/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
HJÆLP - Lammelser i ben
Fra : jette
Vist : 2937 gange
200 point
Dato : 28-01-04 23:12

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
Vi har en dejlig stor Engelsk Mastiff, Bella, på snart 3 år (til maj). I starten af december begyndte hun at gå noget ukontrolleret med bagbenene. Det blev værre, som om hun er delvis lammet, og lige før jul kunne hun næsten ikke rejse sig. Vi kørte til dyrlæge, hun fik smertestillende, - dette hjalp ikke. Få dage efter fik hun den store tur hos dyrlægen, røntgen af rygsøjle, bækken og ben, dette viste ingen tegn på sygdom/HD. Blodprøver viste ingen tegn på underlivsbetændelse og lign. Hun fik så i en periode store doser antibiotika via indsprøjtninger og hun har fået kur med Medrol (binyrebarkhormon) uden nogen særlig virkning.
Binyrebarkhormon er jo også ødelæggende for hendes knogler, og dette er mindre heldigt da hun vejer godt 80 kg.
Dyrlægen har nu meldt pas - de ved simpelthen ikke hvad de skal gøre ..... Vi hørte så om hunde som var hjulpet godt af en kiropraktor, så sammen med dyrlægen fandt vi ud af dette var en god idé. Hun var til kiropraktor i mandags, - dette har dog ikke hjulpet endnu, bare den mindste smule, hun skal da også komme flere gange endnu.
Men i dag er hun begyndt ikke at kunne styre sine poter, som om hun knytter dem, de hænger noget skråt indad når hun vil gå - når hun endelig kommer op at stå.
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre - håber meget på én eller flere af jer har erfaring eller kender nogen der måske har prøvet det samme og endt med et godt resultat - eller én som lige ved hvad hun fejler.
Vil så nødig tage det sidste skridt uden at have prøvet hvad prøves kan, vil aldrig kunne tilgive mig selv, hvis jeg fandt ud af bagefter at der alligevel var en kur.
Hun spiser, drikker og ser ellers sund og rask ud.
Mange venlig hilsner
Jette

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-04 23:16

Det lyder desværre som hoftedysplasi som jeg også havde en hund der havde engang og er det det så tror jeg ik der er noget at gører Sune

Kommentar
Fra : jette

Dato : 28-01-04 23:20

Hej Sunowich
Det er ikke hoftedysplasi, som dyrlægen udelukkede ved røntgenbillederne (HD)
hilsen Jette

Kommentar
Fra : jette

Dato : 28-01-04 23:22

Tillæg til mit spørgsmål: Det er på alle fire ben hun hænger med poterne, ligesom når vi knytter hænderne og så hænger de lidt indad.
jette

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 28-01-04 23:22

Hej Jette,

Er det blevet udelukket at lammelserne ikke skyldes noget flåt relateret som fx. Borelia? Dette afgøres ved blodprøve. En bekendt til mig har en Golden Retriever, der har haft nogenlunde samme symptomer som du beskriver. Den blev behandlet med pednisolon (stavning?) noget bredspekteret antibiotika.

Jeg håber virkelig du finder ud af det. HVis du bor i nærheden af København kunne du evt tage på Den Kongelige Veterinær og Landbohøjskole? De har et dyrehospital hvor en ny scanner lige er blevet indviet. Det er den eneste af slagsen i Danmark og den kan scanne dyrene fra top til tå og se stort set alt hvad der foregår inde i hunden.

Bor du ikke i nærheden kan du evt. ringe og forsøge at snakke med dem om problemet og høre om de kunne have et bud (hvis det altså ikke allerede er her du har været). Måske det var en mulighed?

Håber du finder en løsning... det er en meget ung hund!

Smil og tanker fra
Stine

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 28-01-04 23:23

hvad hed den kiopaktor du var hos

Kommentar
Fra : jette

Dato : 28-01-04 23:29

Hej Stine
Tak for dit svar, - jo dyrlægen snakkede også om evt. Borelia, derfor fik hun også disse binyrebarkpiller Medrol, også kaldet methyprednisolon, som du nævnte.
Jeg bor på Lolland, - så København er ikke lige om hjørnet, men det er ligegyldigt, hvis bare nogen kunne stille en diagnose på Bella. Så måske jeg skulle prøve at ringe til Landbohøjskolen !!?.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : jette

Dato : 28-01-04 23:39

Til ulrika
Det er en kiropraktor, som er meget dygtig, og jeg har fuld tiltro til vedkommende som også har sagt - at hvis det kunne hjælpe på Bella, vil der gå et par behandlinger. Men det der sker med Bella nu er som en videreudviling af hendes igangværende sygdom.
venlig hilsen
jette

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 28-01-04 23:41

Jeg synes det næsten... deres nummer er 35 28 28 28. Du skal bede om hospitalet for mindre husdyr når du kommer igennem.

De har mange forskellige specialister derinde så det er ikke sikkert den, der tager telefonen på hospitalet kan svare dig, men giv ikke op. Der må kunne findes en løsning. Det kan godt være de forlanger du kommer herind. Jeg bor selv lige om hjørnet så jeg kender ikke rigtig deres "telefon service niveau".

Smil fra Stine

Kommentar
Fra : jette

Dato : 28-01-04 23:46

Tak Stine.
Jeg prøver det nummer.

Jeg lader mit spørgsmål stå noget tid endnu - tænk der lige kom en specialist forbi her på kandu.

hilsner jette

Kommentar
Fra : jette

Dato : 28-01-04 23:51

Tillæg igen igen!
På et tidspunkt kunne man stille spørgsmål til dyrlæger på nettet - denne brevkasse kan jeg ikke finde mere - er der nogen der ved hvor den er blevet af?
jette

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 28-01-04 23:51

Hej igen,

Nej, der er ingen grund til at lukke spørgsmålet... man kan aldrig vide hvem, der gemmer sig derude bag skærmen.

Jeg vil høre min veninde, der er zoolog og arbejder tæt sammen med dyrlægen i zoo i kbh om hun (eller dyrlægen der) kunne have noget interessant bud på hvad der kan være på færde med dit firbenede familie medlem. Jeg vender tilbage hvis jeg hører noget, der kunne være interessant.

Hej fra
Stine

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 28-01-04 23:52

Kære Jette!

Jeg kan kun bakke kraftigt op bag det med at tage ind på Landbohøjskolen! Uden at ville gøre dig nervøs (som du vel alligevel er), så skal den hund scannes grundigt. Man må i hvert fald udelukke, om der kan have været en mindre hjerneblødning. Det havde en af mine hunde engang. Den var dog langt ældre. Men store hunde får som regel lettere noget end mindre hunde (som min). Hvis det ikke er noget med hjernen, så skal der kigges meget grundigt på en scanning af rygsøjlen og virvlerne/discene, selvom det ikke virker logisk, når det er alle 4 ben... Nej, så er det næppe en prolaps, med mindre det er flere på samme tid.... Noget kunne pege i retning af det motoriske nervesystem.
Men se at komme ind på Landbohøjskolen. Ring i forvejen og aftal hvordan og hvorledes, så du ikke kommer forgæves!
En lille kommentar om din dyrlæge... Find en anden i alle tilfælde!!! Han giver ALT for let op! Det havde min aldrig gjort! (i Odense)

Ulle

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 28-01-04 23:56

Nej. Dyrlæge-brevkassen er lukket. Det blev jeg også skuffet over.... Men der var vel ikke penge i det...
Lige et spørgsmål: Har din hund haft vandladningsproblemer? Eller er det "kun" det med at styre poterne?
Jeg kom også lige til at tænke på gigt i poterne... Hvordan virker benene? Er de stærke som altid? Er musklerne svækkede?

Ulle

Accepteret svar
Fra : basenji.dk

Modtaget 210 point
Dato : 28-01-04 23:56

Jeg kender ikke den brevkasse du nævner, men jeg ved at min egen dyrlæge er virkelig sød til at svare på e-mail med spørgsmål.

Han svarede mig på spørgsmål allerede før jeg blev kunde hos ham hvilket er grunden til jeg valgte ham for det viser jo et eller andet sted at han holder af dyrene og ikke blot pengene.

www.blaagaard-dyreklinik.dk

Men jeg ville nok kontakte Landbohøjskolen først for det lyder til at være noget, der kan være mere kompliceret end hvad, der ellers forekommer i en almindelig dyrlæge praksis.

Hej fra
Stine

Kommentar
Fra : jette

Dato : 29-01-04 00:07

Til Ulle
Nej, hun har ikke haft vandladningsproblemer - det er udelukkende bentøjet og styringen af disse der er problemet.
Jeg ved ikke om musklerne er svækkede - da hun jo "dingler" noget med benene og kan næsten ikke holde bagkroppen oppe ! ? - hun har udviklet en kraftigere forkrop - da hun lægger meget af vægten frem på denne.
hilsen jette

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-01-04 00:24

Uden at være særlig vidende på området... hvis et menneskes symptomer blev beskrevet på den måde, ville man uvilkårligt tænke på en mindre blodprop i hjernen..?

mvh Christina

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 29-01-04 08:10

Jeg havde en gang en hund der i løbet af en uge ikke kunne gå. Dyrlægen sagde hun var fyldt af gigt og spurgte om han skulle aflive hende med det samme. Jeg sagde nej, kørte til en anden dyrlæge. Hun gav mig en recept på noget FenylButazon.
Da jeg gav hunden det før jeg kørte på arbejde, kunne den ikke stå. Den tog imod mig da jeg kom hjem!
Siden skulle den hver år 1 eller 2 gange have fenylbutazon når den fik sine gigtanfald...
Det er måske et skud i tågen, men gigt kan føre meget med sig...

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 29-01-04 08:50

Hej !

Det er synd for både jer og hunden, for det er frygteligt når dyrene er syge. Prøv at søge på www.netdyredoktor.dk

Jeg har f.eks. selv fundet dette http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_wobbler_syndrom.html

Og et godt råd når en dyrlæge giver op - find straks en anden

Hilsen Karin

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 29-01-04 08:57

Hej Jette

Jeg kan forstå at du har været hos kiropraktor, hvilket også var et godt valg.

Jeg skriver til dig, da jeg er uddannet eksam. hundemassør, og det lyder til at jeg evt. kan hjælpe din hund. Som jeg hører det kan det evt. være en nerve som der sidder i klemme.
Jeg benytter mig både af massage og akupressur. Akupressur er som akupunktur, dog uden nåle. Jeg synes at det ville være værd at forsøge med Bella.
Jeg er uddannet hos dyrlæge Bente Iversen. Bente er utrolig dygtig, både som dyrlæge og alternativ behandler. Måske du også kunne kontakte hende.
Kontakt til mig: pilen@privat.dk el. 58 26 56 26
Kontakt til Bente Iversen: www.biodyr.dk el. 70 20 11 44

Håber at du kan bruge noget af ovenstående.

Ps. Jeg ville stadigvæk få taget en blodprøve for at udelukke en evt. virus.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-01-04 14:19

Hej jette. Som stine også er inde på, så kunne det lyde som en flåt-overført sygdom... Har Bella haft flåter i efteråret? Jeg kan ikke se, om du svarede på, om hun har fået taget blodprøve med henblik på at få konstateret borreliose? Den anden flåtoverførte sygdom, der kan være tale om herhjemme er "Ehrliciose" ..

Desværre kan det være svært at kurere hvis det er sådan noget, der er tale om. Det kræver langvarig behandling. Bare tænk på Mimi Jakobsen, som man stadig kan se er mærket af sygdommen.
Men jeg føler med jer og håber, at I i det mindste finder ud af i en fart hvad der er galt..

Kommentar
Fra : jette

Dato : 30-01-04 13:09

Kære alle
Jeg må desværre lukke mit spørgsmål nu.
Bella er her ikke mere - hun fik det meget dårligt i onsdags og kunne ikke rejse sig overhovedet.
Rejste sig lidt torsdag efter at have fået en indsprøjtning med binyrebark.
Efter meget store overvejelser - blev vi enige om at dette ikke var et hundeliv mere, nu har Bella ligget de sidste 6 uger - for kun at rejse sige for at spise og besørge.
En teori fra en fagmand var måske en svulst på hjernen, da hun også ind imellem kunne være lidt desorientert - kunne ikke finde ind ad døren hvis den ikke lige stod stod åben på den måde den plejede o.s.v.
Så i formiddag var det slut -
I skal alle have mange tak for jeres råd og tanker.

Grædende hilsen fra Jette

Godkendelse af svar
Fra : jette

Dato : 30-01-04 13:15

Tak for svaret basenji.dk.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-04 13:45

Åh, nej, hvor er det synd for jer... Den stakkels hund..
Men det er godt, at I har fået gjort en ende på det.

Jeg mistede selv mig dejlige Ramses for et par år siden. Han fik "autoimmun hæmolytisk anæmi", og blev aflivet efter godt en måneds voldsomme op- og nedture. De sidste dage kunne han heller ikke gå mere. Han blev kun 4 år..

Men jeg vidste dog, hvad han fejlede, og vidste derfor også, at der ikke var mere at gøre. Det må være så meget sværere for jer, at I ikke har fået afklaret, hvad der var galt...

Jeg håber, at I kommer videre i jeres hundeliv... Lille Silke, som jeg har nu, er født næsten samtidig med at Ramses døde. Jeg vidste, at jeg ikke kunne undvære det at have hund, så jeg begyndte at lede efter en hvalp allerede samme dag som dyrlægen havde været her. Men jeg valgte en anden race, fordi jeg var bange for, at der kunne være arvelige momenter i de sygdomme, som Ramses havde.

Men folk er forskellige, og det er den enkelte situation også. Så jeg kan sagtens forstå de mennesker der tager en lang, lang hundefri pause, når de har mistet deres hund. Og jeg kan forstå de mennesker, der aldrig mere tør udsætte sig for sådan en sorg igen...

Når jeg så ser på Silke, -og de glæder, hun giver mig, så tænker jeg ikke på den sorg, der vil komme engang, men jeg takker hende for alt det, som hun giver mig.

Jeg håber, at I snart vil tænke tilbage på de gode tider, I også har haft med Bella.

Mange kærlige tanker fra Birgitta.

Kommentar
Fra : jette

Dato : 30-01-04 14:01

Til Birgitta

tusind, tusind tak for dine medfølelse.
Jeg har haft hund hele mit liv - og har jo også taget afsked før. Men det er lige hårdt hver gang, jeg tænker heller ikke på hvad der skal ske engang - man skal nyde dem mens man har dem.
Vi har Puma som er magen til Bella. Så jeg tror også det bliver svært for hende, de har haft utrolig glæde af hinanden.
Men lige nu er det næsten ikke til at holde ud ...
- men livet går videre, det ved vi jo.
Lige nu har jeg slet ikke lyst til at køre hjem fra arbejde - jeg ved der venter en stor tom plads, - der hvor Bella var - som ingen anden hund kan udfylde.
De har hver deres plads i vores hjerte.
Knus fra jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-04 14:26

Nårh, hvor er jeg glad for at vide, at I også har Puma... --Du må hjem og tude lidt ned i nakken på hende. Og lade hende slikke dine tårer.

Jeg har selv et billede af, at alle de hunde, jeg har mistet livet igennem, de leger sammen et sted mens de venter på mig. Og jeg kan næsten mærke deres varme tunger og deres glæde når den dag kommer, hvor jeg kommer op til dem.

Jeg er ret sikker på, at jeg møder de hunde igen som jeg har elsket her i livet, ligesom vi mødes igen med de mennesker, vi har holdt af.

Hilsen Birgitta.