/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Køle/frysekab vil ikke køle
Fra : jette
Vist : 6852 gange
100 point
Dato : 24-01-04 12:35

Vores Gram køle/fryseskab er her til morgen holdt op med at køle - Frysedelen fungerer godt nok, men temp. i køleskab er steget til 18 grader nu. Nogen gode råd?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-04 12:38

er der 2 kompressor?
hvilken type?
er det med digitaltal
kan du slukke fryser og køl hver for sig?

Kommentar
Fra : jette

Dato : 24-01-04 12:44

Køle/fryseskabet er et Gram type KF 265-04, med kun een kompressor, ingen tal og heller ingen mulighed for at regulere køl og frys hver for sig, ej hller nogen diitaltal, ca. 6 år gammelt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-01-04 12:45

Det er termostaten i køledelen, der er defekt.
Du kan kontakte Gram http://www.gram.dk/Default.asp?ID=22
Her kan du få vejledning.

mvh ans

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-04 12:57

eller kontakt din lokale hårehvidevare foretning/elekriker

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-01-04 12:58

Når det er steget 42 grader mere kan du bage marengs i det. (du efterlyste gode råd!)

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 24-01-04 13:05

Hej Jette !

Kan du oplyse model/type nr på dit skab - så kan vi bedre hjælpe dig !
(Er typisk anført inde i skabet, i venstre side, forneden ved grøntsagsskuffe !)

Hvis dit skab er med 2 kompressorer, kan du med det samme udlukke fryseafdelingen,
da køl & frys i dette tilfælde kører uafhængigt af hinanden.

For at hjælpe dig, skal jeg vide model/type navn på dit skab, da videre fejlfindingsforløb er helt afhængig af om skabet er udstyret med traditionel termostat, eller er elektronisk reguleret ( med display eller lysdioder )

Jeg tillader mig at gå ud fra at du spørger som "Gør-det-selv" reparatør ?!

1. Som første udgangspunkt taget, er skabet med traditionel termostat,
og det vil derfor være hensigtsmæssigt at søge fejlen på denne først !
2.
a. Afbryd netspænding
b. Adskild termostatbox
c. Kortslut klemme 3 og 4 på termostaten ( og kun disse !)
d. Fingrene væk fra skabet - tilslut netspænding
e. Hvis skabets kompressor starter op nu, er termostaten defekt !

Lad os høre hvad du finder ud af

MVH. Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 24-01-04 13:11

Hej Jette !

Jeg kan se, at jeg er sent ude med gode råd !

Hvis dit skab er et Gram KF 265-04 med en kompressor, og temperatur i frys er ok - men ej i køl ?

Ja, så er dit skab højest sandsynligt utæt for kølevæske, og typisk er reparation urentabelt, da både fordamperplade og kondensatorplade er integreret ( gemt i isoleringsskum ) i disse modeller - man kan derfor ikke lokalisere utætheden !

Beklager ikke at kunne hjælpe dig bedre, en at måtte foreslå dig et nyt Køle-fryseskab !

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : jette

Dato : 24-01-04 14:33

Tak til Ole Brink - hvidevaredele for dit kompetente og uddybende svar.

Når vi nu skal investere i et andet tror vi det ender op med et "rent" køleskab

- har du nogen kommentarer til et Norcold GN265A (det passer i str. til det skab hvor det gamle står)

Mvh
Jette

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-04 15:06

Hej Jette

Et "rent" køle/svaleskab er en fornuftig disp.

Hvis du ønsker både køl og frys som tidligere, skal du gå efter et skab med 2 kompressorer.

Ligegyldigt hvilket skab du vælger, er det en fordel rent servicemæssigt at vælge et skab med synlig fordamper og kondensator. ( Pladen inde i skavet - på bagvæggen - og gitterristen bag på skabet )
Bagsiden af medaljen finder du ved lidt mindre rengøringsvenlighed end hos skabe med skjulte fordamp./kond.

Nordkold GN265A er et fornuftigt skab til prisen - og kvalitetsmæsigt OK !

Nordkold er impoteret og distribueret af Vitt hvidevarer. ( I Herning - jylland - DK.)
Se evt. mere på deres hjemmeside - www.vitt.dk

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 24-01-04 15:08

Hej Jette !

Rettelse af link til: www.witt.dk

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-04 15:12

Ellers gå ind på dr's rabatten der er links til prissammeligningssider Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : jette

Dato : 27-01-04 21:47

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.
Vi har nu bestilt det nye køleskab, - tak for dit gode svar.
vh
Jette