/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Need for Speed CiaoGround?
Fra : KlausHansen
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 26-01-04 20:35

Hej
Jeg har lige erhvervet mig en Vespa Ciao. Men da den er helt standart- kan den sku ikke en gang trække mig op ad vores indkørsel. Så det jeg spørger om- hvordan får jeg min Ciao til at køre stærkere? -MEN på den mest skånsomme måde...
Nu vil jeg ikke have den til at køre 110 km/t... men måske en 60 stykker... Håber I kan hjælpe mig!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-01-04 21:05

Der er desværre ingen let måde, da plomben sidder i krumtaphuset, og det skal skilles helt ad.
Og at købe et tuningssæt, uden at have fjernet plomben er som at fyre i helvede.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-01-04 21:15

endvidere skal du nok have Proma Lowboy udstødning.
Du kan også plane topstykket max 1,5 mm
Evnt. købe en 15mm karburator Bing.
Anden remskive.
Hvis alt ovenstående er gjort, og plomben er fjernet, vil den køre det du skriver.
http://www.protuna.dk/
http://www.ciaobanden.webbyen.dk/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 26-01-04 21:20

Hvad gør plomben?(første tanke = holder den farten nede?) Og hvordan fjener jeg den...?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-01-04 21:41

Hvis du ikke er god til det mekaniske, vil jeg fraråde du går i gang, da det er en kompliceret sag at skille krumtappen ad, og først skal du have fjernet cylinder, karburator, elforbindelser, og hele motoren ud.
Plomben er et rør, der formindsker hulstørrelsen (luftgennemstrømningen) et sted fra luftfilter gennem karburator evnt. indsugningsrør, og ind i cylinder (men her ind i krumtap.)
Simpelthen så den ikke kan få mere luft, end den kan køre 30km/t.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 26-01-04 21:50

OKay.... Altså det mekaniske ved knallerter, har jeg ikke helt styr på- da jeg først har fået en her i lørdags...
Men ved du om der nogle instruktionsbøger- eller lignede hvor jeg kan "få det skåret ud i pap"... Kan man eventuelt få en cykelmekaniker til det? Hvor meget render den så uden plomben?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-04 23:13

Ja du kan sagtens få en knallertmekaniker til det, det vil nok løbe op i 1500kr da den skal have nye lejer og simmerringe med det samme den skilles ad.
Der er ingen inst. bøger der skærer det ud i pap, desværre.
Så spørgsmålet er om det ikke er bedre at skifte knallert.
http://members.tripod.com/~knallert/eviltrick.html Her ser du en adskildt krumtaphus, og længere nede krumtappen (ikke en ciao)
http://www.geocities.com/bamzedk/
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : KlausHansen

Dato : 27-01-04 18:56

Tak for svaret pallebhansen. Jeg har også overvejet helt at skifte- da den heller ikke passer så godt(er selv 1.93 høj).. Men hvad er så billigt- godt og kan få mig op af indkørslen? uha hva- et af livets store spørgsmål, men jeg er sikker på du har et svar...
Klaus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-01-04 20:15

Ja, det kan alle scootertyperne, da de har små ruller, der gør at de har milliongear, og hvis det kniber, fordi du er tung, sættes bare mindre ruller i.
Jeg ved godt de er dyre, og du kan feks. få en brugt på http://www.gulgratis.dk/ eller www.dba.dk eller købe en ny feks. Gilera Stalker 30 til 13000kr på tilbud.
Men selvfølgelig kan du også købe en gammeldags, feks. Yamaha FS1 med 4 gear, de har næsten alle "trukket" plomben og kører så 50 km/t.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 28-01-04 17:48

Du er godt nok en tankelæser MR. "Pallebhansen" - Jeg har nemlig tænkt rigtig meget over at købe en FS1 4 gear.... Al det nye scooterskidt gider jeg ikke ikke at give så mange penge på- og så er der ikke noget at skrue í...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-01-04 18:36

Jeg har selv en FS1, det er en solid og stabil knallert, og så er det nok den der er solgt flest af i danmark, næst efter Maxi, og så er det den du kan få flest (næsten alt) stumper til ved WWW.Thansen.dk som også tilsender gratis katalog.
Problemet med scootere er at de er indkapslet i skjolde af plast der revner og er hundedyre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 29-01-04 19:07

Jeg har også en kammerart der har en FS1, han var utrolig glad for den, indtil han solgte den, og købte en Jog.
Hvad er guldkornene at kigge efter når man kigger på en brugt Fs1'er. Udover det mest almindelige(rust etc.) Og hvad er rimeligt at give for sådan én.. jeg har selv regnet med at bruge max 1500 på en.- men er det så noget ged man køber? Ja, THansen har remlig rigtig meget til en FS1'er....
Klaus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-01-04 21:32

Jeg er bange for du ikke finder en til 1500, men må op i 3000
Ja det skal ikke være de første med drejeventiler.
Efter min mening er det ligemeget om de har skive eller tromlebremse på forhjulene. Dem med skivebremser hedder DX og tromle hedder K.
Tromlebremser er lette og billige at lave, det er de andre ikke.
Man skal se efter at en kold motor, starter let, og man skal lytte efter skraldelyde der tyder på slidte lejer.
Hvis de har omdrejningstæller der virker, koster de mere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 30-01-04 17:14

Nååå... det var da lige dobbel op af budgetet.... Men mon ikke jeg nok skal finde de penge et eller andet sted...
Okay det skal jeg nok prøve at huske at kigge efter...

Mange tak for AL hjælpen Palle...

Mvh..
klaus