/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Udbetaling af båndlagt pension?
Fra : Linda_Jacobsen
Vist : 4715 gange
120 point
Dato : 02-02-04 08:52

Hej allesammen!

Jeg har fra en tidligere ansættelse 43.000kr stående hos codan pension. Men da jeg har en rigtig god pensions ordning idag kunne jeg egentlig godt tænke mig at få de penge ud fra codan!(jeg ved godt jeg skal betale 60% i skat af dem)

Problemet er at da jeg ringer til codan fortæller de mig at mit tidligere firma har "båndlagt" pengene således de ikke kan udbetales!

Kan det virkelig passe at det ikke kan lade sig gøre?

Kommentar
Fra : nulrik

Dato : 02-02-04 09:02

Det lyder ihvertfald mærkeligt - ikke noget jeg har hørt om før - læs dine papirer grundigt igennen -
kontakt evt. din tidligere arbejdsgiver, og overvej lige en gang til om det kan betale sig at ophæve den.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-02-04 10:04

ca 15.000 du mister ved at hæve dem :-/ AvS

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 02-02-04 10:10

Zerg hvad mener? jeg ved godt at der bliver trukket 60%

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-02-04 10:14

ja - siger bare AvS Det er mange penge.

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 02-02-04 10:24

Jo men de ville jo også blive trukket når jeg engang er 60år og skal have dem udbetalt!

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-02-04 10:28

Rigtigt nok grisk stat

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 02-02-04 10:32

Hej Linda!

Jo det jan sagtens passe!

Nu komme det jo også lige an på hvilken slags pension, der er tale om. Jeg har eks.v. også en gammel arbejdgiveradministret pension (kapital) med et mindre indestående, denne kan ikke hæves før jeg går på pension eller bliver bliver erklæret uarbejdsdygtig og således har mulighed for at gå på pension før tiden.

Du måkunne læse mere i dine pensionspapirer, der fulgte med dengang du fik ordningen etableret.

Jeg mener endvidere også, at man ikke kan få udbetalt samme slags pensioner før tiden uden at man skal ophæve / udbetale alle pensionerne.

Du kan få oplyst mere herom bl.a. via skattekontoret i din kommune og læs mere via:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030081629-REGL

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 02-02-04 11:54

Tidligere var det ikke usædvanligt, at pensionsmidler var båndlagt som en
del af aftalen mellem arbejdsgiver og pensionsselskab. Tanken bag disse
regler var, at ansatte ikke skulle formøble deres pensionsformue, så
arbejdsgiveren ikke levede op til sine forpligtelser overfor pårørende. Der
var fortilfælde, hvor ægtefæller troede, at en afdød havde pensionsordning,
der dækkede ham/hende, og det satte arbejdsgiver i en moralsk klemme overfor
den grædende ægtefælle, når medarbejderen havde formøblet formuen.
Disse bestemmelser findes stort set ikke mere, da tiden er løbet fra den
slags formynderi. I praksis kan beløbet frigøres efter aftale mellem
arbejdsgiver (på den arbejdsplads, hvor ordningen er etableret) og
pensionsselskabet, hvis arbejdsgiver er villig til at dispensere fra
aftalen.

Mvh

Claus Silfverberg - Dansk Aktionærforening

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 02-02-04 12:06

Jeg har lige fundet ud af at det er en såkaldt arbejdsmarkedpension!

Hvaså, har det noget at sige?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-02-04 12:12

Jamen kan pengene ikke overføres direkte til dit nuværende pensionsselskab uden skattetræk. Tag alle papirerne med til dit nuværende pensionsselskab og hør hvilke muligheder der er for en evt. overflytning af de 43000 kr.

bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-02-04 12:16

Hvis det er en arbejdsmarkedspension kan den ikke hæves, men kan overføres til din nuværende pensionsordning. Prøv at gør som jeg foreslog tidligere.

bentjuul

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 02-02-04 12:24

Bent er du sikker på at der ikke er nogen muligheder? jeg vil faktisk helst ikke have at de bliver overført.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-02-04 12:34

Jeg er meget sikker på at du ikke kan få udbetalt en arbejdsmarkedspension i utide. Det ville være i strid med indgåede aftaler mellem arbejdsmarkedets parter.

bentjuul

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 02-02-04 12:37

Hvad nu hvis min tidligere arbejdsgiver bekræfter overfor codan at det er iorden jeg får den udbetalt?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-02-04 17:56

Hej Linda
Jeg var ved at skrive til dig tidligere, men kandu gik ned medens jeg sendte indlægget.
Jeg ved ikke om Codan og din tidligere arbejdsgiver kan finde et smuthul sammen, men jeg har min tvivl på grund af reglerne for arbejdsmarkedspensioner. Prøv at tal med dem, de er de eneste der kan svare på det, eller prøv at tal med dit nuværende pensionsselskab.
Mine indlæg har jo ikke været særlig opløftende for dig, men desværre er reglerne anderledes her end hvis det havde været en arbejsgiverbetalt kapitalpension, her ville du kunne få pengene udbetalt hvis din tidligere arbejdsgiver gav sit tilsagn. Men beskatningen er jo som flere har skrevet 60%.

bentjuul

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 02-02-04 19:01

Jeg har lige fundet policen og i den står blandt andet: Forsikringen har tidligere været led i en obligatorisk arbejdsmarkedspension. Ved aftalens ophør pr......er der fortsat ingen rådighed over policen.

Hvad betyder det? Er det mig der ingen rådighed har over policen eller hvad?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-02-04 19:33

Jo, du har naturligvis rådighed over den, således at forstå at den efter al sandsynlighed kan overføres til din nuværende pensionsordning, men det er jo ikke det det drejer sig om.
Sådet er umuligt at finde et smuthul herinde på kandu, men som tidligere nævnt, tal med din tidligere arbejdsgiver og Codan. Men som jeg også har nævnt tidligere så kan man ikke få udbetalt arbejdsmarkedspensioner i utide under normale forhold, man kan kun samle dem.
bentjuul

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 02-02-04 19:41

Jeg har prøvet at tale med Codan - Codan er ikke til at stikke i. De mener ikke at det er nok at få en bekræftelse fra min arbejdsgiver og de mener ikke at selvom jeg flytter den til en anden pensionskasse, at jeg så senere eller med det samme kan få pengene udbetalt. Jeg er med andre ord stavnsbundet!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-02-04 19:47

Jamen Linda, så er det som jeg siger, det er reglerne om arbejdsmarkedspensioner at Codan er bundet af. Men til gengæld, kan jeg forstå på dig, så anerkender de at du kan flytte den til din nuværende pensionordning som jeg tidligere skrev, og du kan ligeså godt gøre det. Men ærgeligt at jeg ikke kan hjælpe dig yderligere.

bentjuul