/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Bøvl med NERO 5
Fra : srhansen
Vist : 470 gange
300 point
Dato : 07-02-04 13:36

Hej

Jeg sidder og fumler med min nabos computer og har brug for lidt hjælp med at få NERO5 til at brænde.

Data er som følger:

CPU AMD K6/300
OS win98
CD-brænder cyberdrive bundlet med NERO 5
Ledig diskplads 360Mb

Jeg har defragmenteret disken og jeg har afinstalleret geninstalleret NERO 5, uden held.

Symptomerne er:
1. Jeg har trukket de filer over jeg vil brænde.
2. Efter påbegyndt brænding, fylder den cachen.
3. Når cachen er fyldt, skriver den skriver til cd og herefter hænger det hele. Den påbegynder ikke brændingen.

Håber der er et kvik hoved der kan hjælpe mig sådan en regnfuld lørdag
srhansen

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 07-02-04 13:48

Det kunne tyde på, at maskinen ikke har kræfter nok, enten er det ram eller hard disk plds der plejer at være problemet

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 07-02-04 13:52

Med 360 mb ledig plads, er der med sikkerhed for lidt plads til at brænde en hel cd.

DU kan evt. forsøge at brænde en cd med en lille mængde data, på den måde kan du i hvert fald kontrollere om det virker

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-04 13:56

Hvor meget RAM har du?
Min erfaring er at du skal bruge meget RAM for ikke at fylde cachen og har man ikke meget RAM skal man brænde på laveste hastighed hvilket også vil give et godt resultat.
Du kan også deaktivere unødvendige kørende programmer i din jobliste (ctrl+Alt+Del), deaktivere virusscanner osv.
Det er jo ikke just en imponerende konfiguration du har, men med lidt god vilje skulle du nok kunne og NERO er et af de mest stabile.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-02-04 14:18

Prøver lige at checke forslagende og rammen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-02-04 14:23

160Mb ram

Skrivning af 40Mb data fejler også, -efter cachen er fyldt. Jeg tror forklaringen ligger et andet sted

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-02-04 14:52

Hmm.. Nu har jeg prøvet at skifte datakablet også, stadig ingen held

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-02-04 15:39

Der er alt for lidt plads, tænk også på at windows skal bruge meget selv til at kompensere for manglende ram.
"Ledig diskplads 360Mb", hvis du så tækker 650MB ind i ruden, vil Nero jo lave en fil der kopieres fra de filer du har valgt, og så er der for lidt plads (Den sletter filen når den er færdig med brændingen)
Du kan jo lave forsøget at brænde få MB på en genskrivbar CD, det skulle nok kunne lade sig gøre.
Men sørg for at få skabt mere plads, tøm også indhold af cookies og filer der er kommet fra internettet.
Men du skal også lade Nero køre Autosøg efter dervet, for at få den til at kende drevets indstillinger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-04 15:50

P. Hansen jeg har på fornemmelsen at SR. Hansen egentlig godt ved det, men han vil bare have det til at du som det er.

Undskyld, SR Hansen, men man kan jo ikke undgå at se at du er en der normalt godt kan selv og jeg er slet ikke i tvivl om at du ved hvad cache er og hvordan det virker, og derfor burde du med en jævn blanding af de her fremkomne forslag kunne brænde ved lav hastighed hvis brænderen ellers duer

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-02-04 15:50

Hej Palle

Tak for dit input Jeg har slettet alt hvad der kan slettes temp filer mm. Jeg har også prøvet at brænde få Mb med laveste hastighed 4x. Jeg troede ikke det var nødvendigt med ledigt diskplads der modsvarer cd'ens indhold det er jo ikke et image jeg brænder, men en buffer der hele tiden bliver fyldt/flushet. Jeg har prøvet at brænde de 40Mb til et image istedet, det kan den godt. Det er når den fysisk skal i kontakt med disken det går galt, tror faktisk brænderen er defekt.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-04 15:52

Det du forsøger er at brænde on the fly, men det kræver meget mere RAM end du har der eller plads til pagefil (cache)

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-02-04 15:57

Hej Bjarne

Det er nu ikke helt rigtigt !!
Spørgsmålet er helt seriøst. Jeg har personligt altid brugt adaptec easy cd-creator på min gamle 4x brænder og har altid kunnet klare det fornødne. Burnproof og alt det nye, kender jeg ikke til, har kun en ide om hvad det er. For nyligt købte jeg en DVD-brænder og har i den sammenhæng selv benyttet NERO, med held. Jeg ser jævnligt spørgsmål om NERO her på Kandu og mindedes spørgsmål der minder om dette. Jeg er derfor oprigtigt glad for alt den hjælp jeg kan få, så klø bare på

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-02-04 15:59

Hej igen

Nu spørger jeg sikkert dumt igen, men 360MB ram er det ikke nok ? På min egen gamle brænder går det fint med 128MB, men det er jo selvfølgelig en ældre og langsommere brænder.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-04 16:03

Skrev du ikke 360 mb. HD plads.
(mine bemærkninger var venlige og selvfølgelig har vi alle brug for hjælp ind immellem og det gode er jo når flere spiller med)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-04 16:04

Jeg skal vist snart have skriveundervisning

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-02-04 17:53

Hej igen

Det er mig der vrøvler, jeg skrev 360Mb Ram i sidste indlæg det er selvfølgelig 360Mb harddisk og 160Mb ram, sorry
Problemet er at det er min nabos computer, så jeg kan ikke uden videre slette noget. Jeg kan åbenbart heller ikke brænde noget og så slette bagefter. Jeg syntes dog at sølle 40Mb data, nok skulle kunne brændes med det for hånden værende, men okay jeg prøver at frigive noget mere plads, så må vi se om det hjælper

mvh srhansen

ps. Jeg ved godt dine bemærkninger var venlige ment

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-02-04 20:09

Du kunne jo sætte en extra HD på og installere Nero der?
Men du kan vel brænde musik CDèr on the fly, dt skulle der ikke være problemer med.
Nero har jo også det indbyggede program til at måle HD og CD hastighed med, det er jo også muligt at harddiske er noget sløv.
Men det værste af alt er at når du har fået alt til at virke, så går naboen hen og køber en ny maskine. Og han så siger: Den var alligevel for lille.
Kan du ikke trække noget ud af hans hardisk, med en USB-pen, så kan du brænde det eller ligge det ind igen senere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-02-04 21:02

Hehe Palle, ja nu har jeg brugt 2 dage på hans computer og alligevel går han måske hen og køber en anden

Nå jeg har nu flyttet data over på min egen USB disk. Der er nu 960Mb fri diskplads på Naboens computer og skidtet kan stadig ikke brænde sølle 30 Mb. Jeg tror altså ikke længere på den med diskplads og ram. Jeg mindedes spørgsmål, hvor Nero kunne give problemer, hvis en anden driver f.eks adaptec var installeret. Er der nogen der har ideer eller forslag ?

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 300 point
Dato : 07-02-04 21:06

Hvis du har en driver til EasyCD creator eller lignende Adaptec så har du et PROBLEM.
Det kører bare ikke sammen første gang jeg prøvede en Nero bandede jeg skidtet langt væk, men da havde jeg ikke afinstalleret Easy CD.
Kan du ikke brænde et image nu hvor du har så meget plads og så måske brænde image til cd.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-02-04 21:22

Hej Bjarne

Jeg kunne se på computeren, at adaptec direct-cd engang havde været installeret. Man havde sikkert blot slettet bibliotekket uden at afinstallere programmet for stien som nøglerne i registreringdatabasen pegede på var der ikke mere. Jeg har selv fjernet alle entries til direct-cd i regedit. Så jeg tror ikke det er den der driller, men måske noget lignende. Jeg har tidligere i dag brændt til image, men jeg har ikke prøvet fra image til CD endnu så det smutter jeg lige ind og prøver.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-04 21:32

Du må jo heller ikke helt udelukke at der kan være en fejl på brænderen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-02-04 23:21

Ja når man åbner Nero, skal man bruge autosøg efter CD-rom, for at se om den vil godtage DVD-drevet.
Hvis Nero ikke kender drevet, kan du hente en Testcd, den brændes ned på en cd som et image, herefter vil nero indstille drevet.
Hent den her: http://www.nero.com/en/631940730632700.html

Det kan også være der mangler en ASPI-driver, som hentes her: http://www.nero.com/en/631940720530689.html

Nu er det vel ikke sådan at de filer du vil brænde er skrivebeskyttet el.lign.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-02-04 00:00

Hej igen

-> Bjarne, nej jeg udelukker ikke brænderen er stået af den har aldrig virket. Det pudsige er at den sagtens kan læse cd'er, så jeg skal lige være sikker på at det ikke er mig der har overset noget inden jeg returnerer den.

-> Palle, nej det er naboen digitale billeder jeg forsøger at brænde ned. ASPI-driveren var også min absolut første tanke. Jeg mener denne driver for det meste skal installeres for sig selv. På den cd der fulgte med brænderen er der dog ingen driver kun NERO og INCD, for cd-rw. Da NERO uden problemer finder drevet, udelukkede jeg ASPI, men jeg ved ikke.

Der er ikke tale om win98 second edition, men derimod om den gamle win98 med sp1, så computeren bryder ofte ned, til stor irritation. INCD bliver loadet ved boot-up, den skal jo kigge om man putter en cd-rw i drevet. Jeg har dog bemærket at netop dette program tit hænger ved opstart efter jeg havde flad-kablet afmonteret. Jeg tror jeg prøver at skifte kablet igen i morgen.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 00:06

Jeg vil foreslå at fjerne InCd eller at få den opdateret. Jeg har før oplevet fejl i forbindelse med InCd, som jeg dog har rettet med opdatering.
InCd er jo heller ikke specielt anvendelig med mindre man har brug for at kunne bruge et cd medie til abackup funktion i et gammelt DOS regnskabsprogram og det er langt fra alle drev der understøtter formatering af medier, som jo er nødvendig.

Hilsen
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : srhansen

Dato : 31-03-04 23:42

Hej igen
Først vil jeg undskylde min lange reaktionstid. Jeg havde glemt jeg havde et spørgsmål ude og jeg har været væk et stykke tid.

Jeg havde set noget adaptec haløj et eller andet sted som jeg ikke kunne fjerne. Jeg fjernede alle adaptec-nøgler i registreringsdatabasen. Så der må have ligget noget i system.ini, win.ini eller et andet sted. Den ville bare ikke !! Nå jeg fik min nabo overbevist om nødvendigheden af at formatere harddisken, så det gjorde jeg. Pludselig gik alting som en leg. Windows er altså ikke altid for begyndere, man forstår nogle gange godt at nogle folk ikke gider beskæftige sig med det
Jeg ville gerne have delt pointene lidt imellem Jer, men som i ved er det desværre ikke muligt. Jeg giver derfor point til Bjarne der kom tættest på løsningen og til i andre vil jeg sige mange tak for Jeres hjælp og have Jer i mente til en anden god gang.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-04 23:45

Det var jo dejligt at det lykkedes.
Hilsen
Bjarne