/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny HD i min maskine ...
Fra : Andersen
Vist : 367 gange
200 point
Dato : 01-02-04 18:43

Ved opstart af min pc får jeg 7 ud af 10 gange en meget kraftig og høj lyd fra min harddisk. Den starter med det samme jeg tænder for den, og holder ikke op før jeg slukker skidtet igen. Jeg har besluttet med mig selv at det nok betyder at min HD er ved at stå af, og planlægger derfor at indkøbe en ny.
Jeg har planer om at købe en 120 Gb HD, men bibeholde den eksisterende på 40 Gb og evt. bruge den til data der ikke er så vigtig, eller måske helt fjerne den gamle. Imidlertid er jeg ikke helt sikker på hvorledes jeg skal gribe dette an således at jeg kan 1)få isat det nye drev, 2)foretage hvad der så end skal foretages for at dette drev er aktivt, 3)få det nye til fremover at være mit C-drev, 4) og få overført min windows og øvrige data fra det eksisterende HD til den nye HD.
Med andre ord; hvordan kommer jeg fra min nuværende konfiguration med èn HD på 40 GB der hedder C: til en konfiguration med en ny HD på 120 Gb der fremover hedder C: og indeholder min windows og programmer, samt den gamle HD der hedder noget andet ??(jeg har pt. også cd-drev og brænder der optager henholdsvis drev D og E)
Jeg ved ikke om jeg udelukker nogle vigtige informationer her, men jeg kan da oplyse at jeg bruger Windows 2000 og at det ser ud til at jeg bruger filsystemet FAT32.
Håber at nogen kan forsyne mig med en vejledning i ovenstående problem.

Mvh/Andersen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-02-04 18:50

Er du sikker på at det er HD.
Det plejer nemlig at være cpu-blæseren der støjer.

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 01-02-04 18:54

---> Teil: Nej det er jeg ikke sikker på, det er bare et gæt. Jeg har været inde i maskinen og sikre at der ikke er noget der er løst og fjernet støv osv. men det kunne da være en idè at starte skidtet op imens jeg har ørene tæt på blæser og HD, og så se om jeg kan fastlægge hvor støjen kommer fra. Tak for tippet - jeg efterlyser dog stadig svar på ovenstående da jeg nok uanset hvad vil indsætte en ny og større HD.

Andersen

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 01-02-04 19:05

Du isætter den nye hardisk som slave og overfører din gamle HD's indhold vha. f.eks. "Ghost" (cloning prg.). Dernæst piller du din gamle HD ud. Gør den nye til "Master". Starter maskinen med den nye og viola! Det eneste du mærker er at din HD nu er større. Intet problem med dit andet hardware...(jeg har selv gjort det adskillige gange gennem tiderne...)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-02-04 19:37

http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hvis du henter denne>lægger den på skrivebordet>dobbeltklikker>så laver den en diskette som du kan bruge til at kopere din HD til en anden HD.
Den nye HD skal være slave under operationen.
Bagefter skal den være master og med samme diskette gøres aktiv, og du er kørende på den nye HD. Hvis altså din bios kan køre med 120 GB.
Disketten er fremstillet af en Kandu-bruger som hedder Technet.
Emesen.
Jeg har selv oplevet denne hylen og nåede lige at hive data over på en USB HD inden den gik ned.

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 01-02-04 19:53

---> emesen: Disketten har jeg så lavet nu så har jeg den klar til jeg får den nye HD i hus, men hvorledes ser jeg om min Bios kan køre med 120 GB ? og hvilket af de 2 programmer på disketen er det jeg skal køre; pack.exe eller xmsdsk.ex ?

Andersen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-02-04 19:54

Du skal boote op på disketten - og så kan du "læse" din HD.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-02-04 19:56

Om du kan køre med 120 GB - jeg kan ikke huske hvor man ser det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-02-04 19:59

Men jeg lukker nu - du er velkommen til at spørge videre inden du kopierer.
Men husk der må ikke være to aktive partitioner kørende samtidig.
Emesen.

Kommentar
Fra : Studerende4444

Dato : 19-02-04 18:39

jeg har samme problem med min stationær. Det er bare ikke harddisken, men blæseren i kabinettet. Prøv at stikke en vatpind eller lignende ind i køleren. så larmer den ikke mere.
ANbefales dog ikke hvis det er cpu køleren eller graffik køler