/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Mærkelige skærmfarver
Fra : Single_n_Fabulous
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 08-02-04 14:40

Problemet i detaljer: Skygger på alle farvebilleder på skærmen, bestående af bittesmå prikker i forskellige mørke farver. Jeg har prøvet ALT og overvejer om det er mit grafik kort den er gal med. Min computer er en Compaq Pres. 700, mit grafikkort er et s3 twister K... Nogen der umiddelbart kan sige mig, hvad der er galt? Kan ikke finde lignende problem nogle steder.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 08-02-04 14:46

det er vel ikke skærmen i sig selv - en billedrør der er ved at gå ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-04 14:47

Hvilket styresystem xp? og er det lige opstået? hvis så gå ind i start tilbehør system og lev en gendannelse fra før problemet opstod mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 14:53

Det kan som skrevet ovenfor være skærmen, men jeg syntes, at du skal tjekke kabel og stik fra skærm da dette ved brud eller dårlig forbindelse kan give undeligefarvedannelser på skærmen.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Single_n_Fabulous

Dato : 08-02-04 17:03

Tak for forslag. Det er dog en bærbar, så det med at tjekke stikket hjælper desværre ikke så meget. Har prøvet med systemgendannelse, men da det startede i midten af december, er det desværre for længe siden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 17:14

Ja vi kan i hvert fald lære det at spørgeren skal skrive tilstrækkelige oplysninger så svarene kan passe til problemet
I den bærbare er der også en ledning fra bundkort og op til skærm og det er ikke et ukendt problem at disse knækker, men da det er en speciel (skulle være) bøjelig ledning kan du ikke selv gøre noget ved den, men det er altså en teknisk mulighed.

Bjarne

Kommentar
Fra : Single_n_Fabulous

Dato : 08-02-04 17:18

Tusind tak! Vil nævne det når jeg får en til at se på det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-02-04 18:03

Ja er du klar over hvad det koster at få en til at se på det, når det er en bærbar.
Jeg syntes at du skal prøve det med at tilbagestille, det sker der da ikke noget ved, du kan altid fremstille hvis du fortryder, jeg syntes det er værd at forsøge, før nogen begynder at rode, og måske laver flere fejl. Så kan du da konstatere om den er ok igen, og lade være at skille ad.
Og at det er lang tid siden den lavede en system oprettelsespunkt, skyldes måske at du ikke har installeret eller brugt comp. meget?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Single_n_Fabulous

Dato : 08-02-04 18:14

Det jeg mente var, at problemet opstod i midten af december og så langt kan jeg ikke gå tilbage med min systemgendannelse, kun til januar. Det siger den i hvert fald når jeg prøver. Derfor hjælper det mig ikke meget. Da jeg har tegnet hele to forsikringer i forbindelse med købet af computeren, håber jeg inderligt at en af disse dækker, hvis jeg skal have repareret den.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-04 18:28

Du er ikke den eneste med problemer med det grafikkort:
Det ser ud til der er 2 problemer med det kort, at få det til at køre ordentligt med DirectX, og at få slået 32MB (grafikkort ram) til i biosen.
http://www.pc-drivers.net/drivers_video_S3_download_11.html
http://linuxdrivers.foundries.sourceforge.net/comments.pl?sid=5592
http://www.driverforum.com/graphics4/5326.html

To attempt to help: 1) Make sure the BIOS setting's Twister K memory is at 32 MB (something possible in Presario 700ca notebooks at least). To do so, restart computer, press F10 at Compaq logo, go to relevant setting and move it to 32MB from 16 MB (you may have to upgrade your BIOS in order to have the option -- do so via the Compaq driver's update page). 2) Then go to http://ranger.s3graphics.com/xplib/380xpdrv/?licen se=accept and download the appropriate drivers. 3) Be warned, they will likely not work with every rig. 4) Be patient, you may have to download all versions to find one that works properly. 5) Try executing the setup in the relevant directory AND try updating the driver through the control panel-system-hardware-device manager window. 6) Though there are many other problems with the shitty Twister K, running DirectX 8 games shouldn't be one of them. 7) Wait till you try making the card functional with DirectX 9. 8) Come to think of it, if anyone has ideas on how to improve DirectX 9.0 and Twister K funtionality I'd love to hear them. 9) Good luck
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-04 07:26

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Single_n_Fabulous

Dato : 22-06-04 18:09

Tak for svaret pallebhansen.