/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
VARMLUFTBLÆSER EL PRIS ?
Fra : Odense
Vist : 6035 gange
50 point
Dato : 02-02-04 21:23

En lille varmluftblæser der kører på 1000W hvad kan det koste i døgnet 24 timer ca ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-02-04 21:24

Kilowattprisen gange 24, så har du svaret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-02-04 21:26

.............minus stopperioderne da den sandsynligvis mekaniske thermostat ikke bruger strøm.

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 02-02-04 21:26

Altså ca 55 kr.....i døgnet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-02-04 21:28

1000 W = 1 KW
I drift en time = 1 KW time. 1KWh
Og prisen for 1 KWh ser du på regningen fra dit elselskab.
Som sagt 24 gange prisen for 1 KWh.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 02-02-04 21:29

det vil sige en gasovn hvor 11kg flaske koster 137.- er meget billiger !? nogen ved hvordan man lige regner det ud

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-02-04 21:32

Nej, gas er ikke meget billigere.
Mængden energi i gas resp. el skal sammenlignes.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 03-02-04 00:08

Jo selvfølgelig er gas noget billigere, og rigtig billig i Tyskland, hvor du får det ved alle grænskoisker.
Det vil alle dage kunne udkonkurrere elprisen, som ca er 1.5Kr/KW
Men der er også mange ulemper med gas: Tung, rigtig meget vanddamp skabes i luften, brandfarlig, soder, normalt ikke temperatur/selvregulerende, dyrere udstyr til brænder og regulator. (En varmeblæser på 2000W koster måske kun 125kr)
Omregningsfaktorer for effekt-enheter:
1 Kcal/s=4,187KW=0,0151GJ/h
1KW=0,239 Kcal/s
Nu ved jeg ikke lige hvor mange Kcal der er i en gasflaske, men du vil få mere varme for dine penge.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-02-04 16:17

Helt ærligt. Hos dit elselskab kan du låne en elmåler til at sætte i stikkontakten og så tilslutte varmeblæseren og efter 24 timer aflæse forbruget i kWh. Så er det bare at gange med 1,70 kr. eller hvad du nu betaler for din strøm.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-02-04 12:51

Jeg er lige stødt på en side hvor man sammenligner energipriser. Det er ikke det du spurgte om, men måske vil det interessere.
http://www.bmr.dk/energi/energipriser.htm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-02-04 16:05

man kan købe en elmåler du sætter i stikkontakten og tilslutter værmeblæseren så får du det korrekte elforbrug ( tag over en uge og divider med 7 = XX pr. dag (divider med 24 så får du prisen pr. time)
mener også du kan låne en hos dit elselskab.

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 19-03-04 17:16

Tak for svaret pallebhansen.