/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Èn skive på Sonic?
Fra : DeF
Vist : 405 gange
60 point
Dato : 10-04-02 22:18

Kan man godt bare fjerne den éne skive på en Sonic? Altså den bag blæser hjulet, så jeg ikke behøver at ligge og rode med en koblingsfjeder...? Jeg har hørt noget om at koblingen og vario'en bliver kørt skævt, hvis man kun fjerner den førnævnte skive. Er det sandt eller hva' ?

P.S

Forleden dag gik min knallert i stå da jeg var ude og køre. Den sagde nogle mærkelige lyde og gjorde nogle ryk, og så stoppede den... Jeg kan dog godt få gang i den igen, men jeg synes at der kommer en underlig "rislende" lyd fra vario'en, lidt ala vand der rissler ned af sten, hvis i forstår... Er der nogle der kender til det?

Accepteret svar
Fra : masteraugust0

Modtaget 70 point
Dato : 10-04-02 22:45

Hej
Ja på en sonic kan du godt , men det gælder bestemt ikke alle scootere.
Lyden du beskriver minder om , når man ikke har spændt variatoren ordentlig fast efter adskillelse.
Det kan kun gøres korrekt med en luftnøgle og m/det rigtige tilspændingsmoment.
Hvis det er årsagen til lyden , skal du have den fastgjort inden videre kørsel, ellers risikerer du at ødelægge krumtappen.
Hvis den har kørt for længe med den fejl er den forreste variatorskive muligvis også ødelagt.

Mvh.Masteraugust

Godkendelse af svar
Fra : DeF

Dato : 11-04-02 17:21

Altså så hvis jeg piller den éne skive er det iorden...? Hvor hurtigt kører den så?