/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Stort problem med Philips Videomaskine
Fra : Oldboston
Vist : 1453 gange
200 point
Dato : 28-01-04 22:13

Kan nogen hjælpe?

Jeg skulle udskifte min videomaskine og købe ny DVD-afspiller. Jeg valgte Philips VR 740 videoafspiller og en tilsvarende DVD. De sluttes til et B&O-fjernsyn (ca 8 år gammelt) med scartstik. Scartstikkene er i sig selv et problem, for jeg kan ikke forbinde DVDen og VHS-afspilleren med B&O samtidig. Når jeg skal se en videofilm, må jeg tage scartstikket fra DVD'en ud og sætte stikket fra videoen ind, og omvendt. Der er to scartindgange på TV-apparatet, 2 på videoapparatet og 1 på dvd-afspilleren. Jeg har prøvet alle tænkelige kombinationer, er der en genial løsning, jeg har overset?

Andet problem er værre: Videomaskinen sluger båndene. Den første maskine fik jeg byttet til en ny. Men den slugte også. Den blev så byttet, og den tredje maskine, som jeg ny kører på, er det lykkedes at spille et par gode film på, men nu er den også begyndt at sluge et par brugte film, jeg ville se. For at teste købte jeg en splinterny videofilm i dag, den sad også fast i maskinen og måtte lirkes ud. Jeg er ikke særlig teknisk kyndig, men jeg har dog haft 5 videoafspillere i de sidste 15 år, så helt idiot er jeg vel ikke, men gør jeg noget forkert? Jeg har talt med Philips serviceafdeling, der sagde, at de ikke havde konstateret eller hørt om produktionsfejl på den serie maskiner. Kan det være B&O'en den ikke spiller godt sammen med, eller er der noget galt med mine film. Nu har jeg brugt 14 dage på at gå i Electric City 3 gange og mindst 8 timer på gulvet for at få l..... til at virke. Så nu er jeg desperat og henvender mig til kandu, som er noget af det snedigste, jeg lænmge har kendt. Jeg har udsat 200 point, og håber nogen kan komme med det forløsende ord.
Med venlig hilsen Oldboston

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-04 22:19

Du kan købe en adapter med indgang til flere stik i Biltema har lige set den i dag Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-04 22:21

Du skal stramme filmene op hvis de er slappe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-04 22:23

Hej igen.
Til dit sidste spørgsmål - Du kan ikke dele point
Og så - Gør det til en vane at spole dine bånd hurtigt frem og tilbage inden du afspiller dem. (gælder kun første gang de bliver brugt på den pågældende maskine)
Problemet er somregel at båndene IKKE bliver strammet ens på forskellige maskiner og det kan give båndsalat.
Og lad din video gå igennem antennen (antennestik - video - fjernsyn). DVDen skal du kun bruge til afspilning så den kan bruge scartstikket.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-04 22:25

Når du nu skulle have nye maskiner ka jeg da ikke forstå at du ikke har købt en kombineret vhs og dvd som er kommet på markedet med kun en ledning oven i købet Hi hi *ss* Mvh Sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-04 22:30

Bingo "sune" den sad - men det turde jeg slet ikke foreslå

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 28-01-04 22:59

Hej!

Jeg har lidt at tilføje... omend det ikke er lige godt det hele...
JA, det er en god idé at stramme båndende nu og da ved jævnligt brug af samme bånd. Det gælder for enhver videomaskine. De bliver allesammen slappe. Men det burde i sig selv ikke give anledning til båndsalat SÅ mange gange i træk!!!!
Videomaskiner fra Philips er noget værre l...! Jeg har kun dårlige erfaringer med Philips. De optager i en ringe kvalitet og ødelægger båndende med tiden. Nej, forlang pengene tilbage og køb en Panasonic i den gode ende af skalaen (ca. 1.800 kr.)! Det er godt maskineri! Det er i hvert fald, hvad jeg har gjort. TV'et lider snart samme skæbne!
M.h.t. scartstik, så kan man få en switch, så du kan proppe op til 3 scartstik i dåsen og kun ét i TV'et. Men når der er 2 i TV'et, så burde det altså kunne virke... også selvom B&O teknisk set er et Philips!!!! JA. Surt show. Men på mit sølle Philips virker det fint med DVD og video på hver sin scart-indgang i TV'et. Ved du, at du via fjernbetjeneningen skal vælge en af scart-indgangene for at se, hvad der kommer fra henholdsvis video og DVD? Det er - på mit Philips - kun via den ene scart-indgang, at TV'et selv opdager, hvis der afspilles noget. Så grav lige brugervejledningen til TV'et frem og se, hvordan du finder scart-kanalerne. Ellers plejer man at kunne zappe sig til dem. Typisk før kanal 0!
Jeg kan IKKE anefale at vise video via antennestikket. Dén kvalitet er til at græde over! Det SKAL være via scartstik!
Håber du dels får pengene retur og kan få TV'et til at makke ret!

Ulle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-04 23:14

Vi kan reklamere for alle de produkter det skal være - vi har alle forskellige erfaringer (ellers var der jo kun et mærke på markedet)
Den med antennestikket er noget vrøvl - Du kan bruge både antenne og scart - det ændrer så lidt at med de slidte film de fleste af os har kan du ikke se forskel.
I øvrigt var det jo også kun et forslag til at få det til at virke med de forhåndværende apparater.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 28-01-04 23:17

Jeg har koblet mit som DVD --> video --> TV På den måde kan jeg optage dvd til video og kan nøjes med en seriel kobling udelukkende gennem SCART stik. Så behøver jeg også kun at bruge SCART-kanalen på TV'et, idet jeg bruger videoen som tuner. Den har også indbygget signalforstærker.
Derudover så ja, det er helt klart en fejl på maskinen. Phillips har alle dage været middelmådigt ligesåvel som B&O blev det i de tidlige 80'ere. Jeg havde indtil for et par år siden en JVC fra 1982 der har spillet upåklageligt frem til den døde. Jeg har sjovt nok erstattet den med en ny JVC.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 28-01-04 23:41

Lige en kommentar til antennestikket. Det er muligvis Philips TV'et, som gør, at videosignalet herigennem er meget grynet på mit TV. I andre tilfælde er det forhåbentligt bedre. Jeg husker da fra tidligere tider at det kunne være bedre. Men alligevel. I de vejledninger, jeg har læst igennem tiderne, anbefaler man altid scart-kabler. Og til sidst, så var det da et forslag, som giver et billede, men efter min mening (som ikke behøver at være gældende for enhver), så giver det et væsentligt dårligere billede end med scart.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-01-04 23:49

Hejsa

Måden du kan/skal forbinde tv/dvd/video på er
sæt Antnne stikket i video'en, scart fra video til TV og scart mellem video og DVD
forbind først TV og Video, hvis der ikke kommer signal på TV fra video'en skal du vende
scart stikket om, og det samme mellem Video og DVD.
Grunden til du evt. skal vende scart stikket er fordi det ikke er fuld monteret.
hvis du har en tast på fjernbetjeningen der hedder noget i stil med tv/dvd skal du bruge denne til
at skifte mellem video og DVD signal.

Med hensyn til båndsalaten, har jeg ikke det gyldne råd, andet end Plilips skal man holde sig langt fra.
1. Philips = er noget der spiller
2. Andre mærker = noget der virker

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-01-04 23:52

Hov glemte lige
der skal være Alm. antenne stil mellem TV og Video også

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 29-01-04 01:28

Jeg syntes du skulle studere opsætningen i manualen,der er da tegninger af opsætning,for det med scart stikkene er galt

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 29-01-04 08:50

Først:

Få to fuldkablede scart-stik.

Kig i TV'ets manual. Check om tv'et understøtter RGB, S-VHS eller hvad.

Kig i DVD'en hvilke billedsignaler den kan aflevere signaler.

Antagelig er den ene scart på tv'et fuldstændig opkoblet, dvs både ind og udgange. Til den tilkobler du videoen. Ligeledes lader du antenne gå ind i video'en og videre til TV'et.

Scart to tilkobler du til dvd'en. Scart to opsætter du hvis muligt til RGB, næstbedst s-vhs eller standard video som sidste mulighed. Hvad TV'et kan understøtte, indstiller du DVD'en til.

Du får muligvis et problem med at hvis videoen tændes går tv'et automatisk over på scart 1 selvom du ser dvd. Hvis dette bliver træls skal du klippe en ledning i scart'en for videoen.

Alternativt: Som ovenfor nævnt med dvd'en i videoens scart 2. Videoens scart 1 videre til tv. Du får bare ikke RGB eller S-VHS med igennem på denne måde, men det er jo så spørgsmålet om TV'et understøtter dette, ellers kan det jo være lige meget.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 29-01-04 16:07

Kære alle jer, der har svaret!

Jer er helt overvældet over de mange gode svar. I næste uge får jeg besøg af min svigersøn, der både kan forstå de ting, I har skrevet og anvende dem i praksis. Derfor vil jeg også helst vente til næste weekend med at tildele de 200 point til det bedste svar (håber det er en korrekt fremgangsmåde, selv om der går ca. 8-9 dage?). Til Sunowich kan jeg kun sige, at jeg købte i to dele, fordi jeg ville have maskiner med sort farve, det var det eneste, hvor jeg kunne få både dvd og vhs i sort. I en farve var det blevet sølv, og mit BO fjernsyn er sort. Pokkers også, hvis jeg bliver nødt til at bytte l..... ud! Men om en uge kommer min svigersøn som sagt og så smøger vi ærmerne op og tager fat på alle jeres gode ideer. Mange tak igen.
Mange venlige hilsner Oldbosten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-04 17:06

Held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 29-01-04 18:50

til refi og sunowich
kombineret maskine ?
så skal man jo undvære begge når den ene ikke virker
er det smart ?

mvh fox

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-04 18:58

JEG har ikke anbefalet kombi...."det turde jeg ikke"
Læs rigtigt

Kommentar
Fra : futte850

Dato : 30-01-04 09:01

Jeg har haft det samme problem, men jeg løste det med at tage et stik fra dvd´en op til video´en og derefter fra video´en op i tv´et, når du gør dette skal du bare huske at tænde for din video når du vil se dvd.
Du kan også vælge at købe en lille boks med 3 scartindgange og der ved kan du nemt tilslutte det hele sammen..og derved også hvis du får lyst sætte dine højtaler til så de spiller når du ser video eller dvd, sætter du dem bare ind i scartindgangs boksen..og når du har gjordt det kan du bare skifte på en knap hvad du har lyst til at se video eller dvd med lyd ud af højtalerne hvis du vil det!! Hvis du vil have at vide hvad det er for en scartindgangs boks jeg har så skriver du bare på denne email: futte_850@hotmail.com.

Kommentar
Fra : futte850

Dato : 30-01-04 09:08

Har jeg også et svar på altså det med at din video afspiller sluger dine bånd.
Det kan selvfølglig være at det har noget med at det dit B&O fjernsyn ikke køre helt sammen med din video...men du har haft ret mange video´ er så tror ikke det er dit problem.
Når jeg normalt skal se en video film spoler jeg altid den igennem for at være sikker på at den ikke sluger båndet.
Prøv med det i første omgang og se om det virker.
Hvis ikke det virker så skal du prøve at spørge nede i en forretning der handler med B&O om det kan være rigtigt at der måske er et problem med dit B&O fjernsyn, kan jo være at de ved hvad problemet så kan være.
PRØV det med at spole dine bånd igennem før du ser dem. Ved ikke om du nogen sinde før at renset din video, men prøv også det kan jo være at de er problemet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-01-04 10:03

>futte850<
Læs dog det hele inden du svarer.
Den med båndsalaten er nævnt op til flere gange i sde øvrige svar (aller øverst sågar)
Og at FJERNSYNET skulle være skyld i båndsalat ???????????? Den må være fra Aarhus.

Kommentar
Fra : BoTsY

Dato : 01-02-04 22:07

En video er nostalgi og derfor er det ikke noget med Tv vs. Video.. Fordi der ikke sidder noget som helst Computer i dit TV som kan sende noget igen..
Du sætter det ene scart i video'en og og sætte "enden" af stikket i tv'et i scart 1.
Et andet kabel sætter du i DVD'en og videre i scart 2 i dit tv.
Hvis det stadig æder båndene, kan jeg kun anbefale en ny Video... :D

Du er velkommen til at henvende dg på: rkofoed@mail.dk

Hilsen Rasmus

Kommentar
Fra : BoTsY

Dato : 01-02-04 22:10

Og forresten sæt antenne stikket igennem video'en og derefter i tv'et... Men lad scart-stikket side i det giver et bedre billede og det er nemmere at sætte videoen igen..

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 04-02-04 12:21

Tak for svaret 3773.

Til alle jer, der svarede....
Jeg har prøvet flere af de råd, I gav, noget hjalp, andet ikke. I alt fald endte det med at jeg afleverede Philips-maskinerne, både DVD og video, til forhandleren, og fik pengene tilbage. Det skulle være sorte maskiner, der passede til mit B&O, derfor måtte jeg vælge to maskiner, der er ikke længere nogen producenter, der fremstiller kombi-maskiner i sort, så hvidt jeg ved. Nå, men jeg fandt frem til Milo Radio i Rødovre, der fører Panasonic. Her fik jeg to maskiner en anelse billigere end de to Philips-maskiner. Panasonic virker mere solidt, tungere, og der virkede med det samme.

I skal have tak for hjælpen, jeg var meget i tvil om, hvem der skal have pointene. Men jeg trak lod mellem de tre bedste svar, og det blev 3773, der vandt afstemningen. Så han får de point, jeg havde udsat. Men tak til jer alle. Vcenlig hilsen
Oldboston