/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor kan man købe murstensskaller ?
Fra : randomchoise
Vist : 10002 gange
300 point
Dato : 26-01-04 18:22

Vi har (måske) købt et hus med en stue vi gerne vil lave om. Huset er et skalmuret betonhus og der er således ingen "råmur" indvendigt i huset. Hvordan får man så lige sin stue til at ligne en oppudset/-filset råmur ?
Vi har hørt at man kan købe tynde mursten (skaller) på ca. 1-2 cm. tykkelse som kan limes op på betonmuren. Hvor kan man købe disse? og hvad koster de ca. ?
Er denne løsning smart eller er der noget smartere? og kan disse skaller så holde til at blive filset/pudset bagefter eller risikerer vi hele dynen vælter ned over os en eller anden nat?

PFTFH

Randomchoise

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-04 18:58

Murstensskaller sættes op som fliser. Prisen er jeg ikke sikker på, men det er ikke meget dyrere en anden god vægbeklædning.
De falder ikke af og fås i alle byggemarkeder og trælasthandeler.

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 26-01-04 19:04

Jeg har en bekendt som i stedet har brugt skalflex, hvilket skulle være billigere. Resultatet er i hvert fald flot...

http://www.skalflex.dk/show.asp?ID=86

-Ole

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-04 19:27

Du skal også huske at murstensskaller har samme egenskaber som alm. mursten. De suger fedt o.lign som en alm mur. De er gyldige som beklædning bag pejseovne o. lign. og så ser det hamrende godt ud.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-04 20:10

Der er andre der har samme tanke som dig. Læs siden på linket og herefter må svaret blive i din lokale Byggekram kan du købe skallerne og sikkert også andre steder.
http://www.byggekram.dk/sw2094.asp
Jeg brugte nogle for nogle år siden først udvendig på gasbetonydermur og senere har jeg brugt overskuddet til at lave en smuk vandskuret indermur.
Der er lidt arbejde i det, men det bliver flot og godt.
Hilsen
Bjarne

Accepteret svar
Fra : hsl1305

Modtaget 300 point
Dato : 28-01-04 16:15

du kan bruge en speciel kalksandstensskal som er beregnet til indvendig opsætning
og vandskuring de er 8 mm tykke og har samme str.som mursten.
hele vandskuringssystemet m/skaller & mørtel koster ca 190,00 kr pr pk a 1,3 m2

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 28-01-04 19:00

Hej hsl1305

Du har vel ikke en produktnavn og en forhandler, evt. et link hvor jeg kan kigge lidt.

Tak for svaret

Randomchoise

Kommentar
Fra : hsl1305

Dato : 29-01-04 09:12

www.mur-tag.dk/producenter/jyskkalksandsten/prodinfo.htm tlf.75895066
eller henvend dig i det lokale byggemarked de burde have prøver hængende

Godkendelse af svar
Fra : randomchoise

Dato : 29-01-04 16:30

Tak for svaret hsl1305.