/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lejer i vaskemaskine
Fra : jej123
Vist : 3751 gange
50 point
Dato : 31-01-04 10:01

mangler vejledning til udskiftning af lejer i Bauknecht 3773 vaskemaskine

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-04 10:14

Hvad specielt vil du gerne vide??

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 31-01-04 10:18

er det nødvendigt at demontere tromlen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-04 12:04

Nej det mener jeg ikke der er et leje under den store remskive bag bagbeklædningen hvor tromlen hænger i mvh Sune

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 50 point
Dato : 31-01-04 12:36

Hej jej123

Vejledning i udskiftning af hovedlejer / simmerring på vaskemaskine - Bauknecht WA 3773.

Husk at anskaffe simmerring + lejer inden du starter !

1. Afbryd maskinen fra el-nettet

2. Afmonter bagplade

3. Afmonter drivrem + motor

4. Afmonter stor remskive på akselkryds

5. Afmonter akselkryds ved at løsne alle bolte rundt på krydset, og trække denne bag ud af akselen.
( Det kan være nødvendigt med en aftrækker eller lign. specialværktøj - men i de fleste tilfælde kan
man skrue en skrue i hullet til den store remskive ( Ikke den originale skrue) og banke let på denne med en
mukkert, medens man trækker i akselkrydset. )

6. Simmerring i akselkryds fjernes ( Vær opmærksom på hvordan den vender ! )

7. Lejer i kryds bankes ud med dertil egnet rør ( Evt. med aftrækker )

8. Lejekryds rengøres og smøres i fedt

9. Nye lejer monteres ( Kontroller om de har sammen dimmension som de gamle inden montage )
Nye lejer bankes på plads med velegnet rør ( læg evt. det gamle leje oven på til start )
Der bankes KUN på lejets yderkant - og hele vejen rundt med lette slag !
Vær opmærksom på at lejet komme helt i bund i lejeskålen !

10. Simmerring monteres - smørres først på lejesiden med rigeligt fedt ! ( Bankes på plads med blød hammer )

11. Aksel rengøres og kontrolleres for slidmærker på alselbøsning
( den skrå / blanke kant forinden på akselen, som skal slutte mod læberne på simmerringen - hvis denne er
beskadiget skal tromle + aksel udskiftes, da simmerringen ellers hurtigt vil blive utæt, og lejerne vil blive ødelagt !)

12. Rengøring - evt. afslibning af tromlekant rundt ved aksel - Kalk/sæbeaflejring fjernes !
( Ved slibning med meget fint slibepapir, slibes rundt omkring akselen - IKKE på tværs - det vil medføre utæthed ! )

13. Akselen smørres med fedt til afslutning, og lejekryds monteres

14. Efter endt montage skal tromle dreje let og ubesværret - uden støj.

15. Monter Remskive, motor og rem - afprøv maskinen - kontroller for utætheder før montage af bagplade !

16. Mision skulle være fuldført !

Hvis du har yderligere spørgsmål er du meget velkommen !

MVH. - Ole Brink - www.hvidevareservice.dk

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 31-01-04 12:38

Rettelse af link !

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 31-01-04 16:43

hvilken type fedt er bedst at bruge, tak svaret

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 31-01-04 17:02

Hej igen jej123

Jeg anvender SKF lejefedt - men enhver god konsistensfedt er anvendelig.

Der er nogle som anvender "kobberfedt" eller anden tilsvarende varmebestandig type,
men det er absolut ikke nødvendigt ! - Der bliver jo ikke varmt i lejekrydset... -
så er der i et hvert tilfælde noget rivende galt !

Håber det er svar nok !?

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 31-01-04 17:30

mange tak for svarene

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 01-02-04 14:26

Hej igen
Lige en tilføjelse til vejledningen.
Simmerringen sidder inde bag karbunden som skal afmonteres for udskiftning af simmerringen.

mvh

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 01-02-04 15:24

Hej jej123

Karbund afmonteres ? - Nej nej !

Lejekryds (akselkryds) skal afmonteres - ikke karbund - Simmerring sidder mellem forreste leje og bagplade i kar -
monteret i lejekryds - i nogen maskiner sidder i stedet en "V-ring" - denne sidder i bagplade i kar.

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 01-02-04 15:52

Hej igen
Det er v-ringen jeg netop har monteret,der sidder ikke nogen simmerring ved lejet som du forklarer.
mvh

Godkendelse af svar
Fra : jej123

Dato : 01-02-04 22:21

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.