de er betydelig lettere at pille, og jeg kan heller ikke afvise at smagen ved en reje afhænger af hvor de bliver fisket/fanget.

Men det er blot min erfaring.

Ellebye

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-04 21:52

Nå troede ellers det var det du bøvede med *ss* Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-04 21:55

Nå skal se det store flip nu på fjerneren såååååe hej Sune

Godkendelse af svar
Fra : fridaflip

Dato : 08-02-04 22:09

Tak for svaret ram2.
Det lyder rigtigt - og så tror jeg da på det

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-02-04 23:09

Hej fridaflip

Som ram2 skriver, smager de rejer der kommer fra de kolde have af mest. Ikke dybfrosne. Dem synes jeg smager af "æggebægerpap".
Efter min mening, smager de allerbilligste rejer, dem på dåse, af mest.
Min slagter i Supermarkedet har sagt til mig, at det, for det første, er fordi de fleste som regel er meget små, og for det andet er den lage de ligger i.
Når jeg skal lave en rejemad til mig selv, og hvor det ikke er udseendet der betyder noget, bliver det oftes fra en dåse.

Velbekomme

franksp

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 08-02-04 23:31

*GGGG* Jeg ved altså ikke hvordan hverken "bølgepap" eller
"æggebægerpap" smager mon ikke det kun er mænd og
geder der er så dumme, at de går rundt og slikker på pap??*LOL*

Frida...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 08-02-04 23:32

>franksp
Jeg kan osse bedst lide dem der ligger i lage

Frida...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-02-04 23:57

Frida.

Franksk's dåserejer er hovedløse, da de ellers ville ligge og bide hinanden i dåsen. ¤¤##&%"/(%##¤¤=(/&

Og tak.....

Ram

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 09-02-04 02:24

Ved godt, at dette allerede er besvaret, men der var et indslag i Godmorgen Danmark om dette for ikke så lang tid siden. Det har også noget at gøre med, hvor mange gange de har været frosset ned. Nogle frosne rejer har været frosset op til flere gange, og mister derved smag og andre har kun været frosset én gang .. de skulle være de bedste. Der blev også sagt, at de rejer man køber i lage har været frosset et par gange, og så bliver de lagt i den her lage, som vist ikke er så god for dem. Men det er vel smag og behag