/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hjælp - min 9 mdr. gamle hankat kæmper f~
Fra : zippen
Vist : 1607 gange
120 point
Dato : 05-02-04 23:50

Jeg måtte køre min unge hankat til dyrlægen i går morges (4. februar), da han virkede temmelig sløj. Det hele startede aftenen før, hvor han virkede lidt træt, men spiste og drak og spandt som han normalt gør. Han virkede ikke sønderligt syg, bare lidt nedtrykt/træt. I går morges virkede han mere sløv og ville ikke spise eller drikke, og søgte hen hvor det var koldt. Så var det afsted til dyrlægen. Han blev indlagt med det samme, og en blodprøve viste at indholdet af de røde blodlegemer var nede på 7% (normalt skal der være mellem 40-60% sagde dyrlægen). Han fik så en blodtransfusion for at tilføre ham røde blodlegemer. (Dyrlægen måtte hente sin egen kat og tappe ham for blod - så jeg tror min kat er i gode hænder!).
Hvad årsagen er til, at der er noget der slår de røde blodlegemer ihjel, ved vi ikke. Men det ser ud til at det er stoppet efter han har fået behandling for giftstoffer, blodparasitter og en blodtransfusion. Problemet lige nu, er at han ikke har nok røde blodlegemer til at få nok ilt rundt i kroppen, så han har energi til at fordøje maden. Han er blevet tvangsfodret lidt.

Er der nogen af jer derude, der har prøvet noget tilsvarende - hvor katten har overlevet? Jeg kunne godt bruge lidt erfaringer... Både på hvad årsagen kan være og hvad der videre skal/kan ske.

Det er muligvis en blodparasit eller en forgiftning. Det skal lige nævnes at hans temperatur var 2 grader lavere end normaltemperaturen da han kom til dyrlægen. Den er stabiliseret igen. Symptomerne svarer mest til en blodparasit, idet han ikke har haft høj feber, kramper, savl eller blødninger. De indre organer har ikke taget skade endnu. Nyrerne bliver holdt igang med meget vædske gennem drop.

På forhånd tak
Den desperate katte-elsker

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 06-02-04 04:52

Du mener ikke dyrlægen er sin opgave voksen??

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-02-04 06:45

Desværre ( eller for mig og mine katte, heldigvis) har jeg aldrig været ude for det, du beskriver. Men jeg elsker også mine katte og kan godt forstå, du er urolig.
Det lader til, at du har været heldig at finde en god dyrlæge, som helt sikkert vil sætte sig i forbindelse med andre dyrlæger for at få råd.
Hvis din kat ellers før var en sund og stærk, tror jeg nok, at han skal klare det. Lader du os vide, hvordan det videre går!
frieda

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 06-02-04 07:14

Hej Zippen

Jeg har (7-9-13) heldigvis aldrig oplevet noget sådant, som du beskriver herover, men har 2 skønne katte, som jeg elsker over alt på jorden og vil bare fortælle, at jeg føler med dig og vil tænke på du og din kat.

Det lyder som om, din dyrlæge er kompetent og vil gøre alt for at hjælpe du og din kat.

Bevar håbet og lad os vide hvordan det går med din kat.

Chamira

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 120 point
Dato : 06-02-04 08:55

Hej Zippen!

Jeg har tidligere selv haft katte; og elskede dem også og var parat til at gøre alt for dem - lige som dig - min dybeste medfølelese.

Det lyder til at være en meget kompetent dyrlæge, som du har henvendt dig til; men eller så prøv lige at se lidt nærme på Dyrlægevagten:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=2/menu=1/

Der kan man læse meget om forskellige sygdomme, ligesom du har mulighed for at stille spørgsmål.

Med de bedste forhåbninger!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : zippen

Dato : 06-02-04 11:08

Der er desværre ikke så mange gode nyheder - Katten er stadig i intensiv behandling. Dyrlægen mener nu det kan være en forgiftning, fordi det hele er gået så hurtig. Positivt er det da, at han er begyndt at interessere sig lidt for omgivelserne igen. Blodprocenten er stadig alt for lav. Får svar på nye blodprøver senere idag og håber de fortæller at han selv er begyndt at producere nye blodceller. Ellers er der ikke meget at gøre.

Tak for støtten.

Ps. Jeg mener selv vi får alt den hjælp vi kan fra vores meget dygtige dyrlæge. Men dyrlægen har aldrig haft sådan et tilfælde før, hvor katten er blevet så syg så hurtig. Derfor vil jeg gerne høre om der er andre der har været i samme situation, de kan evt. give et fingerpeg - da dyrlægen og jeg er på bar bund ang. hvad der har gjort ham syg.

Zippen

Kommentar
Fra : calista

Dato : 06-02-04 11:20

Uha:(
Vi kan desværre heller ikke hjælpe dig, det værste vi har været ude for var forkølelse hos vores maincoon kat. Han kom også i intensiv behandling...

Det lyder meget som en forgiftning, har du tjekket alle stueplanter efter for bidmærker? Der er vitterligt nogle almindelige stueplanter, der i store mængder, kan være dødelige for vores katte..

Vi krydser fingre og haler for din kat.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 06-02-04 11:57

Hej Zippen.

Jeg har desværre oplevet noget lignende, dog var dette med vores gamle hund. I nogle dage ville han ikke spise. Vi prøvede alt, men forgæves. Så jeg besluttede mig for at køre til dyrlæge. Da jeg kom hjem fra arbejde den dag, hvor vi skulle besøge dyrlægen var der blod over alt i huset!!! Chok.... Hvad var der sket?
Lobo, som han hed, havde næseblod, og det ville ikke stoppe. Hos dyrlægen sagde de blot at det ingen betydning havde, og at det kunne være pga. hans manglende appetit. Men jeg insisterede på at få taget en blodprøve for at udelukke en virus el. lign. Dyrlægen gav Lobo noget noget opkvikkende og noget der skulle få han til at spise. Og så kørte vi hjem med en aftale om at dyrlægen ville ringe, når der var svar på blodprøven.
Da vi nåede hjem blødte Lobo stadig meget fra næsen, og jeg gik i timer med ham ude i haven. Pludselig så jeg dyrlægen var kommet hjem til os (det skal siges at han bor 20 km. væk) og jeg var lige ved at besvime. Så måtte der jo være noget galt!!!
Hunden var i følge dyrlægen dehudreret, hvorfor vi lå hele aftenen på terassen og gav ham både blod og væske. Dyrlægen var der hele tiden, og jeg blev lidt mere rolig.
Dagen efter (torsdag) var Lobo lidt mere frisk. Han spiste lidt og var lidt mere sig selv. Men fredag gik det desværre galt. Da han var ude for at tisse kl. 7.00 var der intet galt, men kl. 10.00 bad han igen om at komme ud. Mens vi stod ude i haven mistede han pludselig synet og var total blind. Og så var der ingen tvivl. Jeg tog den sværeste beslutning nogensinde, og ringede til dyrlægen for at bestille tid. Han blev aflivet kl. 13.00. Dyrlægen mente at det var et nyresvigt som følge af en nyresygdom. Lobo nåede kun lige at blive 3½ år.

Jeg fortælle ikke denne tragiske historie for at gøre dig mere nervøs, end du allerede er, men for at gøre opmærksomt på at symtomerne som din dejlige kat har, ligner meget dem, som Lobo havde. Derfor kunne det evt. være en nyresygdom, som I forhåbentligt kan stoppe i tide.

Jeg vil ønske dig og din kat så meget held I kan få og sende de bedste tanker i håb om at det vil hjælpe jer lidt. Jeg føler virkelig med Jer.

Knus fra Linda

Kommentar
Fra : zippen

Dato : 09-02-04 21:56

Snakkede med dyrlægen 2 gange idag. Første gang kunne han fortælle, at katten ikke virkede meget bedre efter weekenden. Han ville tage en ny blodprøve og se om der var kommet gang i hans produktion af røde blodlegemer igen. Hvis ikke - ville katten ikke overleve og vi skulle overveje at få ham aflivet. Dyrlægen og hans kolleger kunne faktisk slet ikke forstå, at han stadig var i live.

Ringede tilbage til dyrlægen ved 16.00 tiden, efter at have haft mit livs længste dag (føltes sådan). Sekretæren der tog telefonen nærmest råbte i røret inden jeg nåede at sige mere end mit navn: "Vi har stillet diagnosen!" Han har noget der hedder Hæmobartonellose og er sat i behandling med store doser antibiotika. Blodprøven viste, at han langt om længe havde dannet et par nye røde blodceller, så han nu var kommet op på 9% - mod 7% for 6 dage siden. Der er stadig lang vej op til de 40% - 60%, men det går endelig den rigtige vej.
Vi får ham hjem i morgen. Dyrlægen mener det vil fremme helbredelsesprocessen, at komme hjem i de kendte omgivelser. Han skal dog have masser af ro, kærlighed og antibiotika.

Håber min lille beretning kan hjælpe andre i sådan en situation. I kan læse om bakterien her:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=889/sprog=1/grp=2/menu=9/

Endnu engang mange tak for støtten fra jer alle

Godkendelse af svar
Fra : zippen

Dato : 09-02-04 22:01

Tak for svaret Bjarne_H. Dyrlægevagtens hjemmeside er alle tiders. Da vi fik diagnosen at vide, var det første jeg gjorde, at gå ind og tjekke på den side. Fandt ud af, at jeg faktisk allerede havde haft mistanke om sygdommen, sidst jeg søgte på siden, men forkastede det da jeg så, at katten skulle have feber. Min havde for lav kropstemperatur, men det var jo fordi han næsten var døende, da vi fik ham til lægen. (Han har feber nu)!

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 10-02-04 01:31

Selv tak - det er dejligt at høre, at din kat er i bedring og med håb om at han må blive helt rask!

Mvh
Bjarne