/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arbejde i Danmark, bo i Tyskland
Fra : MKirsbo
Vist : 1995 gange
200 point
Dato : 26-01-04 09:22

Hej!

Jeg har planet om at flytte til Tyskland indenfor 3-4 måneder. Dog havde jeg tænkt mig at beholde mit job I Danmark, i den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

Skal jeg oprette en ny bankkonto I Tyskland for at kunne modtage løn?
Hvor skal jeg betale skat, i DK eller DE?

Hvilke formularer/hvem skal jeg kontakte, for at skifte min adresse til en adresse i Tyskland?

Da jeg rejser meget har jeg også tænkt på at få en postadresse (eller postbox?) i Danmark (til mit arbejde), da de vil kunne sørge for at min post bliver sendt det rette sted hen. Hvordan gøres dette?

Eventuelle links til de eksakte paragraffer vil være meget behjælpeligt!

På forhånd tak!

mvh Morten Kirsbo

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-01-04 09:26

Jeg tror der er svar her Mvh Sune http://www.hojoster.dk/dansk/infotysk/

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-01-04 09:36
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-01-04 09:36
Kommentar
Fra : MKirsbo

Dato : 26-01-04 10:29

Tjaaa, det eneste jeg fandt relevant var et link til ambassaden som nu har fået smidt en mail i hovedet.
Ku ikke rigtig finde noget konkret...

Men ellers tak!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-01-04 10:55

Ok Det er ski osse svært at finde noget syns jeg Mvh Sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-04 11:21

Hvis du bliver bor i Tyskland men arbejder i Danmark vil du blive beskattet i Danmark. Dog skal du ikke betale kommuneskat - tilgængæld vil du skulle betale lidt skat i Tyskland. Sygeforsikring skal du også betale i Tyskland da du ikke vil kunne opnå dansk sygesikringsbevis. De to lande har en aftale så du ikke bliver dobbeltbeskattet. Men du vil under alle omstændigheder slippe billigere i skat. Du vil også kunne købe tyskregistreret bil, og bruge den lovligt i Danmark.
Du behøver ingen tysk bankkonto, men det ville dog være en fordel at oprette den da du under alle omstændigheder vil få en del regninger o.lign. der skal betales i Tyskland.
Med hensyn til post vil det nemmeste være at få en bekendt eller familie til at videresende din post. Når først du er fraflyttet stat og kommune kan du ikke opretholde en dansk postadresse.
Har selv været hele møllen igennem.

Kommentar
Fra : Goldfinger1

Dato : 26-01-04 11:24

Hej !

Jeg ville nu nok starte med lige at tage kontakt til din skatte kommune, de kan med garanti hjælpe dig med din spørgsmål, jeg har selv arbejdet i udlandet i en del år og jeg gik den vej og fik min hjælp der.....!

Kommentar
Fra : Goldfinger1

Dato : 26-01-04 11:24

Hej !

Jeg ville nu nok starte med lige at tage kontakt til din skatte kommune, de kan med garanti hjælpe dig med din spørgsmål, jeg har selv arbejdet i udlandet i en del år og jeg gik den vej og fik min hjælp der.....!