/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
TV-out, men sort/hvid billede?
Fra : rln
Vist : 423 gange
80 point
Dato : 04-04-02 11:11

Hej

Har fået et nyt grafikkort (ATI Radeon 8500) med TV-out. Har forbundet sVHS-udgangen på kortet med mit TVs scart Indgang via en omformer (Den har separat sVHS og lyd indgange på den ene side og en Scart udgang på den anden). Desværre er billedet kun i sort/hvid! Jeg kan forstå på tidligere indlæg at det skyldes at mit TV ikke kan klare et sVHS signal, så mit spørgsmål er nu; Hva´gør jeg nu - findes der en dims der omformer sVHS-signalet til et alm video signal eller hva´

på forhånd tak!

Rune

Kommentar
Fra : rln

Dato : 04-04-02 21:07

Jamen jeg har ikke mere end 20 points! jeg er ny bruger, SORRY!!

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 05-04-02 10:20

Hej rln.

Du skulle tage at oprette dig som superbruger på kandu.dk
Det koster ikke noget, og når du gør det får du automatisk 200 point at dele ud af!

Se mere om fordelene her: http://www.kandu.dk/dk/pointrulez.asp
Du tilmelder dig som superbruger her: http://www.kandu.dk/dk/user.asp

Bagefter kan du forhøje pointtallet for spørgsmålet her, så de svarer til spørgsmålets sværhedsgrad. (50 point = let spørgsmål)
Generelt får du meget hurtigere og bedre svar jo flere point du vil give for svaret.

Kommentar
Fra : rln

Dato : 05-04-02 13:30

tak for tippet, så er jeg storbruger og har forøget pointsene. Håber at jeg får et svar, da jeg har tømmermænd og vil så gerne se en film fra computeren på mit TV!

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 05-04-02 14:34

Jeg har samme problem, (et _ikke_ sVHS fjernsyn), så jeg ville også blive glad hvis nogen havde et svar på om man kan få en omformer fra sVHS til vhs signal, så et gammelt/billigt fjernsyn også kan bruges til formålet.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 80 point
Dato : 05-04-02 15:51

Hejsa

Denne oplysning er venligst blevet oplyst af danmarks film og video amatører.
http://www.dfv.dk/

fejlen opstår fordi der kan ikke sendes S.vhs gennem scart
Den eneste måde der kan omformes fra S-vhs til vhs, er ved at have en
super vhs-video og en alm.video forbundet itil hinnanden, og tv'et tilsluttet
den alm.video maskine.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 05-04-02 16:01

kan man ikke nøjes med at bruge en svhs video og et vhs fjernsyn?

Kommentar
Fra : HLILJE

Dato : 24-04-02 11:52

Jeg har det samme problem, og har løst det ved at bruge en nyere video som mellem led.
Der går cirka 30 sekunder før farverne kommer på skærmen. Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, men
det er da en start.

Kommentar
Fra : Emmek

Dato : 02-05-02 17:52

Mange har problemer med at deres fine TV-out kort, ikke er så nemt at slutte til fjernsynet.
Så køber de en scart-adapter med SVHS indgang og tænker Yeahj!!! Men nu er problemet så
bare det at tv'et kun viser sort/hvid. Herefter findes der mange løsninger, og ikke alle er lige smarte.
Det mest ekstreme jeg har hørt er at købe en SVHS video, slutte den til en alm. video, og skabe
forbindelsen den vej. Det jeg gjorde var at lave et SVHS -> RCA stik. RCA stik er phonostik, som
oftest er gule, og altså en slags alternativ til SCART, bare uden lydsiden. Hvis dit TV/video ikke
har mulighed for tilslutning af RCA stikket kan det sluttes til scart-adaptere som den jeg nævner
ovenfor, og du når målet alligevel.
Nu mangler du bare at lave et SVHS->RCA stik, og det gøres efter denne opskrift.

http://www.technick.net/pinadavid_svideo_rca.php

Du skal bruge
SVHS kabel(Han i begge ender),
keramisk 470 pF kondensator,
Phonostik(Han, helst gult),
loddegrej.

Så følger du bare den EKSTREMT simple vejledning, og så er den hjemme.. God fornøjelse.

PS. Jeg antager at du godt kan regne ud at du skal indsætte phono stikket med kondensator
i stedet for det ene af de to SVHS-stik...

Kommentar
Fra : Nico25

Dato : 09-05-03 14:15

Det kan gøres meget simplere!! Kablet i mangler hedder et "COLORFIX-Kabel" f.eks. Fra Sandberg. Det findes både med S-Video udgang og til composite.