/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Udskårne træstolper, hvor?
Fra : Trunteen
Vist : 2409 gange
100 point
Dato : 29-01-04 11:03

Vi har sidste sommer selv bygget en udestue - da det ikke er tilladt (lejebolig) at hæfte udestuen op på væggen ind til huset, står der derfor nu et par synlige stolper op langs samme væg.
Sådan må det nu være, men vi overvejer lidt, om man kan pynte på udseendet ved at udskifte disse med nogle drejede/udskårne stolper.
Hvor kan man få sådan nogle?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-01-04 11:32

Gu kan selv lave noget der ser godt ud. tag en stålbørste til din vinkelsliber, og giv bjælkerne en ordentlig tur, på den måde får du årerne meget frem i træet. find nu ud af, om der er nogle steder hvor træet shal være kelt glat og pænt. slip ned med sandpapir, det kan du også få til vinkelsliberen. Begynd med korn 40 , evt grovere hvis du vil have slebet meget væk, og gå så op i kornstørrelsenr. når du kommer til korn 180 eller 240 må du til at brue exentriksliber eller slibe i hånden slut i papir 1000 eller 1200. omkring korn 400 giver du kele bjælken en tur, så du stadigt beholder dine åretegninger, men fjerner splinter, og det ru ved træet. Efter korn 1200 giver du bjælkerne olie. Det fåes ikke flottere, og en dags arbejde pr bjælke, så er der også tid til kaffe, eller hvad du nu drikker. Lad mdaskine og dine hænder mærke hva du skal gøre. slå hjernen fram men brug øjne og hænder. Mærk på træet hver gang du har lavet noget nyt, fom feks kørt med stålbørsten eller skal skifte kornstørrelse, og "se" med hænderne hvad du har lavet. DEr er nemlig tig du kan se med hænderne, men som du absolut ikke kan se med øjnene. Det var en blind kvinde, der engang lærte mig at se med fingrene. Den samme teknik med at mærke træet, er den samme som du med fordel kan bruge til at mærke din kærestes hud m.m. med.

Med Venlig Hilsen
A.C.Rosmon
www.rosmon.dk
a.c@rosmon.dk

Kommentar
Fra : Trunteen

Dato : 29-01-04 11:38

Hmmm... den tygger jeg lige lidt på.
Kan godt se, at man selv kan fremstille nogle pænt afslebne stolper.
Men nu havde jeg jo lige sat næsen op efter nogle udskårne eller drejede stolper, som man havde i gamle dage.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-01-04 11:46

Hvor i landet bor du, og hvor store er de bjælker. Tag evt et par fotos, og send dem, så kan jeg se, om det er noget jeg kan gøre lidt ved.

Mvh
Andreas
a.c@rosmon.dk

Kommentar
Fra : Trunteen

Dato : 30-01-04 12:30

Desværre kunne jeg ikke rigtig bruge Andreas' venlige forslag.
Jeg er således stadig på jagt efter, hvor man kan købe/fremstille nogle udskårne/drejede stolper.

Accepteret svar
Fra : ivan153

Modtaget 100 point
Dato : 07-03-04 19:27

Du kan købe på Trælasten noget der heder gl Almue fodlister og dør girekter det var dem man brugte i gamle dage,de fås i forskællige breder,monter en girekt på forsiden af stolperne og evntuelt en fodliste op langs muren det vil blive flot og billigt.
Hilsen Tømren.

Godkendelse af svar
Fra : Trunteen

Dato : 07-03-04 20:08

DET lyder faktisk som en god ide, der må afprøves - tusind tak for svaret