/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Beaglehvalp søges
Fra : pgk
Vist : 519 gange
20 point
Dato : 09-04-02 22:56

Vi er på jagt efter en beaglehvalp og kender godt beagleklubben og hvalpeformidlingen. Men hvor får man en hvalp, der ikke nødvendigvis skal have champion-potentiale, men "blot" skal være en sød og rar familiehund. Den skal naturligvis være sund og rask, men må da godt have lidt forkerte mål eller farvetegninger....det skal blot være en sød og kærlig hund. Grunden til spørgsmålet er, at det via hvalpeformidlingen nærmest virker som om man "skal" gå udstillingsvejen med sin hund. Det er vi ikke interesseret i.
Gode råd søges..tak...

Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-04-02 22:56

"pgk" <pgk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:yRIs8.13156$567.718013@news000.worldonline.dk...
> Vi er på jagt efter en beaglehvalp og kender godt beagleklubben og
> hvalpeformidlingen. Men hvor får man en hvalp, der ikke nødvendigvis
> skal have champion-potentiale, men "blot" skal være en sød og rar
> familiehund. Den skal naturligvis være sund og rask, men må da godt have
> lidt forkerte mål eller farvetegninger....det skal blot være en sød og
> kærlig hund.

Ingen farvetegninger er forkerte - så det giver ingen prisreduktioner.
Du er heller ikke interesseret i at få en fra de linier, som har tendens
til diskusprolaps...... ergo henvender du dig til en opdrætter, som
har avlet tilpas seriøst...... dvs. han kender alle de hunde, som indgår
i hvalpens 5 foregående generationer - og ved at der ikke findes
arvelige sygdomme hos nogle af disse.

Så, nu har jeg konkluderet, at du gerne vil beholde din hund i så mange
år - som muligt - ergo er det ikke en hund med fejl og mangler du ønsker.

>Grunden til spørgsmålet er, at det via hvalpeformidlingen
> nærmest virker som om man "skal" gå udstillingsvejen med sin hund. Det
> er vi ikke interesseret i.

Nej, det har hvalpeanviseren ingen mening om, eller interesser i.
Hvis hun har udtalt sig i den retning, så er det
for at høre hvilke interesser I har for Jeres hunds
fremtid.

En beagle koster nok 6-8 tus. heraf koster selve stamtavlen kun
200 kr.
Resten af pengene går til barselsorlov, hanhunden, fødselshjælperen, dyrlægen, tatovøren,
egenhvalpen, kaffe+vand+brød til hvalpekøbere, barselskost, hvalpemad, ormekur, helbredsundersøgelse+attest, udstillingerne, "det
jeg har glemt" - og måske er der så kun et lille underskud.

Mh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-04-02 08:33

Mari wrote:

> Så, nu har jeg konkluderet, at du gerne vil beholde din hund i så mange
> år - som muligt - ergo er det ikke en hund med fejl og mangler du ønsker.

Det er altså ikke helt rigtigt. Vores gamle Gammel Danske Hønsehund var
blevet kasseret fordi han havde en for stor brystkasse, men han levede
da til han var 9 1/2, uden andet problem end at han blev blind. Og der
er altså ikke den store sammenhæng mellem brystkasse og blindhed, i
hvertfald er vores nye hund af samme race også ved at blive blind og han
har en særdeles god stamtavle og var absolut ikke kasseret.

Min veninde har haft en puddel med (jeg kan ikke huske hvad det hedder
på fint dansk, men den mangel hvor den ene testikel ikke er i pungen),
og han levede og havde det godt indtil han døde som 14årig.

Så at en hund har fejl og mangler er altså ikke altid ensbetydende med
at den dør ung og at der er en masse bøvl med den. Nogle hunde bliver
også kasseret på grund af farven og jeg har da endnu ikke hørt at farven
har noget med levetiden at gøre.

Mvh Trine, som altså ikke er ude på at starte en kæmpe krig, men bare
vil fortælle uerfarne at det altså ikke altid er stamtavlen og værdien
som champion der betyder mest.

Accepteret svar
Fra : heidi

Modtaget 20 point
Dato : 10-04-02 16:50

Hej Per
de hunde vi har haft har vi fundet gennem den blå avis, vi har altid haft blandings hunde og kunne ikke tænke os andet, men har du prøvet at søge på google.com ( brandgo søgemaskine ) efter beagle hvalpe eller hvalpe til salg? hvis du gør det så får du en masse links som måske kunne føre dig til en beagel hund efter din smag.
Med venlig hilsen Heidi

ps. Vores hunde har levet til de var 10 og 11 år og har faktisk ikke fejlet noget.