/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
færdselstavler
Fra : tony0029
Vist : 1067 gange
20 point
Dato : 29-01-04 12:31

Vil det være i strid med gældende afmærkningsbekendtgørelse/cirkulære at montere en undertavle, der angiver en tidsbegrænsning, under en forbudstavle, der angiver ´venstresving forbudt´- hvis man f. eks ønsker, at venstresvingsforbuddet, af hensyn til morgentrafikafviklingen, kun skal gælde fra kl. 8 -9 ? - Eller skal en evt. tidsbegrænsning, i og med at det drejer sig om en forbudstavle angives på anden måde?

Kommentar
Fra : The_Djay

Dato : 29-01-04 12:58

ja alle færselstaveler er fuldt gyldige med mindre der står et tidsrum under dem så glæder tavlen kun i dette tidsrum!

håber det var det svar du ledte efter

The_Djay

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 29-01-04 14:32

The_Djay har ret.

Forbudstavler kan nemt "modificeres" med tidszone-angivelser. Ved mange skoler f.eks. er der standsning forbudt ml. 8 og 9. Dette for at undgå at forældrene kommer til at volde skade, når de alle skal holde ved skolen om morgenen.

Så sæt du bare skilt op.

Accepteret svar
Fra : blue_iz

Modtaget 20 point
Dato : 29-01-04 14:45

Bekendtgørelse om vejafmærkning:

§ 5

En færdselstavles betydning kan præciseres, indskrænkes eller udvides ved tekst, tal eller symbol på en rektangulær tavle under hovedtavlen.

Stk. 2. Undertavler til advarselstavler, vigepligtstavler og forbudstavler har hvid bund. Undertavler til påbudstavler og oplysningstavler har blå bund, jf. dog § 19, tavle E 33.

Stk. 3. Udseendet af en række undertavler, der kun anvendes i forbindelse med bestemte hovedtavler, angives i de følgende bestemmelser i forbindelse med de pågældende hovedtavler. Herudover anvendes især følgende undertavler:

U 3: Hovedtavlens angivelse gælder kun i et vist antal timer eller minutter, på visse ugedage eller inden for visse klokkeslæt. Klokkeslæt anført med sort eller hvidt gælder for hverdage undtagen lørdage, klokkeslæt anført i parentes gælder for lørdage, og klokkeslæt anført med rødt gælder for søn- og helligdage.

Godkendelse af svar
Fra : tony0029

Dato : 30-01-04 13:15

Tak for svaret blue_iz.
Det var lige nøjagtig det svar, jeg var ude efter.
Du får 4 stjerner.........

Venlig hilsen
Tony0029